Skulle nån annan sorts kottar fungera??
Torv/Svartvatten
Kollaps
X
-
-
-
Hej Jari.
I samtliga mina kar med apistos har jag löv och kottar samt bokgren.
MVH MatsKommentar
-
Jag är lite tveksam till trixande med pH för fiskar, jag föredrar att ha ett stabilt pH.
Vill du ha en skum svartvattenmiljö så kan du komma nära med dämpad belysning och en rot som färgar(om du vill ha vattnet så).
Fiskarna i sig behöver inte vatten med lågt pH. Jag har vilda Uarus i pH 7,8 och gH 18 och de leker fint i det vattnet (fast äggen kläcks inte).På väg tillbaka in i hobbyn.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tobias
Jag är lite tveksam till trixande med pH för fiskar, jag föredrar att ha ett stabilt pH.
Vill du ha en skum svartvattenmiljö så kan du komma nära med dämpad belysning och en rot som färgar(om du vill ha vattnet så).
Fiskarna i sig behöver inte vatten med lågt pH. Jag har vilda Uarus i pH 7,8 och gH 18 och de leker fint i det vattnet (fast äggen kläcks inte).
Tevatten på bäst sätt är det jag är ute efter.
Mvh JariKommentar
-
Äh... smyg på med lite torvgranulat å testa... så vet du
Håll koll på ph-variationen så ere ingen fara.Anders LKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av anli
Äh... smyg på med lite torvgranulat å testa... så vet du
Håll koll på ph-variationen så ere ingen fara.
Lite skummare vatten börjar jag få med lösningen som jag nämnde i första inlägget, men som med allt annat så vill man hitta en långsiktig, lättfixad och någorlunda billig lösning.
Tackar för allas engagemang!
Mvh JariKommentar
-
Torva gör man bäst utan för en tanken så att torven får torka ur mellan varven. Annars bryts den ner o förlorar sin verkan.
Har man en karbonadhårdhet över 3 rekommenderar jag att man först blandar ut vattnet med ro. Sedan är det bara att filterar över torv.
Själv använder jag torvbomben när jag behöver stora mängder av torvvatten. Denna ger med ny torv kanske ett pH på runt 4. Så den kräver att man blandar ut med lite vanligt vatten.
Annars kan man alltid använda torvhinken.
Om torv kan du läsa på
Spelar dock ingen större roll vad man använder. Själv köper jag vanlig trädgårdstorv typ h3 till H6. 50kr. Viktigt är att man använder ganska stor volym kanske 30 liter torv till 250 liter vatten.
Torv filter med pelleterad torv används i små luftdrivna innefilter i mina tankar. Men det är bara för att hålle pH konstant o buffrande effekt. För att få vatten riktigt mörkt har jag alltid 100 liters tank full med eklöv som ger ett riktigt mörkt vatten som är bra till att leka tetror etc.
Kommentar
-
Härligt! Börjar komma in kompetenta svar!
Har haft hjälp av denna tråden faktiskt verkligen, Tack! alla vänliga själar!Förvånas inte om du ser någon kika efter alkottar i morgon, då är det bara jag som försöker göra min hobby till fullo!!!!
Mvh JariKommentar
-
Kokosnötter brukar läcka ganska friskt ett tag om man inte kokar dem alltför mycket så de kan ge en tefärg de också. Så vitt jag vet påverkar de inte pH värdet.På väg tillbaka in i hobbyn.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tobias
Fiskarna i sig behöver inte vatten med lågt pH. Jag har vilda Uarus i pH 7,8 och gH 18 och de leker fint i det vattnet (fast äggen kläcks inte).Kommentar
-
Jodå, visst inser jag sammanhanget mellan högt pH och ägg som inte kläcks. Min poäng med det hela var att mina Uaru fiskar inte far illa när de går i vatten med högt pH. Därför gör jag inget för att påverka pH-värdet utan använder vatten direkt från kranen.
Vill dra upp yngel så ska man naturligtvis försöka få ner pH och hårdhet.På väg tillbaka in i hobbyn.Kommentar
-
Kommentar om alkottar.
Fick höra detta första gången av en tetra odlare. Sedan när jag vad och höll föredrag i Linköping. Efter på ett besök i varberg. Annars har jag bara hört possitivt om alkottar.
Varför jag har lite svårt att använda alkottar är att det tar lång tid innan det påverkar vattnet o det krävs en himla massa alkottar. Plus att jag måste byta mycket vatten i tankarna. Behöver man skapa 250-500 liter vatten så är det omöjligt att använda alkottar.
Oftast själv så blandar jag ut mitt vatten med ro till mycket mjuk hårdhet kanske dGH om 1 och filterar sedan ned pH till 5 o 6.
Det bästa jag har testat annars är att åka till en torvbrott och hämta vatten. H9 sörjan. Tar då med 30 liters vin dunk. Till den har jag en tratt som man köper till dunken. I tratten har man sedan en kilformad filtermatta. Sedan fylls detta vatten upp i 250 lites regn tunna luftast o filterar vidare så man får bort torvpartiklar.
10 liter av detta vatten sedan i ett hundra liter kar gör vattnet så mörkt så man ser inte bakrutan på tanken.
Det som är roligt med detta är inte att leka fisken i det. Det går i annat vatten. Ta heckel exempelvis de blir mera eller mindre rost röd i vattnet. Samma ska med altumen de blir mörka på ett helt annat sätt.
Nackdelen är att yttrefiltren kloggar (droppfiltern totalt) igen med allt torv vatten. Så normal tillstånde är vanligt kranvatten. Fast det är ju roligt när diskuskompisar kommer på besök o de undar om jag alltid har pH 4 och så mörkt vatten så man inte ser in i tanken. Visst brukar jag säga så vet man sedan att de kommer blanda torvatten tills de dör där hemma.Kommentar
-
Johan1: bra att du påpekar att myr/mossevatten har lågt pH och låg hårdhet. De flesta i Sverige har nog en mosse inom räckhåll, och vattnet tar knappast slut. Det är förstås jobbigt att karta omkring vatten, men för mindre volymer, t.ex. lekakvarier, så funkar det.
Man bör nog mäta pH't, innan man använder vattnet det varierar mycket och är inte alltid bra.
Kommentar
-
Det är inget annat än att prova sig fram med tiden här, alkottar kanske fungerar bra men det verkar ochså vara en del meck att få det o fungera. Mitt torvgranulat har börjat ge effekt o vattnet ser riktigt schysst ut nu. Tvivlar på att det räcker för att hålla vattnet så konstant, då jag byter vatten var 4e dag.
Skall dock fixa alkottar och se vad det gör med vattnet och hur lång tid det tar osså vidare, att låta alkottar dra i en 25 liters hink och slå i lite färgat vatten vid vattenbytena kan ju vara en variant.
Mvh JariKommentar
Kommentar