hur länge lämna fiskarna ensamma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 17

hur länge lämna fiskarna ensamma?

Jag är som tidigare nämnts inte särskilt kunnig på fiskar, hade en egen liten glasskål med guldfiskar på prov förut, men tyvärr dog fiskarna ganska så snart. Nu har en vän till mig givit sig av som utbytesstudent i Nya Zeeland en termin och tillfälligt lämnat över sitt akvarium till mig. Hon har infryst räkmix och annan fiskmat i burkar och i frysen som jag skla mata dem med. Ska tydligen räcka i fyra månader. Vilken slags fiskar som finns i akvariet vet jag inte men akvariet är ganska stort och antalet fiskar överstiger säkert 40 st. Några är små och några större, särskilt vackra är ett par blå mellanstora fiskar. Min fråga rör hur pass beroende fiskarna är av kontroll. jag funderar på att åka iväg på semester i höst och undrar nu hur länge fiskarna klarar sig utan mat? om jag lägger i flera påsar räkmix på en gång klarar de sig säkert mer än en vecka, eller? Vore synd att vara helt uppbunden pga fiskarna. Tacksam för svar.

//Musslan
  • Centurion
    Användare
    • October 2003
    • 210

Ska du bara vara borta i en vecka så är det ingen fara att ta ett uppehåll med matningen under den tiden.
    Du ska absolut inte mata "flera påsar räkmix på en gång".
    http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 17

vad händer om jag ger dem flera påsar åt gången? Det kan väl knappast skada, de äter ju inte mer än de orkar! Då kommer det alltid bli mat över till dagen efter.

Jag har nu testat att gömma lite mat i en växt i akvariet. Än så länge verkar inte ens de slugaste fiskarna hittat maten. Om jag gömmer en månads ranson här och var i akvariet lär fiskarna hitta efterhand. Om de dummaste fiskarna dör gör det inte så mycket, hon kan ju inte kräva att alla ska överleva under en sån lång period (4 månader!).

Tror ni att fiskarna kallar på varandra när de hittat maten (som fiskmåsar brukar göra) eller håller de matgömman hemlig?

Tacksam för svar

// musslan

Kommentar

• Centurion
        Användare
        • October 2003
        • 210

Fiskar har ingen känsla för när de inte orkar äta mer...

Troll-varning?
        http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • July 2004
          • 17

vad betyder trollvarning?

Kommentar

• Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

Nej, gör inte det!!!!

Har du koll på vatten byten?? hur stort är karet??
            varför skulle inte fiskarna överleva under 4 månader??
            det finns ju 100-tals frågor....men fiskar vet inte om dom är hungriga eller ej. det är därför dom är hungriga 2 minuter efter dom har ätit. maten rutnar om det blir liggande. Räkmix ruttnar och får en lukt efter typ 3 dagar. den lukten vill du inte känna. :/

Låna böcker på biblioteket eller läs på www.zoopet.com lr här...

Kommentar

• Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

Hej

Fiskar vet säkert när de är hungriga eller inte, men de äter gärna lite för mycket, troligtvis för att de i naturen inte vet när nästa tillfälle att äta kommer. Det som kommer att hända om du lägger i en massa räkmix är inte att fiskarna kommer att äta upp allt, utan det kommer att ligga en massa kvar, och ruttna, och göra vattnet rejält skitigt, vilket förmodligen kommer att döda fiskarna. Lägga i mer än de äter upp på ett par minuter ska man inte göra. En del fiskar kan äta ihjäl sig, men förmodligen inte för att de inte känner att de inte är hungriga, utan helt enkelt för att de i naturen nog behöver äta allt de får tag i. Hade två silverhajar som dog häromdagen, förmodligen för att de fick lite för mycket pellets, och pellets har jag för mig kan svälla i magen på dem, om jag inte minns helt fel. De svullnade upp, sprattlade omkring, och se´n dog de. Men de andra är det inget fel på.

MVH Micke
              MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• Magnus W
                Användare
                • April 2003
                • 101

citat:Ursprungligen skickat av musslan

... om jag lägger i flera påsar räkmix på en gång klarar de sig säkert mer än en vecka, eller?
                NEJ!!!
                Mata inte mer än att fiskarna äter upp alltihop på ett par minuter.
                Lägger du i för mycket så kommer det att ruttna i akvariet om inte fiskarna äter ihjäl sig.
                En vecka - tio dagar klarar sig fiskarna utan vidare utan mat.

