liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

ett JÄTTESTORT vänta!!!![:0]

Jag var lite förvånad när mitt akvarievatten var typ lite "brunt", först trodde jag att det berodde på att jag tagit massa slam från botten på mitt gamla kar, sen trodde jag att det berodde på filtret.....MEN det verkar vara sanden!

Nitriten har stigit i mitt yngelkar, så jag gjorde ett rejält vattenbyte (50%) med gammalt akvarievatten från det större karet, och när jag tappade ut ur det lilla karet (med den mörka sanden) så var vattnet uppenbart färgat av något!!

Gillar inte tanken, men det kanske är så att sanden är "färgad" på något sätt!!!

Om det är någon som har kollat upp sanden - VÄNTA ett par dagar så jag får se hur sanden ter sig i karet, och jag kan lämna ett besked på om det är så att sanden INTE är bra!!!

Vill inte att någon sticker och köper något som inte är 100%.

Finns det någon annan med liknande erfarenhet av mörkare sand???

Väldigt tacksam för svar!!!

Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Låter inte bra Deathdealer!
      Hade stora förhoppningar på Sand/grus du hittat med mörkbrun nyans!
      Är också ute efter en sand/grus som är så lik som möjligt den naturliga sanden/gruset i Malawisjön.

Är det ingen som har en/vet sand/grus som liknar den som finns i Malawisjön????

Kommentar

• zoomi
        Användare
        • September 2004
        • 142

hittade en fint grus. kommer inte ihåg vad det hette men tror det var Coral 7 , kommer inte ihåg om det var brunt/svart eller brunt men det var fint iallafall, ska dit imorron och kolla,,, återkommer då...!
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

Kommentar

• Gäst

Låter bra Zoomi!

Hör av dig och lägg gärna in några bilder på gruset om du har möjlighet!

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

sikkan; är fortfarande inte säker på om det är gruset......
            Jag har lagt i en "lite" rot i karet vid uppstart MEN den var defenitivt inte ny!!!
            Jag har läst att rötter kan färga in vattnet, men ...hmmmmmm?????

Ska faktiskt ner till butiken i morgon, och då köper jag en liten påse och lägger den i blöt för att se vad som händer!!!

Är det roten - är det sågspån kvar i morgon *S*

Vänligen Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

Jag har en rot i mitt 60l och den gjorde vattnet nästan brunt. Den är inte heller ny. Har hängt med i 10 år både i akvarium och terrarium. Så nog kan det vara roten. Men Death, tvättade du sanden ordentligt? Jag vet att du kan slappa till lite i sådana lägen
              MVH

/ Richard
              http://www.ornemark.com

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

En rot som färgar, hjälp, naturen anfaller !!!

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

roccster; fyfanvaduärdum *asg*...klart jag tvättade sanden ordentligt!!!
                  Tack - klart det är roten!!!! Ska ta bort denna idag och OM det är så , så är denna sanden gryyyyymt snygg, ska köpa den till mitt stora kar!!!

Karon; ingen fara den är fsatkedjad i karet!!!

Deathdealer

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Det var skitroten som gjorde det!!!!
                    Inge fel på sanden....så sikkan....bara kör på det är grymmt snyggt grus!!!

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Låter härligt Deathdealer!

Var kan man få tag på sanden???

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

Jag gör ingen reklam nu - MEN Borås Zoologiska på 033-12 15 57 Micke heter killen jag brukar prata med!!!
                        Eller kolla med din lokala handlare :-)

Deathdealer

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Deathdeal: Tala gärna om vad sanden hette.

Sen är det inget fel på brunt vatten, de e skitsnyggt...
                          Anders L

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

Anli....längst upp på sidan....Imazo är fabrikatet!! *S*
                            Jag tycker den är tokgrymm, och det finns i flera nyanser!
                            Fixa hem några provpåsar, blanda, testa dig fram till snyggast resultat!!!
                            Kan t.o.m använda olika fabrikat av sand.....

Jag för min del kommer använda den mörka dvs svarta sanden (den ser inte ut som asfalt...mer mörkgråbrun!!!

Trevliga helghälsningar

Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Tack Deathdealer!

Ska slå en signal till Borås Zoologiska.

Vore kul om du kan fixa några bilder på gruset!?

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Nu vet jag inte vilken sorts mörk sand ni var ute efter, men på denna bild så syns det lite hur sanden är. Storlek 1-2mm...

Vet inte om det är denna sand som Deathdealer köpt...det får han svara på själv...

Imazo är grossist, om nu någon undrat...alltså inte tillverkare av denna sand.

Kommentar

Arbetssätt...