Btn moduler.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

    #16
    Ralph ! Du som har ett gäng moduler. Har du någon pejl på hur mycket lyftkraft det är i dom ? Jag tänkte nämligen lägga en "modul H" direkt på bottensanden. Det vore ju smidigt att kunna flytta runt den ! Det borde ju gå att tynga ner genom att limma fast ngn sten eller dylikt inuti. Men hur mycket lyftkraft är det ungefär ?

    Eller kanske är det någon annan som vet ?

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #17
      Matrialet i BTN värkar ganska kompakt, så dom borde inte ha så stor flyt kraft? Men jag vet ej, jag funderar i Jannemannens banor.
      /Lasse

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #18
        citat:Har du någon pejl på hur mycket lyftkraft det är i dom ? Jag tänkte nämligen lägga en "modul H" direkt på bottensanden.
        citat:Matrialet i BTN värkar ganska kompakt, så dom borde inte ha så stor flyt kraft?
        Varför flyter en båt av metall när metall är tyngre än vatten?
        På samma sätt är det en oerhörd lyftkraft i en modul som är fylld av luft. Det viktiga är alltså att vattenfylla modulen för att få ner lyftkraften. Så ser man bara till att det inte finns några luftfickor i modulen och även fyller den med sten så kan man nog få den att ligga relativt still på botten, men då är den ju å andra sidan nästan lika tung som en sten och kan man ju egentligen lika gärna använda en riktig sten istället.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • July 2004
          • 428

          #19
          Synd! då föll själva grejen med BTN moduler på botten.. Givet vis trodde jag att en BTN modul vägde mintre en sten!!
          /Lasse

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • July 2004
            • 306

            #20
            Själfallet har jag inte tänkt att ha en luftfylld modul på botten ! Den fylls ju automatiskt med vatten när man trycker ner den sas... Anledningen till att jag vill ha den liggande på bottensanden är ju att jag vill kunna flytta på den...

            Kjell ! Om man håller en vattenfylld "Modul H" under vattnet. Hur mycket lyftkraft kan man gissa att den har på ett ungefär ? Den kan ju omöjligt ha större lyftkraft än samma volym luft ! Alltså volymen på själva modulen. Inte ev innevarande luftmängd !

            Jag tror att det kan bli grymt snyggt med ett par feta moduler liggande på botten !

            Mvh/Janne

            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #21
              citatynd! då föll själva grejen med BTN moduler på botten.. Givet vis trodde jag att en BTN modul vägde mintre en sten!!
              Vet inte vad du menar - självklart väger den åtskilligt mindre än en sten, men fyller man modulen med stenar så lär ju inte skillnaden vara så stor eller hur.

              citat:Kjell ! Om man håller en vattenfylld "Modul H" under vattnet. Hur mycket lyftkraft kan man gissa att den har på ett ungefär ? Den kan ju omöjligt ha större lyftkraft än samma volym luft ! Alltså volymen på själva modulen. Inte ev innevarande luftmängd!
              Inte en susning men godset är väl ca 1 cm tjockt och ytan för en normalmodul motsvarar väl ungefär en frigolitskiva. Dock är BTN-ytan hårdare än frigilotskivan vilket minskar lyftkraften.
              Så uppskattningsvis så kanske lyftkraften för en normalmodul motsvarar ungefär 2/3 av en 1 cm tjock frigolitskiva - observera dock att det bara handlar om gissningar .
              Själv hade jag inte monterat BTN-moduler utan att först limma fast dom på botten samt borra ett antal mycket små hål på deras övre del där luften samlas.

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

                #22
                Jo, jag förstår att det kan var svårt att gissa. Jag får väl köpa en modul senare på öppet köp och testa själv helt enkelt ! Är det ingen annan som har provat att tynga ner moduler ?

                Jag tror inte ens att jag har sett ngn som har haft stora moduler på botten faktiskt ! Det är lite konstigt, för jag tror att det kan bli grymt snyggt !

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #23
                  Tycker det är ganska vanligt med moduler på botten. Men varför tynga ner det? Vill du inte silikona fast det eller vad är det frågan om?
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #24
                    citat:Jag tror inte ens att jag har sett ngn som har haft stora moduler på botten faktiskt ! Det är lite konstigt, för jag tror att det kan bli grymt snyggt !
                    ??????????
                    Håller med cutekid om att det definitivt inte är ovanligt - de flesta modulakvarier jag sett har åtminstone någon modul på botten.

                    Kommentar

                    • jannemannen
                      Användare
                      • July 2004
                      • 306

                      #25
                      Cutekid ! Precis ! Jag vill kunna flytta på den ! Dessutom så blir det ju ett väldigt fint gömställe för fiskarna... På gott och ont iofs ! Har du ngn länk där någon har satt en Modul H på botten ?

                      Dessutom så kommer akvariet stå färdigt innan jag har kommer att kunna köpa ngn modul i vilket fall....

                      Mvh/Janne
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • July 2004
                        • 306

                        #26
                        Jag menar modul H på botten ! Det har inte jag sett iaf ! Alltså fritt monterad en bit ut från bakgrunden, mitt på botten typ... Alltså, fiskarna skall kunna simma runt modulen !

                        Jag skulle bli jätteglad över en länk på ett sådant montage !

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          #27
                          Vet inte ngn länk. Jag kan ju inte på rak hand säga att det där är en modul H. Hur har du tänkt dig att fiskarna ska kunna simma in i modulen?
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

                            #28
                            Om man lägger en modul H nästan mitt på bottenglaset så är det ju en redig öppning baktill. Den öppningen som normalt brukar vara uppåt om man monterar den på bakrutan...

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • July 2004
                              • 428

                              #29
                              Jannemannen! Tänk på att en H-modul som är förtyngd så den ligger på botten väger lika mycket som en sten ( skulle tro att en H-modul skulle väga en 50-60 kg minst) har jag fåt förklarat för mig iaf, och då kann man ju lika gärna hämta stenen från naturen själv pluss att man riskerar ju inte att grannen har modul-H i sit kar oxå..
                              MVH/Lasse

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

                                #30
                                Tjenixen alla!

                                Jag fick material hemskickat från BTN, och blev inte klok på hur dom egentligen såg ut (förmodligen för att jag är sååå korkad) MEN fick klara besked av en handlare i Göteborg...
                                Måtten på modulerna dvs MAXHÖJD är bara hur mycket det hela bygger UTÅT från glaset sett....(fattade inte jag)

                                När man då planerar sina moduler så ska man mäta den LIGGANDE delen som höjd..!!!

                                Vilket ger att du kan ha moduler som är 60-70cm HÖGA enligt mig, och 20 cm djupa....

                                Nåväl - åker till butiken i morgon för att kolla och återkommer...

                                Tyckte beskrivningen man fick var otydlig, fattade inte att dom var SÅ stora!!!

                                Men det kanske bara var jag...men om det var någon som funderade så!!!

                                Vänligen Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...