Filterflytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    Filterflytt

    Flyttade mitt 300L-kar igår. I tre timmar fick filtermattan ligga blött i en igenknuten plastpåse innan det kunde sättas på plats i det karet igen och få cirkulation och sällskap av fiskar. Var det en dålig idé att sätta i filtermassan igen orengjord? Kommer alla fiskarna simma ryggsim när jag kommer hem? De verkade pigga i morse. Jag har inte matat fiskarna på fem dagar innan flytten, och har inte börjat mata dem än efter flytten heller. När bör jag börja mata och hur sparsamt?
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Per H
    Användare
    • March 2004
    • 147

    #2
    fedrikr: Jag har inget svar utan tar mig friheten att fylla på med en fråga som anknyter till ämnet. När jag byter vatten (ca 50%) så brukar jag stänga av power-head-filtret för att det inte själva pumpen ska gå torrt. Har hört att om filtret står avstängt länge så är det farligt att sätta igång det igen p.g.a. av att de goda bakterierna dör av syrebrist. (Var det detta du menade fredrikr?)
    Vad är "länge". Är det i så fall inte bättre att göra rent filtret i stället för att riskera detta? Om man som jag har två filter (ett Fluval också), kan man då göra rent ett och låta det andra gå, för att nästa gång göra tvärtom? Alternativt krama ur och spara lite brunt gojs, innan man gör rent den stora filtermassan. Eller är själva bakterierna - om för mycket kommer löst i vattnet - också skadligt??
    Känner att jag inte riktigt har koll på nivåerna rengöring/bakterier. Väntar med spänning på kloka förklaringar!
    PH

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      Man bör ju krama ur en del slaggprodukter ur filtret i akvarievattnet eftersom man endå ska skicka det för slaggprodukter e ju alldrig bra även om dom ligger i filtret, jag tror inte det finns någon exact tid regel för detta med "pausat filter" eftersom det e så många faktorer som spelar in.Om man även har kvar den gammla sanden o stenarna o dyl som kanske hållits fuktiga under tiden så ökar ju säkert antalet överlevande bakteriekolonier på div materia, det ni beskriver liknar ju en storstädning tidsmässigt o det har iaf alldrig under mina 20år som akvarist varit något problem för mina filter så det borde ju inte vara någon fara men säker är jag inte eftersom detta jag beskriver inte är något vetenskapligt testat utan bara erfarenheter från mig.

      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        jag utgår att det rör sig om en filtermatta, typ blå, och då sitter den ju inte i någon kammare som är tät och inte andas och då borde det inte vara några probs.
        det är nog värre att flytta ett ytterfilter som är ett tätslutet kärl, där kan nog ett antal timmars stillestånd göra störrre skada.
        jag vill minnas någon gammal tråd i detta ämne, prova gör en sökning.

        Kommentar

        • Snapper
          Användare
          • January 2004
          • 37

          #5
          Nu kommer väl alla proffsen svimma men...

          Min erfarenhet är att de inte är så kännsliga som man tror.
          Jag har hundratals ggr dragit upp filtermattan, lagt den ovan på karet (ibland legat flera dagar) sen satt den på plats, fylt på vatten och släppt tex 700 neontetror eller ett antal ciklider. Utan ett spår av nitrit en enda gång, förutom när filtermattorna var helt nya.
          Nu är detta i "rena" akvarier, ingen sand eller växter o sånt.

          Kommentar

          Arbetssätt...