Akwalux akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kakapo
    Användare
    • August 2003
    • 60

    #16
    Har ett Akvalux 450 med välvd front och karet ser hur bra ut som helst men rampen är inget o hänga i granen. Lite besviken på möbeln också eftersom den är något kort, vilket gör att jag inte får in ett ytterfilter av högre modell i skåpet.
    Vad jag förstått så har akvalux en ny typ av ramp och bänk på deras senaste leveranser, dom kanske är bättre.
    / André

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 4153

      #17
      Jag har ett helt skåp under. Även riktigt stora ytterfilter skulle få plats. Det är lika stort som en köksskåp.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • svempa
        Användare
        • June 2004
        • 89

        #18
        Jag har också ett 160*60*60 fast med aluminiumramp med fyra rör den är riktig snygg fast locken på rampen är i plast, det syns inte så väl men känns lite billigt då den kostade över 3loppor. Annars är jag nöjd med bänken och akvariet i övrig, det är 12mm glas i mitt och snyggt limmat. Bänken som jag har har två rejäla skåp har bioplast största ytterfilter i det ena och det skulle förmodligen rymma en till i samma skåp. Kan varmt rekomenderas.
        1475L amerika
        2*112L yngel
        150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

        Kommentar

        • WhiZpEr
          Användare
          • July 2004
          • 103

          #19
          finns det någon sida eller nåt som det står vilken glastjocklek deras olika kar har ?

          Kommentar

          • svempa
            Användare
            • June 2004
            • 89

            #20
            Kolla på www.akvarielagunen.se dom har ganska mkt info om deras akvarium finns även en del bilder men bara på bok utförande själv har jag svart.
            1475L amerika
            2*112L yngel
            150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

              #21
              Har ett akwalux 471L hörnkar...
              Rampen har dom inte lagt ner nå`t större arbete eller kostnad på...det första jag fick göra var att klippa sladden till lyset, borra ett hål i rampen som sladden kunde komma ut genom så att den inte behövde klämmas mellan ramp och akvarium...men e väl som vanligt: man får vad man betalar för...
              I övrigt verkar karet bra tycker jag...
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

                #22
                Nu har jag fått mitt Akvalux 960 ! Jag vet inte riktigt vad jag skall säga, Men alla limmingar ser bra ut ! Jag tycker inte att jag kan säga ngt negativt alls faktiskt ! Ett par "kladdningar" med silicon, som dock INTE ! kommer att synas när sanden kommer i ! Så det har ju faktiskt ingen som helst betydelse !

                Vad jag däremot måste säga. Är att om rummet tillåter ett 80 cm djupt akvarium, så skall man definitivt välja det framför ett 60 cm djupt ! Vilket djup ! Det blir en helt annan dimension faktiskt ! Men det tar ju å andra sidan helt klart "rummet i besittning" sas... Det kanske kan upplevas som lite väl "biffigt" om man säger så...


                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • Hampe00
                  Användare
                  • April 2004
                  • 26

                  #23
                  Hej!

                  Jag köpte själv ett akwalux på 450 liter med välvd ruta och aluminumramp för ca ett år sedan. Snyggt att titta på men luckorna som man öppnar var rangliga och släppte hela tiden.
                  Det värsta var all kondens som rann, inte mycket men några droppar här & där. Jag försöte torka och och sätt i papp så att rampen inte låg emot glaset för det var där kondensen blev. Bara efter en månad hade bänkens folie börjat släppa på flera ställen. Kontaktade säljaren som tog tillbaka karet och idag har jag ett MP på 600 liter. Det är en helt annan kvalitet men också dyrare.

                  Kommentar

                  • WhiZpEr
                    Användare
                    • July 2004
                    • 103

                    #24
                    okej, men har inte MP 600L ett dåligt djup ?

                    Kommentar

                    • bottes
                      Användare
                      • September 2004
                      • 51

                      #25
                      Har ett 240l med vågformat frontglas som jag är ganska nöjd med förutom att lysrören sitter så långt bak så ena röret hamnar bakom bakgrunden.
                      Det andra är ett 375l som jag just ska starta upp, den är med den nya överdelen (alu) som verkar mycket bättre när det är skenor så man kan flytta ljusrampen som man vill.
                      Ska nu köpa ett 960l 13500:- komplett med möbel och ramp i Bok.
                      Det som jag tycker är bäst med Akwaluxen är deras sortement och pris.
                      Kvaliten är jag helt nöjd med.
                      Daniel
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av jannemannen

                        Nu har jag fått mitt Akvalux 960 ! Jag vet inte riktigt vad jag skall säga, Men alla limmingar ser bra ut ! Jag tycker inte att jag kan säga ngt negativt alls faktiskt ! Ett par "kladdningar" med silicon, som dock INTE ! kommer att synas när sanden kommer i ! Så det har ju faktiskt ingen som helst betydelse !

                        Vad jag däremot måste säga. Är att om rummet tillåter ett 80 cm djupt akvarium, så skall man definitivt välja det framför ett 60 cm djupt ! Vilket djup ! Det blir en helt annan dimension faktiskt ! Men det tar ju å andra sidan helt klart "rummet i besittning" sas... Det kanske kan upplevas som lite väl "biffigt" om man säger så...
                        Jag är mycket spänn på att få höra mera intryck efter du har fått igång karet! Jag är ju en het spekulant på 960...
                        Anders L

                        Kommentar

                        • svempa
                          Användare
                          • June 2004
                          • 89

                          #27
                          Ville bara lägga till att i aluminiumrampen är det väl tilltagna håll på bägge ändar " bak naturligtvis" föhar plats bådde för slangar till ytterfilter och sladdar till cirkulationpumpar doppvärmare mm och lysrören går att flytta framåt och bakåt som van vill. Men som sagt det blir ett helt annat pris än med en snik i helplast.
                          1475L amerika
                          2*112L yngel
                          150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                          Kommentar

                          • Hampe00
                            Användare
                            • April 2004
                            • 26

                            #28
                            Hej!

                            Jag har haft ett Akwalux akvarium på 450 liter med välvd ruta och aluminiumramp. Tyvärr så började det komma kondensdroppar efter några dagar. Försökte torka och lägga papp emellan rampen och glaset där det rann ut vatten. Tyvärr misslyckades det och folien på bänken började släppa. Tog kontakt med återförsäljaren som i sin tur tog kontakt med grosissten som sa att det var vanligt på akwalux.
                            Som tur var hade jag handlat hos en seriös återförsäljare som tog tillbaka akvariumet.En annan nackdel var att luckorna uppe på akvariumet var rangliga.
                            Idag har jag ett MP akvarium på 600 liter. Jag är mycket nöjd, enda nackdelen är priset.

                            Kommentar

                            • svempa
                              Användare
                              • June 2004
                              • 89

                              #29
                              Jag har inte haft några problem med kondens men däremot kan jag hålla med om luckorna men dessa är lätta att byta ut mot aluminiumplåt om man har lust, skönt också då slangarna går igenom rampen att man slipper att plocka bort hela rampen vid vatten byte och städ då det går att lyfta ur lysrörsramparna och ta av locken.
                              1475L amerika
                              2*112L yngel
                              150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                              Kommentar

                              • WhiZpEr
                                Användare
                                • July 2004
                                • 103

                                #30
                                hur är limningen på akwalux akvariumen samt glastjockleken?

                                Men som jag förstått det så ett akwalux med den nya aluminiumrampen är ett väldigt bra kar då eller ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...