liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

hmmmmm....ligger väl på en 7,5 idag, och det är iofs stabilt, men jag hade väl fått för mig att fiskarna ville ha än högre. Men å andra sidan så frodas dom faktiskt, 2 tuggande honor av olika sorter....så jepp Ola, varför konstra till det när det funkar????

Tack för den....*l*

Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

jag köpte den svart/bruna sanden jag talade om tidigare och satte in i mitt yngelkar.....GRYYMT snyggt blev det, ska få reda på om den finns en mörbrun variant!

Kalkrik, relativt finkorning och snyggsomsatan gubbs!

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• zoomi
        Användare
        • September 2004
        • 142

vad hette den, letar också efter brun ganska finkornig sand eftersom det efterliknar malawisarnas grus:

Bild tagen från malawi sjön
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

jag köpte den svart/bruna sanden jag talade om tidigare och satte in i mitt yngelkar.....GRYYMT snyggt blev det, ska få reda på om den finns en mörbrun variant!

Kalkrik, relativt finkorning och snyggsomsatan gubbs!
          aha, kalkrik... synd, då var det inget för mig
          Det ät ju bra annars
          Anders L

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

zoomi och Anli! Jag får reda på vad det heter i morgon måndag!
            Sen kommer jag få ett förslag på brunbrun sand *s*...finkorning!
            Ska kolla om den är kalkrik eller ej Anli!

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• Mattias Andersson
              Användare
              • September 2003
              • 788

Nån som har provat den lite grövre fågelsanden??

Kommentar

• Gäst

Deathdealer, var kan man köpa den sanden?
                Håller på och planerar mitt 600-liters Malawikar just nu och hittar ingen sand i Stockholms-området som är mörkbrun.

Hör av dig är mycket förväntansfull!

Kommentar

• bottes
                  Användare
                  • September 2004
                  • 51

Bikarbonat dosering 15ml/50l vatten.
                  Daniel
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1843

citat:Ursprungligen skickat av bottes

Bikarbonat dosering 15ml/50l vatten.
                    Vad menar du? Är det docering i ditt kar? Hur mycket höjer det kh?

Om det är ett generellt råd du menar så vill jag att du besparar oss från sådanna generaliseringar, det blir bara förvirrande för nybörjaren. Alla vatten har olika grundförutsättningar och därmed är mängden bikarbonat som behövs olika för alla. Däremot så går det inte att överdocera, därför är mitt råd 50 ml/50 liter vatten, men det blir billigare att mäta sig fram till hur mycket som behövs i sitt kar.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Det finns en bikarbonatbeskrivning på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=672 som ni enkelt kommer åt. Nybörjare ska inte ha i bikarbonat överhuvudtaget eftersom att det "nästan alltid" är helt onödigt och att det kommer att hindra dem från att byta vatten. Möjligen kan de ha kalk i inredning/filter. Egen brunn/ toklågt kH är undantaget från det här svaret.

Ps. det här är min uppfattning och många anser nog att jag är helt ute och cyklar nu
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• fredrikr
                        Användare
                        • October 2002
                        • 985

citat:därför är mitt råd 50 ml/50 liter vatten
                        Är det ett generellt råd?
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1843

citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

citat:därför är mitt råd 50 ml/50 liter vatten
                          Är det ett generellt råd?
                          Det går att använda som ett generellt råd efterssom det inte går att överdocera bikarbonat. Men som jag skrev så är det bra mycket billigare att mäta sig fram.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

citat:Om det är ett generellt råd du menar så vill jag att du besparar oss från sådanna generaliseringar, det blir bara förvirrande för nybörjaren.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

Hej Gubbs!

Nu har jag kollat upp vad sanden heter ELLER rättaresagt leverantören!
                              Det är Imazo som har denna sanden och det är en kalksand!
                              Denna finns i flera nyanser typ tiger, black osv osv!
                              Jag tycker den var grymmt snygg, och jag antar att det flesta av era kontakter kan ta hem den. Om ni har "lite" tålamod, så kommer det bilder på det nya karet, så fort jag fått upp detta!!!

Deathdealer

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

Glömde en sak....
                                MAN kan ju faktiskt blanda lite olika typer av sand för att få den "rätta" nyjansen! Jag tycker att det är ENORMT svårt att avgöra hur sand ter sig i ett kag INNAN det verkligen ligger där....mörk sand kan upplevas grådaskig i karet, eller få en helt annan färg beroende på belysning! Har du en röd sand och ett gulare ljus i akvariet...ja, då får du en helt annan upplevelse än med t.ex blått ljus!!! Så tänker man till lite, kanske testar av lite direkt i karet eller med vatten och ljus iallafall, så kan man säkert nå väldigt långt. Samma sak om man inte vill ha för kalkrik sand. Testa och "späd" ut sanden med något som INTE är så kalkrikt, för jag tror inte att man skjuter pH´t i höjden bara p.g.a sanden....däremot kanske man kan hålla värdet på en stabil nivå (ja, undantaget korallsand, som BARA är kalk *S*)

Vänligen Deathdealer

Kommentar

Arbetssätt...