liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

spec "mats" om man ska gå efter den naturliga biotopen i Malawi/Tanganyikasjön så är gruset rätt mörkt (mörkbrunt ungefär).
    Fiskarna känner sig tryggare med en mörk botten och blir då inte så stressade och kan färga ut bättre.

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av sikkan

Anli; vad ska du hålla i ditt nya 900-litrskar?
      Startupsättningen blir:

1 Amphilophus Citrinellum, Midas "barred"
      1 Amphilophus trimaculatum
      2 Hypsophrys nicaraguensis
      1 övertalig Paratilapia polleneri
      1 Polypterus endlicheri endlicheri
      5 Semaprochilodus taeniurus
      5 Hoplosternum thoracatum
      1 Chrysichthys brachynema
      1 Hypostomus plecostomus
      1 Liposarcus pardalis

Uj så många det blev!
      Anders L

Kommentar

• Gäst

Anli, är det central/Nordamerikanska ciklider eller (känner inte igen namnen)?

De vill väl ha ett rätt så neutralt PH eller?

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av sikkan

Anli, är det central/Nordamerikanska ciklider eller (känner inte igen namnen)?

De vill väl ha ett rätt så neutralt PH eller?
          Ja det är 4st stycken ciklider från centralamerika, samt en från Madagaskar (paratilapia). Resten av fisken kommer från Sydamerika samt en fengädda (afrika) och en kibondemal (tangayika)
          Biotop går fan inte å ha! Finns alldeles för mycke rolig fisk!
          Jag tror på en comeback för sjöstenen , den kommer att bli inne igen...
          Anders L

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

Hej! Var och tittade på fogsand i dag, den såg rätt sjyst ut!
            Är det någon som har provat den?
            /Lasse

Kommentar

• Gäst

Ja, då förstår jag varför du inte vill ha bottenmatrial som är kalkhaltigt. har du någon erfarenhet av "troffar"?

Vad jag förståt så ska man helst hålla bara en art, men det det ska gå bra om man håller en av "Morri" och "black" (Tanganyika, Tropheus).

Kommentar

• Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

Blanda aldrig olika Troffar då dessa korsar sig..

Kommentar

• Gäst

Jodå Mattias, det går visst bra att ha fler varianter, helst ska man ha en nordlig variant och en sydlig, dvs en "black" och en "moorii", Ta inte två "black" eller två "moorii".
                  Det är nog inte bara honorna som ska skilja sig från varandra utan båda könen, eftersom det är svårt att se skillnad på könen.

Kommentar

• Gäst

Håller med dig Anli, det är jävligt svårt att hålla sig till en biotop! Man blir ju su sugen på alla vackra fiskar som finns. Men man behöver ju inte hårddra det, även om vissa fiskar ska ha lite hårdare eller mjukare vatten så går det offtast bra iaf, bara man sköter vattenbyten, inte matar för mycket etc. så brukar det ordna sig.

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

Hallååå där gubbs!!!
                      Sikkan; bra att du fick gruset....Jag har varit i Paris i 4 dagar och hållt utbildning MEN när jag kom hem hade mina nya grejer dykt upp...allt UTOM karet *S*...det gick sönder under transporten...MEN bakgrunden Rocky samt moduler låg där, och tillsammans med den nya gruset kommer det bli GRYMMT!!!

Fick höra att sand dvs extremt finkornigt bottenmaterial inte var helt 100 att ha i ett kar?!?!? Inte för att det blir grummligt på något sätt MEN även om man inte ser det far det omkring en massa sand i vattnet som "kleggar" igen filtret...någon med den erfarenheten?!??!

Jag tror starkt på det Anli och sikkan skrev; att man kan BLANDA olika material för att nå bästa resultat!...Man kan ta den sanden jag hittade och blanda med någon ljusare ton....blir säkert grymmt snyggt!

En annan placering som blev helt otrolig, var att göra en "grop" i gruset som man fyller med sörre rund sten...typ 4-8cm stora stenar som man sedan ramar in med sörre sten runt om...dvs 15-20cm stora stenar(gärna platta)...det ser otroligt naturligt ut...en övergång på något sätt!!!

Hoppas du är nöjd sikkan, och roligt att tråden är igång igen *S*S

Vänligen Deathdealer

Ps. Tricella & Co, fick mitt första Eheim filter ett 2028 II Proff....ska bli spännande och se HuR tyst det är (men slangarna var inte i närheten av den kvalité som nya Fluval har *S*)
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer
                        Ps. Tricella & Co, fick mitt första Eheim filter ett 2028 II Proff....ska bli spännande och se HuR tyst det är (men slangarna var inte i närheten av den kvalité som nya Fluval har *S*)
                        Du menar Fluval "veckade" som sätter igen så fort enligt ryktet?
                        Anders L

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

anli; *skrattar*...PRECIS!!!!!!

