Nitratfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gugges

    Nitratfilter?

    Ja detta har kittlat mitt intresse länge då jag vill ha maximal tillväxt på de fiskar jag odlar.

    Numera så finns ju nitratfilter som man inte behöver "mata" om jag förstår dem rätt, tidigare så har nitratfilter varit ganska omständiga och inte "värt besväret" om man inte har saltvattens akvarium utan man har istället klarat sig på tätare vattenbyten istället...

    Nu till frågan.

    Aquacares nitratfilter ADN 75 säljs till saltvattensakvarier, det ska vara en av de "mataningsfria varianterna" som har svavelkulor i filtret istället, fungerar dessa i sötvatten eller är filtret beroende av saltet för reaktionen? svavel sen ... känns ju som att det kan påverka PH, men hur och i vilken omfattning? här ligger KH på <=3 ...

    ungefär 3-5 liter i timmen passerar genomfiltret och vad jag har läst till mig så är då all nitrat borta ur det som kommer ut(när filtret väl är igång) vilket skulle ge runt 90liters cirkulation per dygn el 630 liter per vecka, nu inser jag ju att det inte är som ett så stort vattenbyte men det är ändå en ansenlig mägnd..

    jag vill alltså "slippa" att byta vatten så ofta i det 450 liters kar som det handlar om och ändå få maximal tillväxt genom att kunna erbjuda mer mat utan att sabba andra ändan av det hela... som det är nu när jag har matat på riktigt ordentligt så har jag fått byta vatten 2 gånger i veckan för att få en humant låg nitrathalt och jag hoppas med det här att kunna gå ner till en gång varannan vecka eller max en gång per vecka...

    Kommer det att funka? vad för andra ämnen byggs upp som man inte kan undervika med filter?

  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2

    här får du nog svar

    Kommentar

    Arbetssätt...