Hjälp - Långt till karet - hur i helsike gör ni?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Hjälp - Långt till karet - hur i helsike gör ni?

Hejsan ciklidgurus!

Denna gången ska jag försöka att inte starta en debatt!! , jag ska va snäll!

Ni som har lite större kar (ja eller mindre), och inte har haft samma fördel som jag dvs har karet stående i badrummet, hur sjutton gör ni när ni t.ex gör vattenbyten?!?!!? Inte sjutton springer ni med hinkar????
    Mitt nya kar kommer ca 15m från närmsta kran och brunn...och inte fasen funkar det med en hävert då????

Finns det nåt man kan sätta på kranen, pump eller vad gör man???

Snälla hjälp mig med råd eller lösningar INNAN jag gör nåt dumt!

Deathdealer[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • PsyM
    Användare
    • March 2004
    • 460

Mitt kar står ca 15 meter från badrummet och det funkar utmärkt med en lång slang.. Det är bara att suga ordentligt och se till att ha fallhöjd så funkar det! Sen när jag ska fylla på vatten så kopplar jag samma slang till kranen. Allt är klart på ca 10min...
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Skaffa slang som är styvare än trädgårdsslang. Du kan köpa speciella kopplingar som gör att du kan fästa slangen på kökskranen eller badrumskranen.

Först så sätter jag in ena slangen i akvariet sedan drar jag slangen ända in i badrummet där jag suger till i slangen (som givetvis är tömd på vatten sedan förra användningen) för att skapa tryck. Jag lägger därefter ned slangen vid brunnen och vattnet rinner snabbt ut. När jag tömt det jag vill ur akvariet så tar jag upp slangen vid brunnen och kopplar in den i kökskranen...där vrider jag på vattnet och fyller på karet igen. Det går på ett kick!

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

tack gubbar!

Ni sätter inte på ett typ "duschmunstycke" när ni fyller....för att vädra vattnet???

Nu slipper jag iallafall oroamig!

Deathdealer

Ps. Var nere och köpte två mal till karet idag! Jösses vad dom var vackra...leopardfläckiga med fenor som solfjädrar och enormt lång bak!
        Inte en aning vad det vart för sort *S*....och stog och stammade fram något namn, de som ni skrev om i ett tidigare forum, på latin!!!
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

JBL har ett "vattenbytessystem" som man kopplar till kranen med ett enkelt handgrepp växlar man riktning på vattnet.(lätt,enkelt och INGET SPILL)

Kommentar

• Sven W
            Användare
            • October 2003
            • 157

Jag använder vanliga Gardena kopplingar avsedda för trädgårdsbevattning. I ena änden skruvar jag bort duschslangen och sätter dit en snabbkoppling istället. I den andra änden, som används i akvariet, har jag en koppling med kran. Extremt praktiskt! Dessutom är det inte särskillt dyrt.
            /Sven

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

Jag gör som Sven W, men använder NITO-kopplingar i metall som känns betydligt säkrare... dessutom använder jag 1"-slang så det går rejält fort att byta vattnet i 600 liters karet, ett par minuter att tömma ur 30% och mindre än 10 minuter att fylla på.

/Hasse

Kommentar

• kapatekk
                Användare
                • January 2004
                • 39

10 m trägårdsslang med gardena koppling vid tömning och ett duchhandtag vid påfyllning, för att få en rejäl luftning av vattnet.
                Patrik Ek, Kiruna
                Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• geggag
                  Användare
                  • July 2004
                  • 108

vadå rejäl luftning ?
                  Non sum pisces

Kommentar

• MagnusL
                    Användare
                    • January 2004
                    • 326

Jag kör 20 mm tryckluftsslang, ca 10 m. Den är styv och rör sig inte så mycket vilket är bra för då kan jag pula med annat medans jag suger ur vattnet. Sen kör jag gardena kopplingar med gardenas "duschmunstycke" för påfyllning.

Fördelen med gardenas duschhandtag är att det är ställbart ifrån hård stråle till mjuk duch. Den hårda strålen är perfekt att rengöra mina filtermattor med, bara lägga mattan i badkaret och spruta. Den mjuka duschen kör jag för påfyllningen för att lufta igenom ordentligt. En ytterliggare fördel är att handtaget har en liten knapp för att låsa munstycket i öppet läge. Den knappen är ganska känslig vilket gör att om duschandaget skulle lossna från akvariekanten och ramla ner på golvet så stänger munstycket av och man slipper få en massa vatten på golvet.

Jag byter 300 liter på 15 minuter med denna setup.
                    Magnus Lovgren

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

geggag! - många vattenreningsverk runt om i landet tillsätter klor i vattnet.....
                      Om du använder ett duschmunstycke vid fyllning (har jag gjort hela tiden) så luftas detta ut!

Deathdealer

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

bs....den anslutningen du talar om ....vad heter den och vart kan man köpa denna???

Deathdealer

Kommentar

• kapatekk
                          Användare
                          • January 2004
                          • 39

Duchmunstycket gör att vattnet "sprejas ut" och kommer i kontakt med luften, detta gört att kloret i vattnet "vädras ut".
                          Jag märkte att fiskarna kliade sig betydligt mindre när jag använde duchen, vid påfyllning av vatten.

Vattnet i Kiruna kan vara rejält klorerat speciellt på våren.
                          Patrik Ek, Kiruna
                          Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• Rosa.G
                            Användare
                            • January 2003
                            • 15

Man behöver inte suga ut vattnet när man ska byta vatten, vi fyller på med vatten i karet så slangen blir vattenfylld sen kopplar vi loss den från kranen och lägger den i golvbrunnen så rinner det på av sig själv. Jätteskönt att slippa få akvarievatten i munnen
                            Eva

Kommentar

• Bjurström
                              Användare
                              • May 2003
                              • 37

"Duchmunstycket gör att vattnet "sprejas ut" och kommer i kontakt med luften, detta gört att kloret i vattnet "vädras ut". "

Hmm, funkar verkligen det. har läst att det funkade förr i tiden, men inte nu längre eftersom de numera använder en annan form av klor som inte går att avlufta på det sättet.

Kommentar

Arbetssätt...