Mal utan öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • May 2004
    • 31

    Mal utan öga

    Hej

    Idag när jag satt och tittade på våra fiskar upptäckte jag att våran ancistrus har blivit av med sitt ena öga. Den har hållt sig undan ett par dagar och nu när den äntligen visar sig igen är det bara ett hål där ögat brukar sitta. Den ser även lite mager ut och var inte ett dugg intresserad när jag slängde i en maltablett till den. Den går i vårat spottkar där vi nyligen haft en hona som har spottat, kan det vara hon som har ätit upp ögat? Kan han få sin matlust tillbaks och leva utan ena ögat eller är det kört för honom nu? För övrigt ser han inte något speciellt skadad ut, en aning tuggad på en fena.
    Tacksam för alla svar.
    //Christian
  • Snapper
    Användare
    • January 2004
    • 37

    #2
    Jag har haft corydoras malar som helt varit utan ögon och dom har klarat sig förvånande länge, typ över ett år!

    Kommentar

    • pwrslave
      Användare
      • May 2004
      • 31

      #3
      Läskigt
      //Christian

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        1. En mal klarar sig i evigheter utan mat. Det är inte osannolikt att en Corydoras klarar sig utan mat i ett år. Jag har en vändmal som för femton tjugo år sedan satt fast ii ett halvår utan att komma loss. Jag upptäckte den inte förrän jag gjorde rent. Den lär ha svultit så länge. Den lever fortfarande (fast nu har den förstås ätit).

        2. Jag tror att en Ancistrus klarar sig utan ett öga. Synen är inte så viktig. Däremot är jag tveksam till att den överlever. De brukar dö när de fått rejält med stryk och frågan är hur pigg den var om någon kunde käka upp ögat på den.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Snapper
          Användare
          • January 2004
          • 37

          #5
          Corydoras malen hade inga problem med att roffa åt sig mat även om den gick med ca 150 frärilsciklider!, tror nästan synen är det minst viktigaste sinnet hos de malarna, lukt o kännsel mycket viktigare.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Mina Megalechis är ju släkt med Corydoras och de är i princip blinda. Jag tror som sagt inte att inte synen är viktig för dessa malar.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...