liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

anli - var du och kikade på sanden???

nyfiken....

Deathdealer
    Ja, jag hittade äntligen till Akvarielagret!
    Men tyvärr var min expedit helt oförstående, han hade inte hört talas om "Indiska svallsanden" ("nåt sånt har vi aldig haft") och brun sand det var Råda punkt slut.
    Stor och innehållsrik butik för övrigt, mycket kar,stenar å rötter.
    Anders L

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

tack anli....!!!

Ola?!?!?!?!?
      Jag ska kolla en lösning på måndag....återkommer om detta funkar anli!

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

Anli - har hittat råsnygg mörk sand här i Borås!!!!
        Det är inte Rådagrus ELLER marmorkross, utan något annat...
        Vrålsnyggt med en kornstorlek på 2-3mm!

Jag kommer att köpa denna, och eventuellt blanda i lite "brun" dekorsand, om denna INTE är för grov, och sedan ta bilder på karet!!!

Ola - letat ihjälmig efter den sanden du talade om...kan inte ha något annat namn????

Massa vänlig hälsning

Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Nej, de hade säckar på lagret med nästan svart sand som de kallade indiskt svallgrus. Om de glömt bort att det ens funnits så är det nog tyvärr helt kört.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

_Tack Ola!!!!
            Jag kanske har sprungit på samma sand.....
            Komer bilder,,,,,!!!!

Deathdealer

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Ett tips... Natriumhydroxid är perfekt till att höja pH med.
              Det går att köpa i vilken butik som helst, brukar att sälgas som "propp lösare" m.m. O.b.s. att det förekommer en variant med "god lukt" numera; denna får inte användas!! Det skall stå 100% ren
              natriumhydroxid på ingredienserna. Om ni är osäker : ring telnr. på förpackningen och fråga ! Jag brukar alltid göra detta för att vara 100% säker ! -Lyck till Patrik

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Jävlar ! Jag glömde att säga ,att ni måste vara jävligt försiktiga med utspädningen... Natriumhydroxid(lut) är en fruktansvärt stark bas...Dosera varsamt !!

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1842

Bikarbonat är många resor bättre, då riskerar man inte ph schock efterssom ph inte går att öka mer än drygt 8.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Pröva med Natriumhydroxid ! Det är väldigt billigt och / samt höjer
                    både pH & konduktivitet. Men som sagt : små doser och inte utan
                    pH-mätare och konduktivitets-mätare. Vissa vatten kan nämnligen ha en starkt buffrande effekt. Och om man då bara kör ,så kan plötsligt en pH-chock infinna sig. Jämför konduktiviteten på Mal/Ta naturligt-vatten. Man skall sluta om ledtalet går över dessa utan att pH har förändrats. Hur mycket? Det kan jag ej svara på. Jag kan bara säga att jag med framgång själv använder Natriumhydroxid som "höjare"

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1842

Vad är det som gör att du så ihärdigt rekomenderar ett ämne i karet som dels kan ge ph schock, dels kan höja konduktiviteten för mycket utan att röra ph?

Bikarbonat kan inte överdoceras och stabiliserar ph strax över 8, bättre/billigare/enklarte kan det inte bli.
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

tropfrog; en liten fråga kring bikarbonat!!!
                        'Du skriver att det inte kan överdoseras, men hur mycket öser man i vid t.ex vattenbytet????? Är det så att pH max stiger till 8 om du vräker i bikarbonat??

Mitt problem har varit/år att jag inte får upp det till 8!!
                        Har försökt med kalkgrus i filtret, och tillsatt bikarbonat MEN inte i några större mängder, har bara kunnat uppmäta en höjning av kH!

Hjälp`???

Deathdealer

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1842

citat:tropfrog; en liten fråga kring bikarbonat!!!
                          'Du skriver att det inte kan överdoseras, men hur mycket öser man i vid t.ex vattenbytet????? Är det så att pH max stiger till 8 om du vräker i bikarbonat??
                          I mitt akvarium på ca 300 liter byter jag hälften av vattnet och tillsätter en påse bikarbonat från matvarubutiken, jag tror att det är 50 gram.

Bikarbonat har en buffrande förmåga till 8,4, men det når man sällan efterssom co2 i vattnet tar ner det lite. Även vid riktigt överdrivna mängder kan ph aldrig gå över 8,4 vid bikarbonattillsats.

citat:Mitt problem har varit/år att jag inte får upp det till 8!!
                          Har försökt med kalkgrus i filtret, och tillsatt bikarbonat MEN inte i några större mängder, har bara kunnat uppmäta en höjning av kH!

Hjälp`???
                          Din lösning är antingen att släppa i lite co2 i filtret eller tillsätta bikarbonat.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

tack tropfrog!

Ska öka dosen med bikarbonat...sakta så att fiskarna hinner med den pH ökning som blir!!!

Superbra....

Deathdealer

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1842

Glöm inte att för säkerhets skull byta vatten innan/ i sammband med att du tillsätter bikarbonat.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Är du säker på att du måste höja pH? Ju mer man trixar desto mindre vatten byter man och det senare är säkert viktigare. De flesta av Sveriges kranvatten påminner mycket om vattnet i Malawisjön.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...