brun mal, hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    brun mal, hjälp!!!

    Vad är det för en????
    Mvh Alex
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Hajen_89

    Vad är det för en????
    Hmmm... Vad har ögonen för färg & hur stor är den?

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

      #3
      Denn har bruna ögon och är ca. 10 cm.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Hur många fenstrålar har den i ryggfenan?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Kan det vara denna, en Acanthicus hystrix?


          Har den rader med taggar längs sidorna och långt utdragen lyrstjärt, men saknar fettfena (den lilla fenan på ryggen mellan stjärtfenan och ryggfenan)? Det ser så ut på din bild, men är svårt att avgöra för mig.

          I så fall hoppas jag du har ett stort akvarium: det är bland de största av alla loricariider, och blir över 70 cm lång, plus den långa stjärtfenan.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Min gissning var något åt Hypostomus punctatus/plecostomus hållet med sju fenstrålar i ryggen eller den där Glyptoperichthys liknande saken som är/var den vanligaste sugmalen förut åtminstone. Den har ca 14 fenstrålar i ryggen men ser i övrigt exakt ut som firrarna ovan (och länkar till dem nedan). Alla blir tokstora vilket jag är övertygad om gäller din firre också. Fisken som Mike länkar till är förstås mer lik din bild (fast jag ser ingen fettfena men det måste "väl" finnas). Hur har du fått tag i fisken. Har du bara gåt in och köpt en billig sugmal som det fanns ett stort gäng av så är det nog 14-fenstrålaren som jag skriver om.


            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #7
              citat:Kan det vara denna, en Acanthicus hystrix?


              Har den rader med taggar längs sidorna och långt utdragen lyrstjärt, men saknar fettfena (den lilla fenan på ryggen mellan stjärtfenan och ryggfenan)? Det ser så ut på din bild, men är svårt att avgöra för mig.

              I så fall hoppas jag du har ett stort akvarium: det är bland de största av alla loricariider, och blir över 70 cm lång, plus den långa stjärtfenan.
              Den har varken taggar längs sidorna eller en långt utdragen lyrstjärt.
              Den har en fettfena som jag ser, så det är nog inte den. Tack iaf =)

              citat:Min gissning var något åt Hypostomus punctatus/plecostomus hållet med sju fenstrålar i ryggen eller den där Glyptoperichthys liknande saken som är/var den vanligaste sugmalen förut åtminstone. Den har ca 14 fenstrålar i ryggen men ser i övrigt exakt ut som firrarna ovan (och länkar till dem nedan). Alla blir tokstora vilket jag är övertygad om gäller din firre också. Fisken som Mike länkar till är förstås mer lik din bild (fast jag ser ingen fettfena men det måste "väl" finnas). Hur har du fått tag i fisken. Har du bara gåt in och köpt en billig sugmal som det fanns ett stort gäng av så är det nog 14-fenstrålaren som jag skriver om.
              Den har 14 fenstrålar som jag kunde räkna till. Den går i mitt 720. Jag köpte den billigt (50:-) och den var den enda malen som var i karet.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Min gissning är firren som kallas Glyptoperichthys punctatus ibland men även Plecostomus punctatus och Hypostomus punctatus. De båda senare namnen är fel eftersom dessa har sju fenstrålar i ryggfenan! Vilken fisk det egentligen är vet jag inte, men någon vet säkert vad den vanliga "plecon" med 14 fenstrålar heter. Kolla in http://www.planetcatfish.com/catelog...ygop/971_f.php
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...