liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

Sikkan:

4-5 arter Malawi eller en maffig art Tropheus. Kör med en maffig art Tropheus. 4-5 arter Malawi blir lätt fisksoppa. Jag har 3 arter i mitt 250l och så här i efterhand skulle jag nog valt max 2. Det är väldigt roligt med många olika arter men det blir ändå att en art blir den primära. Sondera marknaden, kolla om du hittar fina Troffar till ett bra pris. Om inte så kör på Malawisarna men mitt råd är att stanna på 3 arter och välja många av dessa i så fall.
    MVH

/ Richard
    http://www.ornemark.com

Kommentar

• Gäst

Ok, Roccster får se hur jag gör.

Ingen som har svar på mina frågor om powerheaden?

Kommentar

• roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

Kolla in hur Tricella eller FredrikR gjort med sina p.heads. bakom bakgrunder. Egentligen är det inte så komplicerat. Lite filtermassa inne i modulen och ett pumphuvud ovanför som sedan blåser ut vattnet någonstans. Du verkar ju ha bra syresättning redan så det är ju inte säkert du behöver dra igång ytan mer med dem men varför inte?
        MVH

/ Richard
        http://www.ornemark.com

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

sikkan; jag tror defenitivt på att sätta in extra cirkulation till karet för att få en så hög syresättning på vattnet, som hjälper till med nedbrytning av div. prytlar, fisken mår bättre osv osv och precis som roccster skrev...kolla Tricella och andra´s förslag på deras hemsidor!!!

Sen skulle jag vilja passa på att KLAGA på Aquaclear´s bruksanvisningar....sämsta skiten jag sett....det börjar med två sidor varningar om vad man INTE får göra, och sen en sprängskiss på produkten?!?!?!? Nepp - det gav inte mig mycket klarhet iallafall, och som jag uppfattade budskapet i broschyren så skulle man inte sänka hela enheten under vatten.....men när man frågar folk så bör man göra det för kylningen....

Tack för ordet!!!

Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Ja du Deathdealer, det är inte alltid lätt att vara akvarist!
            När Akvarielagret får gruset jag beställt ska jag passa på och fråga där hur det förhåller sig med cirkulationspumpar och vad man har för möjligheter. De har också ett väldigt stort lager av olika BTN-moduler, så då borde det bli enklare att se vad man kan göra. Det är inte alltid lätt att se vad andra gjort på lite difusa bilder.

Jävla otur du hade med karet, typiskt att man ska råka ut för transportskador.

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

sikkan; cirkulationsfiltren kan du göra som du vill med (Tricella informerade) dvs vill du ha dessa hängande på kanten inga problem ELLER sänka dessa helt!

Ska ta och plåta de större stenarna jag talade om!!!
              Men jag tror att det är samma leverantör som gruset vi har talat om men jag rek ALLA dessa varmt, grynnt snyggt!

Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Deathdealer; När jag fått gruset och rengjort det ska jag cilikona liggunderlaget och lägga på ett tunt lager av gruset, för att alltid ha ett tunt lager av grus utan att behöva se liggunderlaget (ciklider bökar/gräver ju en hel del).

Sen ska jag inreda med stenar etc. Stenarna du pratar om, försökte titta på IMAZO:s hemsida men jag hittar inga stenar som ser ut som du säger. Är det verkligen IMAZO som är grossist, i så fall har du något artikelnr på stenarna?

Håller på och "stöter och blöter" vad gäller just stenar eller dylikt. Funderar på att ha rätt stora rösen med hållsten längst bak och sen lite mindre rösen med sten i mitten. Fast helst skulle man väl hålla sig till en stenart i olika storlekar, undrar om det inte vore snyggast med grå/svarta stenar, runda och platta i olika storlekar som man gör rösen av!?

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

En Aquaclear har tre monteringsmöjligheter i ett akvarium. Den ena är en upphängningsanordning som man fäster via aluminiumramen på akvariet, den andra är en vanlig sugproppsanordning där du själv kan använda läge i akvariet fäst på glaset och sist, den tredje där man helt enkelt kan lägga ned den på botten.

Den är helt dränkningsbar och det står om detta i bruksanvisningen. Även om det kan finnas vissa brister i bruksanvisningen så är dessa cirkulationspumpar riktigt bra och prisvärda. Jag är väldigt nöjd med mina som jag använt utan problem i tre år nu.

De större modellerna kan dock skapa vibrationer som ibland ger ljud. Det gäller cirkulationspumparna från Aquaclear 802 och uppåt.

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

sikkan; hmm, jag tror själv att jag inte kommer välja en ljusare sten i någon form. har hittat ett 8-10-tal olika sorters sten i handeln, där många är extremt snygga MEN tunga! Jag har köpt den lätta varianten av lavasten för att kunna bygga på höjden, och kommer komplettera detta med någon typ av regnbågssten eller en mörkare/rödare variant av sten samt dessa "underbara" sjöstenar som jag talat om för att få perfekta ställen för ev. ungel att gömma sig på!

Tricella; jag menar absolut inte att produkten är dålig!!!! Men jag tycker (yrkesskada) att många bruksanvisningar suger fett!!! Håll med om att Aquaclear inte har en bra bruksanvisning????

Vänligen

Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Deathdealer; Dessa underbara sjöstenar! Vad heter grossisten och vad har de för artikelnr?

Lavasten har jag också tänkt på men skitar inte dessa ner. Har åtminstone för mig att man måste rengöra dom väl. De är också rätt vassa, har hört de som haft otur och fått fisk som skrapat sig på lavasten.

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

sikkan...ska kolla vem leverantören är!

Sen har jag lavasten idag, och dom skitar inte ner nåt?!?!?!?
                        Klart jag sköljer av dom innan jag lägger ner dessa i karen....
                        Sen har jag oxå läst här att det finns ciklidister som är rädda för skador/eller fått skador, men jag har då inte haft nåfot problem....

Jag ser inget annat alternativ om man ska bygga lite på höjden (om man inte vill ha extremt tungt material i karet )

Någon med erfarenhet kring lavasten som skadar fiskar????

Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Någon som vet om det finns konstgjorda stenar ute i handeln som är lätta?

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Bara några exempel...

Kommentar

• Gäst

Tricella; Några av de konstgjorda stenarna har jag sett och vissa kan ju vara helt ok. Men man vill ju så långt det går ha naturlig sten. Problemet blir ju som Deathdealer säger när man ska bygga på höjden med naturlig sten så blir det lätt för tungt. Då blir det väl lavasten man får använda eller se det så att när man ändå har en BTN-Rockybakgrund så kanske man inte behöver bygga så mycket på höjden, utan bakgrunden i sig är ju naturlig.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Jo det är ju utseende eller funktion. Med BTN bakgrunden så kan man säkert få det att se stenigt ut utan att behöva bygga så högt med stenar. Är man inte ute efter funktion (för fiskarna) så duger det nog bra...för min del skulle det absolut duga.

Kommentar

Arbetssätt...