Mat som inte äts upp ligger och ruttnar i akvariet och är ett säkert sätt att ta död på dina fiskar pga kraftig bakterietillväxt med nitrittoppar som resultat. Fiskar klarar flera veckors svält om de är i bra kondition innan. Så se till att ge dem gott om mat veckorna innan din semester och byt vatten ett par dagar innan du åker. Då klarar de sig.
hur länge lämna fiskarna ensamma?
Kollaps
X
-
-
Musslan, Hur mår dina Aulonocara? Gnager dom fortfarande på varandra? Dags att byta troll-nick, va!?Kommentar
-
Jag har ändrat mig. Det här är ett av de tråkigaste formerna av troll. Se http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7846 Det får oss att bli misstänksamma så fort en nybörjare ställer "dumma" frågor. Är det på allvar? Troligen skräms en del nybörjare iväg av att folk börjar ropa "troll" åt dem. Det här gör så otroligt mycket skada. Fy faan! (troligen min första svordom på forumet)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Tidigare ansåg jag att troll som låtsades vara naiva nybörjare (gärna en tjej i 14 årsåldern) var relativt ofarliga, men jag har märkt hur det ringer en trollvarningsklocka i mitt huvud ibland när ja ser en "dum" fråga. Inte bra helt enkelt!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nybörjare ställer ofta frågon som kan verka lite nybörjaraktiga men kommer sällan själv med korkade förslag så man brukar ju kunna skilja dom åt ganska lätt på den punkten.Kommentar
-
Kul musslan, jag garva direkt. Personligen tycker jag det är viktigt att få kontakt med fiskarna. Det ger jag dom aldrig. Då kan man istället laborera med olika belöningar t ex i form av mat. Jag, när jag är frånvarande, brukar(precis som du föreslår) placera maten på ställen där deras födosöksenergi precis matchar det kaloriintag de presterar. Denna symbiotiska furageringsstrategi är jag övertygad om renderar optimalt utfall.
/ClaesKommentar
-
-
Personligen har jag ingen lust att odsla tid pa skttradar som den har http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7846
Jag tycker inte att det gar skilja fragestallningen fran en nyborjarfraga.
Jag forstar inte alls det roliga. Skadegladje for att idioter som jag gar pa det och snallt svarar? (jag ar inte sa tjurig som det verkar, se det som att jag skriver detta med ett forvanat leende).
Sedan ar jag fortfarande irriterad efter den epidemi av "nyborjartroll" (alla flickor i fjortonarsaldern) som harjade pa forumet under sensommaren. Jag ar fortarande orolig for att jag snaste av nagon stackars fjortonarig flicka.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
För att förtydliga så har jag förstås inget mot nybörjare som är flickor i fjortonårsåldern. Det jag har något mot är när folk låtsas vara flickor i fjortonårsåldern och ställer "naiva" frågor, som sedan eskalerar i fånighet tills man förstår att det är någon som driver med en.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det finns ganska så enkla medel att bli av med dessa troll. Det är att stänga forumet. Eller också så svarar man bara på frågor medlemmar emellan. Ja menar....jag tyckte det själv var pinsamt att ställa frågor och läsa om all kunskap i forumet utan att vara medlem i början. Nu är jag inne på mitt andra år som medlem och tycker det mer värt än någonsin att vara medlem.
Alltså, släg ut alla som inte kan offra några hundringar per år på sin hobby och intresse, då sållas alla obehöriga bort, eller skaffa andra sätt att verifiera folks identitet. Personnummerkoll är ju enkelt att sätta med kontrollsiffror osv.
nåja...e också förbannat trött på alla inlägg där nån pajas skall spela över och göra idiotinlägg. Låt gå för dumma frågor, men låt dom komma från medlemmar istället....ler.Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
Kommentar