Btn moduler.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rams36
    Användare
    • August 2004
    • 10

Hallå Deathdealer.. Jag är nog också född korkad för jag fattade inte heller ett skit (om man nu får säga så) hur måtten var på modulerna, antingen så är du och jag lite tappade bakom en vagn eller så är det helt enkelt en brist i deras matrial..
    MVH Thomas
    The sun shines even on a dogs ass some day!!

Kommentar

• Ironic
      Användare
      • August 2004
      • 122

Nja gubs ni vet inte vad ni talat om (Jesus) Modulerna sjunker ganska bra. Inta som Kjell Forman sa, Man får väll tynga ner dom så då kommer dåm väga som en sten? Jesus?Ha Gubbe vakna!!
      /Camilla
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

Kommentar

• Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

I Stoby har dom en modul monterad precis som jannemannen beskriver. Om det är en hel modul eller en del av en vet jag inte, men med öppningen bakåt för att fiskarna skall kunna använda den som grotta.

Det enklaste för att kunna ha en modul "flyttbar" på botten och då samtidigt tynga ner den måste vara att limma fast den på en glasskiva. Väljer man då en hyfsat tjock och sedan lägger sand/sten på den lär den ju inte flyta upp!

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

rams36; om du har teckningen md de olika modulerna på, så det mått som står för maxhöj är det mått som modulen bygger utifrån glaset.....
          Om du vill ha det jag (vi) kallar höjd får du mäta på skalan och då snackar vi inte småsten längre *S*.....det finns moduler som är lätta 70cm höga!

Dom kanske skulle lägga ut modulerna som en PDF-fil eller liknande och t.o.m kanske anstränga sig så mycket att dom bad en illustratör rita dom i 3D!!! Eftersom de flesta jag talat med (butiker) säger att det är beställningsvara och dom är dyra....men inte fasen får dom sålt mer moduler om det inte finns något att titta på ...eller hur????

Nepp....skulle lätt öka försöjningen på det företaget med bättre material!!! *S*

Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Ironic
            Användare
            • August 2004
            • 122

Oj måste låta min puslings kusins vänn säga en sak oxå! Jesus!! jAG ÄLSKAR sCHULL

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Lägg ner Ironic! Driva kan du göra på ngt annat forum.
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• rams36
                Användare
                • August 2004
                • 10

Hej igen Deathdealer och alla andra..
                http://www.backtonature.se/sweden/modules.html kan man klicka på alla modulerna och på så sätt se ev storlek, vad jag förstår ska det vara i cm som det anges.. Hoppas ni blir lite klokare av den sidan.. Sen kan man ju tycka att ett företag som tar så pass bra betalt för sina produkter kunde lagt ner lite mer tid på att beskriva sin produkt lite bättre.. MVH Thomas
                The sun shines even on a dogs ass some day!!

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

rams36; det dom INTE lagt in på dessa sidor är hur mycket dom bygger på djupet (har ett papper med det på kontoret so mjag kan lägga ut om intressefinns)....
                  Men det är inga små klupmar vi talar om.....och det är lite svårt och se hur man ska placera dessa!

Det finns flera här (som vi har sett exempel på....grymmt snygga), som jag har fått råd ifrån!!!

Ge mig en vink - så ska jag fixa en PDF som ni kan tanka hem!!!

Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Kolla på http://torsten.nu/aqua/btn.pdf
                    En Pdf i skala iaf, men inte i 3D, tyvärr...

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

Super Torsten - det var en liknande jag menade, och här har man det 3:e måttet som jag skrev om längre upp!!!

Deathdealer

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

När det ändå ligger en tråd om moduler så tänkte jag ställa en fråga. Jag ska i dagarna om cashen räcker till beställa ett 720 liters. karet ska stå som en rumsdelare och det ska gå att kika genom från två håll. Mina planer är att placera en BTN-modul på ena kortsidan som kommer att stå mot väggen till. I modulen ska jag ha en powerhead på 3000l/h samt filtermatta och biobollar och ev insug och utblås till ett ytterfilter. Frågan är nu hur man går tillväga för att sätta in in och utsuget i filtermodulen samtidigt som det andra filtermaterialet och powerheaden ska vara där. Vílken modul är störst och borde passa bäst till det här?

Mvh
                        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

cutekid.....kolla in länken ovan till den PDF-fil som finns!
                          Jag vet att filtermodul C är 32x48cm med en s.k höjd på 17 cm dvs hur dju den är S*S*S**
                          Det som styr hur stor modul du kan ha för övrigt är ju dina mått på karet, du kan ju egentligen välja modul H som är ett monster till att vara stort!!! Det är 95cm lååångt och 40cm högt...de du!

Jag ser inga problem med att göra som du tänkt dig....borra ett hål i botten för insuget....du kan göra hur många hål du vill egentligen för utsläpp.....
                          Så du skulle ju kunna ha utblåset från ytterfiltret i toppen på modulen (ytcirkulation), utblåser från Powerh närmare botten, men det enda som jag tänker på är att du vill ju att vattnet som kommer in i modulen ska gå igenom ditt filtermaterial i modulen, och inte genom ytterfiltret först...s.a.s......svårt att förklara med du kanske fattar!?!?!?!

Problem med att få plats med det i en modul kommer du säkert inte ha....

En idé...köp två moduler och placera den mindfre modulen UNDER den som sitter på rutan....och ha insuget till ytterfiltret där....eller ett mindre bredvid!!!

Hoppas att jag inte var för rörig nu! *S*

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

Cute: om du ska ha så mycket flöde i modulen så måste du perforera den ganska mycket.
                            jag har kört ett powerhead som pumpade 2250 l/h i en filtermodul C och den fick jag ta upp extra hål i för att inte tömma modulen på vattten.

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Oftast när man gör filtermoduler har man insuget i botten av modulen och filtermaterial i nedre delen och pumpen överst i modulen. En annan variant är att man gör tvärtom och låter ytvattnet rinna in över kanten på modulen. Båda dessa varianter har nackdelen att det blir ett ganska liten filteryta.
                              Jag har istället testat med att göra en filtermodul på tvären. Det är svårt att förklara utan foto. Kortfattat använder man en av de större modulerna och delar av den invändigt med en bit filtermatta. På ena sidan om avdelaren placeras filtermaterial och på andra sidan pump (här kan man även ha doppvärmaren). Insugningssilen placeras givetvis på sidan som innehåller filtermaterial.
                              Kanske kommer en artikel om detta med foton i Ciklidbladet.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ironic
                                Användare
                                • August 2004
                                • 122

Hej på er "Gubbar" Ber om ursäkt för inlägg som jorda i mitt alias!
                                Det måste ha varit mina söner eller någon av deras kompisar!! Hedan efter ska jag logga ur när jag lämnar datorn.
                                MVH/Camilla

Kommentar

Arbetssätt...