Hjälp - Långt till karet - hur i helsike gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #16
    dusch hjälper om vattenverket använder klorgas, vilket dom flest gör vill jag minnas.
    jag använder en SERA sandtvätt så då behöver man inte suga i slangen,stick bara ner den och vatten fyll den och lyfter upp den så sätter häverten igång av sig själv.

    Kommentar

    • kapatekk
      Användare
      • January 2004
      • 39

      #17
      Jag upplever att vattnet luktar mindre klor när jag duchar ut det. Och fiskarna verkar trivas bättre, så jag fortsätter med det.
      Patrik Ek, Kiruna
      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #18
        citat:
        Man behöver inte suga ut vattnet när man ska byta vatten, vi fyller på med vatten i karet så slangen blir vattenfylld sen kopplar vi loss den från kranen och lägger den i golvbrunnen så rinner det på av sig själv. Jätteskönt att slippa få akvarievatten i munnen
        Jag har ett ännu smidigare trick. Man tar den ofyllda häverslangen, sätter ner den i akvariet, täpper för med tummen och drar snabbt upp slangen och när slanginsuget är precis under ytan släpper man tummen och vips så trillar vattnet ner i slangen aytomatiskt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #19
          Fyller ni alla med kallvatten???....eller hur gör ni när ni ska mäta tempen på vattnet som ni tappar i????
          Eftersom jag inte fyller med slang idag, så fyller jag med svalare vatten (mäter upp temperaturen)...

          Hur gör ni?

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Jag fyller med kallvatten.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #21
              opsss....det funkar????
              När tempen i karet ligger på 25...och kranvatten ca 13????

              Det är bara att köra på eller?

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

                #22
                jag har måttat in kranen på ung, 25. grader

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Nja...man får kolla så att tempen inte sjunker för mycket för fort. Den får inte komma under 22grader. Det gör den aldrig för mig om jag byter 30% i veckan och tempen ligger runt 26-27 från början. Jag brukar hamna ned på 23-24grader...

                  Visst kan det vara föredömligt att mäta ut rätt grader genom att ha en viss del kallvatten en viss del varmvatten, men jag har fått varningen om att varmvatten kan lösgöra koppar och jag tror också att varmvatten innehåller större bakterieflora (ej säker).
                  Kallvatten är mer syrerikt också...

                  Kommentar

                  • kapatekk
                    Användare
                    • January 2004
                    • 39

                    #24
                    Jag måttar in kranen på ca 25 grader.
                    Patrik Ek, Kiruna
                    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #25
                      Jag fyller med något svalare vatten men knappast me 13gradigt snarare runt 20, malawi är mycket känsliga för stora ph och temperatur skillnader.I malawisjön finns det inga djuphavs strömmar som tar med sig kallvatten upp till ytan så dom e inte direkt byggda för det så att säga.I en bok skriven av en engelsk biolog som jag läst så är 3grader tillräckligt för att ta livet av en malawi om man har otur, så man ska nog inte ha alltför kallt vatten.


                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #26
                        Jag bytar endast med kallvatten, ibland sjunker tempen ner till 19-20 grader, har inte haft några problem hiitiils med mina malawi.

                        Däremot så klagar mina Tropheus när det går så långt ner så där får jag byta i omgångar så att de vänjer sig vid temperaturen. Dvs, först tömmer jag 33% av troffekaret och fyller upp en liten bit, sen bytar jag allt till malawin och sen är det bara att fylla upp resten till troffarna. Det går fortfarande ner till 20 grader men de vänjer sig successivt vid det.

                        Mina malawi och tropheus har inte så varmt som 26-27, jag håller det runt 24-25 och därför så sjunker temperaturen mer. Jag har nämnligen råkat koka ett antal firrar i min lilla akvariekarriär (ett nyinköpt par av N.signatus, några ancistrusmalar och några goldenyngel) så jag litar ite så mycket på doppvärmare, jag håller mig oftast ca 50-100w under rekommendationen för akvariestorleken.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #27
                          Här kommer ett litet pengabesparande tips!
                          Bikarbonat använder väl de flesta av er i era kar, och jag brukar iallafall tilsätta detta vid vattenbyten(kH)...
                          Alla säger att det finns på ICA men en bättre lösning är att gå till en målarhandel ELLER om ni har en polare som har restaurang!!!
                          SantaMaria har förpackningar på 1kg, som bara säljs till restauranger BETYDLIGT billigare än att köpa dessa småpåsar...och det går ju åt!!!

                          Är det av stort intresse, så hör av er om ni inte kan få fram det!

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Man kan gå in hos sin lokala bagare och höra sig för om det går bra att sambeställa...

                            Är bagaren intresserad av att sälja lite bullar då och då så är han/hon glad att få hjälpa till...

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #29
                              aha...Tricella ÄN bättre *s*
                              Ska jag gör nästa gång....fasen....lattjoprylar till fiskarna och bullar till mig!

                              Bättre blir det inte *asg*

                              Vänligen Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              • Hasse_H
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1081

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                                Fyller ni alla med kallvatten???....eller hur gör ni när ni ska mäta tempen på vattnet som ni tappar i????
                                Jag fyller med tempererat vatten, några grader kallare än mitt akvarievatten (ca 27-28 grader) och använder fingerkänslan för att mäta tempen på det nya vattnet. Har alltid funkat för mig. Vid ett 30% vattenbyte så sjunker tempen då ca 2-3 grader vilket mina sydamerikaner tycks gilla. Motsvarar väl ett tropiskt skyfall kan jag tro.

                                /Hasse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...