Hjälp - Långt till karet - hur i helsike gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #31
    Hasse H - fyller på med lite kallare vatten oxå!
    fiskarna blir pigga som attan!!!
    Funkar väldigt bra för mig...

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #32
      Det är stor skillnad på tolerans på sa o malawi, ju mindre vattendrag eller floder dom lever i ju tåligare brukar dom vara, malawiciklider tex lever i mycket stabila vatten.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av deelay

        Det är stor skillnad på tolerans på sa o malawi, ju mindre vattendrag eller floder dom lever i ju tåligare brukar dom vara, malawiciklider tex lever i mycket stabila vatten.
        Det stämmer ju säkert bra det. Borde det då inte vara olämpligt att fylla med kallvatten om man har malawi/tanganyika? Jag vet inte, bara undrar...

        /Hasse

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #34
          stämmer deelay!
          Men om man läser några av Kjell´s översättningar BTN Malawi eller Malawiciklider i sin.....så stämmer det att det inte sker stora temperaturförändringar i sjön (inte samma språngskikt som vi har) men temp. ändras is sjön...under året!
          Tycker det är ett intressant område precis som det med hur kraftig genomströmmning man har i karet. Självklart tris inte alla Malawis i vatten med mycket rörelse i, men de som lever i den grunda zonen gör det!!!

          Vad detta nu hade med ditt påstående *S*

          Iallafall....mina fiskar får en "burst" när jag gör vattenbyten och har "lite" svalare vatten än i karet!

          Hade faktiskt inte en aning om dom var så känsliga för temp. förändringar, däremot pH ....kH är väl mer för att vattnet ska vara stabilt...!!!

          Ännu en utsvävning *asg*

          Tack för informationen iallafall....Fick det inte att klicka riktigt med hur jag skulle lösa problemet med fyllningen av karet med det avståndet...blir tungt att fylla upp med vattenkanna *S*

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

            citat:Ursprungligen skickat av deelay

            Det är stor skillnad på tolerans på sa o malawi, ju mindre vattendrag eller floder dom lever i ju tåligare brukar dom vara, malawiciklider tex lever i mycket stabila vatten.
            Det stämmer ju säkert bra det. Borde det då inte vara olämpligt att fylla med kallvatten om man har malawi/tanganyika? Jag vet inte, bara undrar...

            /Hasse
            Rent teoretiskt är det ju olämpligt, dom övelever ju o det finns folk som uppattar positiva saker med fiskarna direkt efter men som sagt... man ska nog inte va för kaxig med temperaturskillnaderna efttersom man inte vet hur det påverkar konditionen hos fisken i längden om den skulle få sig en kyss av kallavattnet =)

            Deathdealer
            citat
            ___________________________________________
            men temp. ändras is sjön...under året!
            _____________________________________________

            Hur lång tid tar det för dig o byta vatten =) inte 6månader får jag hoppas trots att du inte har slang ....heheh
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #36
              deelay.....backar....DÄR har du rätt!!! *S*
              Ibland kanske man skulle testa hjärnan innan man skriver *L*

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                bs....den anslutningen du talar om ....vad heter den och vart kan man köpa denna???

                Deathdealer
                JBL Aqua IN-Out, kan beställas i närmsta zooaffär eller skicka efter från Tyskland.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 428

                  #38
                  Varnlig slang till brunnen sen får det vara 5-25 meter funkar utmärkt...
                  /Lasse

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #39
                    tack bs...tyskalnd låter lockande *skrattar*
                    Ska faktiskt ta och kolla upp det där med att man kan vända vattenflödet....duktigt gött det vore!!!
                    Bara se om jag kan hitta någon koppling till kranen i tvättstugan!

                    Nu är det bara bänken som ska konstrueras....hmmmm....blir inte helt enkelt, då jag ska fixa baljan under karet! Men skam den som ger sig.

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • July 2004
                      • 428

                      #40
                      Deathdealer! Fy va äkligt pigg glad du låter hela tiden... kan tolkas som oseriös?
                      /Lasse

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #41
                        Schull...ÄR äckligt pigg *asg*
                        Nääää.....men förbaskat inspirerad och vill igång med det nya karet....sen är det väl så att man ALLTID är extremt på´t när man startar igång igen!?!?!?
                        Oseriöst.....nädu, där har du fel, men är nattaktiv....kan inte bara gå och lägga mig direkt efter jobbet!

                        Sen finns det väl ingen störra anledning och INTE va glad eller????
                        *S*

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Sådana där kopplingar finns väl att skaffa i en byggvaruaffär...jag tycker det känns onödigt att betala en 500-600kr (inkl frakt) för en sådan pryl.

                          Det går alldeles utmärkt med typ Gardena kopplingar. Jag kör dock med metallkopplingar köpta hos Beijers bygg för ganska moderata pengar.

                          Schull: Onödigt! Det behövs faktiskt glada "skitar" här på forumet när det finns såna trulmunnar som jag här...

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #43
                            thank´s Tricella!
                            Ska kolla med en av mina kunder imorgon...det tänkte jag inte på!
                            Är inte speciellt kunning på det där med VVS! *S*

                            Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #44
                              citat:Är inte speciellt kunning på det där med VVS! *S*
                              En sak är säker...man lär sig oerhört mycket med denna hobby! Det är en av sakerna som inspirerar till några DIY projekt här och där (som faktiskt lyckas!)...

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

                                #45
                                Skojar du! *L*
                                Sen tycker jag det är förbaskat skoj att diskutera med folk här på stället....
                                En lustig sak är iallafall att de flesta ämnen man drar igång (eller där man lägger näsa i blöt) blir sådanadäringa brinnande foldrar *asg*
                                Så jag tror iallafall att folk tycker om att utbyta erfarenheter här, och som nybörjare är det duktigt lärorikt....inte fan vill man göra alla misstag om man slipper....kan man sen dela med sig.....Bara trevligt!

                                Deathdealer "kan aldrig vara tyst"

                                Ps. Hett tips -dom släpper en collector Edition på Matrix-filmerna i december!!! De ni!
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...