Avfuktare som osmos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    Avfuktare som osmos?

    Hej alla.

    Jag ska skaffa en avfuktare till akvarierummet i källaren. Om jag förstått saken rätt så avfuktas luften genom kondensering för att sedan hamna i en behållare eller via slang till avlopp. Idén jag fick var att helt enkla blanda ut det "destillerade" vattnet med kranvatten till lämpligt hårdhet och sedan låta diskusarna simma i det. Vad tror forumets orakel om detta?
    Banbrytande idé eller helkorkat?

    Hälsn Tommmy K
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #2
    Ett väl beprövat sätt att få bra diskusvatten. Det fungerar och det är bra vatten, men man får sällan fram tillräckligt mycket vatten.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • AndreasW
      Användare
      • November 2003
      • 18

      #3
      Hänger inte det mycket på vilken typ av avfuktare man använder? Vet att vissa av dem använder ämnen som inte är helt nyttiga då de också används som gödning inom jordbruket.

      Men har man rätt typ av avfuktare så är det som Magnus skriver ett beprövat sätt.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Jag har aldrig opererat nån avfuktare, men om kylrören är av koppar skulle jag nog inte använda vattnet. Är de titan, aluminium eller rostfritt däremot, kör hårt.

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

          #5
          Jaha, där ser man, inget är nytt under solen. Den modell jag tänkte mig var Woods DS-28. Någon som vet vad kylrören består av på en sådan?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

            #6
            Köp ett reverse-osmosfilter, en kompis testade med vattnet från en kondestumlare med katastrofalt resultat.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

              #7
              Kondenstumlare och luftavfuktare funkar dom på samma sätt??
              /Lasse

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Nje, inte direkt. Luften från en kondenstumlare lär nog ha en ordentlig dos tvättmedelsrester kvar. Skillnaden mella osmosvatten och kondenserat vatten är väl mest att eventuella föroreningar du har i inomhusluften kommer med vattnet från avfuktaren medans osmosvatten är i princip 100% fritt från allt utom h2o. En osmos behöver inte kosta skjortan, så jag hade nog hellre valt en sådan.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • May 2002
                  • 309

                  #9
                  En osmos hade varit det naturliga valet för diskusvatten. Avfuktaren ska jag ändå införskaffa. Det är ren bonus att man kan använda vattnet till diskusarna. Jag köpte en Woods DS-28 igår, slingorna är av aluminium så den slurk (c:a 3 liter) som blev i natt kastade jag ner till fiskarna imorse. Hoppas de lever när jag kommer hem från jobbet...

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Kanske ett tips, alla blomsteraffärer har stora mängder kondensvatten.
                    Ofta tar de tillvara detta för att vattna orkideer med så med den lokala och se om det kan vara något.

                    //KRK

                    Kommentar

                    • Sven W
                      Användare
                      • October 2003
                      • 157

                      #11
                      citat:
                      Kanske ett tips, alla blomsteraffärer har stora mängder kondensvatten.
                      Ofta tar de tillvara detta för att vattna orkideer med så med den lokala och se om det kan vara något.
                      Själv använder jag, eller snarare min fru och svärmor, osmosvatten till orkidéerna. Det angreppssättet kan också göra det lite lättare att få accept på köp av RO-utrustning.
                      /Sven

                      Kommentar

                      • Poseidon

                        #12
                        Är det nån som kan tipsa om OSMOS-uttrustnig eller nån hemside-adress att kolla på...JAG SKA BARA HA...
                        Jag har tillgång till RO-vatten genom en vän men att frakta vatten ä inget rolig sysselsättning, vattnet behövs hela tiden nästan.

                        Maila mej på Valle@slsaudio.se

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #13
                          Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

                            #14
                            dom flesta akvariebutiker och alla som säljer saltvatten har det och det finns massor att välja på, bara klura ut vilken storlek du behöver.
                            skit i märket, det verkar vara samma saker iaf.
                            jag vet att Akvarielagunen samt drakfisken har någon drive på RO nu.
                            tänk på att du måste ha kolla konduktiviteten också eftersom RO ligger på nära noll och du måste justera det.
                            en konduktivitetsmätare är dyrare än filtret men om du VET ditt kranvattens kondutivitet kan du räkna ut hur du ska blanda för att erhålla en viss konduktivitet om du är ute efter att sänka den.
                            annars blir svårare utan mätare om du ska höja, beroende på om det nu spelar någon roll för dom fiskar du har.

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #15
                              Ni som håller på med mjukvattenkar....HUR mycket vatten behöver ni ha...dagligen/vecka???
                              Den avfuktaren som jag har stående här hemma, ger väl ca, 8L på 2 dagar, men var bara nyfiken på hur mycket som går åt!
                              På denna finns det ju koppling till slang, så då skulle man teoretiskt kunna ha den kopplad direkt till karet!

                              Mvh

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...