Hjälp - Långt till karet - hur i helsike gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    #46
    Köpte slang och kopplingar igår (gardena) på Plantagen.

    1 rulle med 20m trädgårdsslang för 98:-
    1 Kopplingssats, 76:-
    1 Duschmunstycke, 98:-

    Jäkligt bra pris samt att jag kan använda duschmunstycket till tomaterna
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #47
      ang. ehuruvida Tanganyika tål snabba temperaturomslag: jag bytte igår vatten och glömde justera tempen innan...
      jag hade en Marlieri som var stressad pga. stridigheter i burken och ett tag efter vattenbytet var den död. då hade tempen u burken sjunkit ca. 5-6 grader.
      nu ska detta inte ses som att om du använder kallvatten så dör dina firrar, men det är helt klart en onödig stress.

      Kommentar

      • johan eriksson
        Användare
        • May 2004
        • 159

        #48
        Här är en lite billigare modell än aqua-in-out

        Välkommen till Svensk vattensäng service, vattensängar från Akva waterbeds och Wacore vattensängar

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #49
          Aqua-in-out = oförsvsrligt slöseri med vatten.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #50
            Jag har en såndär koppling, den är skitbra.
            Iof så går de åt mycket vatten, men det går snabbt!!!!
            Mvh Alex

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2002
              • 405

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av Karon

              Aqua-in-out = oförsvsrligt slöseri med vatten.
              Det är väl i så fall all akvaristik.[]

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #52
                Det är väl inte slöseri så länge nytt friskt vatten hamnar i akvarierna.

                Jag använder själv 1,5" slang för tömning och vanlig gardenaslang för påfyllning. Inte speciellt jobbigt och det går snabbt då man kan byta i två burkar samtidigt.

                Tony Englund

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #53
                  citat:Ursprungligen skickat av deathdealer


                  Denna gången ska jag försöka att inte starta en debatt!! , jag ska va snäll!




                  Deathdealer[8D]
                  Du misslyckades !! (Bra fortsätt skapa debatt!!)

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av Tony

                    Det är väl inte slöseri så länge nytt friskt vatten hamnar i akvarierna.


                    Jag har reverse-osmos filter, anser Du att detta också är "oförsvarligt slöseri" med vatten[?]

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #55
                      bs, nu var det ju inte det vi talade om. En sån där "aqua in aqua out" använder ju friskvatten för att "dra" med sig skitvatten från akvariet. Det hade ju vart bättre att få allt spillvatten i karet istället. (knepig formulering, hoppas ni fattar)

                      Så nej, reverse osmos är absolut inte slöseri med vatten.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #56
                        Precis, spola ut massor av friskt vatten för att få ut det "förbrukade" vattnet. Sjukt nonchalant med resurser som man borde ha mer respekt
                        Hur mycket tid sparar man på det jämfört med att använda en grövre slang, 3/4" eller 1" (tycker 1,5" låter grovt men har inte kollat irl)?

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #57
                          Karon - vi är tyvärr inte fostrade att hamnstra med vatten...vilket är skrämmande!!! När man kollar hur mycket vatten det är som är drickbart, så skulle man bli rädd när man tänker på hur man slösar med det!
                          MEN åter, små framsteg gör stor skillnad om alla gör det...om du känner att det är slöseri med vatten, kolla hur du duschar!!! - Fasen var med ungarna på kamping, där duschar du i 2 minuter max, tack vare att du pröjsar 1 spänn för 1 minut, funkade perfekt...hemma lätta 10 minuter...de är slöseri *S*

                          Så jag tror inte problemet är att man gör iordning sina akvarier!!!

                          Får man bara igång häverten....med kranar eller vad det nu är,,,,sölas det väl inte så mycket???


                          Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Karon

                            Precis, spola ut massor av friskt vatten för att få ut det "förbrukade" vattnet. Sjukt nonchalant med resurser som man borde ha mer respekt
                            Vissa vattnar i trädgården vissa har diskmakin o.s.v. jag betalar för min vattenförbrukning.
                            Om vi ska börja spara vatten är ju akvaristiken ett fullständigt onödigt
                            slöseri med vatten.
                            Akvaristik borde kanske inte förbjudas men en begränsning till ett kar på max 45l per hushåll kanske vore på sin plats.Givetvis bör det finnas ett dispanssystem för de som är många i hushållet men detta får bedömmas från fall till fall.

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #59
                              bs *asg*

                              Alla har olika åsikter, jag tror att det SÄMSTA du kan klaga på hos en akvarist är VATTENFÖRBRUKNING!!!!!

                              Nå tappade vi tråden igen!! *asg*

                              Det var hur man effektivast fyller karet när detta är låååångt från kranen!

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #60
                                Det bästa sättet att tömma karet är en grov slang. Jag har kört 20 meter med 3 cm slang. Enklast är att fylla slangen med vatten och lyfta ett par meter från akvariet så att slangen blir fylld den biten. Sedan släpper man och då är det igång. Annars går det ju köpa en pump (för DIY kan jag rekomendera en en tvättmaskinspump från soptippen för 15 spänn, för andra har jag för mig att Claes Ohlson har, för er som måste ha det dyraste så finns säkert lyxvarianter). Vattensug känns som stenåldersslöseri men gillar man det så visst. När jag var ung monterade folk bort katalysatorn på bilen. Vissa måste hitta det sämsta/minst miljövänliga till allt. [] För er andra som gillar vattensug: Gör det riktigt ont i själen så kan man ju kombinera med att vattna gräsmattan.

                                Det bästa sättet att fylla på är med slang MEN skaffa rejäla kopplingar så att slangen inte lossnar. Du kan ju vattna med en trädgårdsslang hur långt bort som helst.

                                Ps. nej jag ser inte omvänd osmos som oförsvarligt slöseri.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...