Du - jag har ärligen ingen aning om skillnaden, men mina slangar från de driftade filtren funkar perfekt idag iallafall!!!!!

Vi ska se vad som händer Anli!!!

Vänligen Stefan "Deathdealer"
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

Skaffa dessa in och utsugstillbehör till din 2028...

Mycket bra och snyggare än de man får med.

Finns hos de tyska internetfirmorna i alla fall.
                            Anders L

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

tack för tipset anli!

Jag har funderingar kring att sätta mina insug bakom bakgrunden, tillsammans med 2 doppvärmare. Sen blir det så att jag kommer att ha 2st aquaclear i två sidomoduler på kortsidorna i karet, för att få igång cirkulationen ordentligt MEN jag är inte helt säker på vart jag ska sätta filtrens utblås...antingen i botten på bakgrunden (var sin sida) eller om jag ska använda de som du visade, grejen är bara att jag INTE vill att man ska se något från karets framsida...?!?!?

Lite funderingar på hur man ska lösa detta!!!

Tricella hade en juste skiss på sin sida om hur man kan gå tillväga....så om det finns andra förslag på hur man lämpligen placerar utblåsen...mycket tacksam för förslag!!!

Deathdealer

Ps. Sjösten i olika storlekar tillsammans med de runda stenarna jag talade om tidigare i tråden...borde bli fantastiskt snyggt anli!!!! Skulle se helt "naturligt" ut som man säger... Sticker man ner huvet i en sjö med lite rörelse i så har man samlingar av lite sörre sten omgivet av det tyngsta gruset osv osv...eller hur???? *s*

Kommentar

• Gäst

Deathdealer, tack för provpåsen!
                                Angående ditt nya 2028 så har jag två st 2028 prof II filter. Har haft dessa i ett år ungefär i mitt dvärgciklidskar som jag nu ska hålla Malawis eller Troffar i. Min erfarenhet av 2028rna är att de är väldigt smidiga att sköta ur underhålls synpunkt. Ett tips är om du tycker att filtret inte går tillräckligt tyst kan du prova med att ta bort kulan som sitter vid utsuget på pumpen. Den har den funktionen att det ska markera när filtret börjar bli igensatt (kulan sjunker något, se strecken). Har själv tagit bort dessa efter ett tag då jag tyckte filtren skårrade lite, och vips blev filtren tystare.

Jag har ju också en BTN-Rocky bakgrund och jag har precis monterat den och dolt in/utsug i bakgrunden. Har monterat 2 st raster nere i vänster och höger hörn på bakgrunden (ca 10-15 cm från botten). Utblåsen har jag satt ett till vänster och höger i varje hörn, ca 15 cm från varje kortsida samt ca 3-4 cm under vattenytan (för bästa cirkulation samt syresättning) och riktat,borrat hållen så de pekar inåt karet. Mitt problem nu är att jag helst vill hålla Troffar, och då helst två sorter en Moori "red" chimba samt en black Pemba. Har blivit avråd från detta då det tydligen ska bli problem med lek samt att de inte färgar ut ordentligt. Tycker det blir så tråkigt bara med en art så jag kanske får backa och hålla Malawis istället då kan jag iaf hålla en 4-5 olika arter. Ska jag hålla troffarna behöver jag komlettera med ett powerhead på ca 2000 l/h för ytterliggare cirkulation och syresättning. Såg att Deathdealer tänkte sätt en filtermodul på ena kortsidan för att stoppa ner powerheaden i. Går i samma tankar i och med att jag redan satt fast min bakgrund så blir det lite svårare att få till det med placeringen av powerheaden. Har aldrig använt mig av powerheads utan klarat mig på mina ytterfilter, hur funkar det? I mitt fall räcker det väl med att pumpen bara pumpar runt vattnet, jag menar jag har ju en filtervolym på ca 15L i mina ytterfilter borde räcka och bli över.Hur monterar man pumpen, om man skaffar en modul att sätta på ena kortsidan, kan jag då bara borra ett hål för utblåset och sätta pumpen i modulen och fästa den med sugkoppar på glaset eller?

Oj då, det blev visst ett par rader får ta resten sen!

Kommentar

Arbetssätt...