-- MW

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Att fiskar äter ihjäl sig anser jag vara en myt men om du lägger i flera påsar räkmix på en gång så dör fiskarna med en nästan 100%ig sannolikhet. Om de inte dör av att vattnet blir dåligt (gissningsvis inom några timmar) så dör de av matförgiftning. Skulle du äta räkor som legat framme i flera dygn? Om de skulle vara tåliga mot de gifter som utvecklas så får de iallafall leverskador av härsket fett vilket förkortar deras livstid.

Alltså: Mata inte mer än vad du ser blir uppätet och åker du bort kortare tid än en dryg vecka så är det inga som helst problem att lämna dem utan mat (bortsett från att små fiskar har större risk att bli uppätna).

(ps. svällande peletts samt för stor mat nedknökat i mathålet är förstås att "äta ihjäl sig", det jag menar är för mycket av lämplig mat)
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Juanito
                    Användare
                    • May 2002
                    • 180

citat:Ursprungligen skickat av musslan

vad händer om jag ger dem flera påsar åt gången? Det kan väl knappast skada, de äter ju inte mer än de orkar! Då kommer det alltid bli mat över till dagen efter.

Jag har nu testat att gömma lite mat i en växt i akvariet. Än så länge verkar inte ens de slugaste fiskarna hittat maten. Om jag gömmer en månads ranson här och var i akvariet lär fiskarna hitta efterhand. Om de dummaste fiskarna dör gör det inte så mycket, hon kan ju inte kräva att alla ska överleva under en sån lång period (4 månader!).

Tror ni att fiskarna kallar på varandra när de hittat maten (som fiskmåsar brukar göra) eller håller de matgömman hemlig?

Tacksam för svar

// musslan
                    '
                    Om du vill att fiskarna ska dö av förgiftat vatten så ska du göra presis så här!!!

Vill du att fiskarna ska leva. Så matar du inte mer än vad de äter upp var gång.

Ska du bort en vecka mata som normalt innan och när du kommer hem tillbaka. Fiskarn hittar mat själva i akvariet i form av växter om sådant finnes. Och om det inte finns så klarar dom sig ändå utan mat i veckor.

Man skall aldrig mata mer än vad fiskarna äter. Och fiskarna vill inte heller äta dags gammal mat. Äter du själv rester från i förrgår som legat frame. Nej du slänger bort det om du vill hålla dig frisk. Samma gäller firrarna. Men det är värre för firrarna som ska simma runt i sin gammla mat ifall man gömmer eller matar för mycket. Fiskarna kommer antagligen att dö ifall du ger för mycket mat.
                    juanito

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

En människa som kan formulera sig så bra kan nog även dra vissa slutsattser angående mat som ligger länge i vatten även om hon inte har kunskaper i ämnet fiskar, så jag tror Centurion va rätt ute.

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 17

deelay:
                        Jag kan väl vara språkligt begåvad utan att vara duktig på fiskar? Ni som kan fiskar är ju inte alltid begåvade i svenska språket. jag skriver här för att få hjälp, inte för att höra att jag är ett skämt.. Tråkigt med så oseriösa svar på en faktiskt, tro det eller ej, seriös fråga..

/Tina

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • July 2004
                          • 428

Hm? Var det du musslan som matade dina fiskar med skinksallad?
                          /Lasse

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • July 2004
                              • 17

Skapat - 2004/08/29 : 18:55:59 Jag är som tidigare nämnts inte särskilt kunnig på fiskar, hade en egen liten glasskål med guldfiskar på prov förut, men tyvärr dog fiskarna ganska så snart. Nu har en vän till mig givit sig av som utbytesstudent i Nya Zeeland en termin och tillfälligt lämnat över sitt akvarium till mig. Hon har infryst räkmix och annan fiskmat i burkar och i frysen som jag skla mata dem med. Ska tydligen räcka i fyra månader. Vilken slags fiskar som finns i akvariet vet jag inte men akvariet är ganska stort och antalet fiskar överstiger säkert 40 st. Några är små och några större, särskilt vackra är ett par blå mellanstora fiskar. Min fråga rör hur pass beroende fiskarna är av kontroll. jag funderar på att åka iväg på semester i höst och undrar nu hur länge fiskarna klarar sig utan mat? om jag lägger i flera påsar räkmix på en gång klarar de sig säkert mer än en vecka, eller? Vore synd att vara helt uppbunden pga fiskarna. Tacksam för svar.

//Musslan

Kommentar

Arbetssätt...