fåning lösning - men funkar om alger!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

fåning lösning - men funkar om alger!

Folk kommer väl tro att man är tokig [] när man kommer med denna...idé/tips!
    Man säger ibland att man ska borsta golvet med tandborste som straff, men av en händelse såg jag min dotter och hennes "polare" sitta och "tvätta2 stenar utanför!

Jag har lite problem med alger, och tycker det är bökigt att plocka upp stenen ur karet, och sedan fixa till allt igen...så jag tänkte varför inte!!!

Det funkar super, man kommer åt de svåraste ställen (och nu menar jag inte att man ska gå över hela sitt 1000L kar med tandborste) utan ta bort det som är mest irreterande UTAN att plocka ut stenen ur karet!

Kanske ett idiotiskt förslag - men för mig funkar det utmärkt!

Deathdealer

Försvinner kiselalger efter ett tag?!?!?!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Va????????

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

*S*...ojdå!
      Det jag gjorde var att jag tog en TANDBORSTE och fick bort skräpet från stenarna (de ljusa) i karet!!! Detta funkade kanoners, istället för att riva upp de grottor som man byggt!.....hänger du med Leopoldi?!?!?

De ljusa stenar jag har i karet såg grymmt illa ut, algerna försvann med hjälp av en tanborste (min dotter Madickens fantastiska idé *S*)

Deathdealer STOLT pappa!
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det där med tandborsten kan ju vara en skönhetsprodukt till Hollywood...de snappar ju på allt underligt bara om de får nys på att en kändis använt sig av det. Ring Oprah!

P.s. Jag använder ofta gamla avlagda tandborstar för att rengöra detaljer i mina pumpar eller andra materiella ting i akvariet. Tandborsten är faktiskt en väldigt användbara pryl...

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

hehe funkar gör det säkert men undra om det är det bästa/snabbaste sättet ?!?!

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

defenitivt inte det snabbaste - men ungarna ÄLSKAR när man säger att man ska borsta tänderna på NEMO!!!! då är det defenitivt inga problem att få dom små monstrena att göra det oxå!!! *S*

Gymmt lätt att få bort kiselalger från svåråtkommliga ställen iallafall!

Deathdealer

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jo...på sten och sånt så använder jag faktiskt disksvamp (grön hård yta) som säljs på ICA. Nuförtiden låter jag algerna sitta då jag börjat uppskatta det naturligt gröna på allt utom frontrutan.

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Håller med om att GRÖNA alger....vill man ha...MEN inte BRUNA!!!
                Det suger! *S*

Ska testa disksvamp......

Tack för tipset - Deathdealer

Kommentar

• fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

Jag måste avråda från den här tekniken! Visst, stenen blev ren, men det smakade inget vidare när man sedan skulle borsta tänderna igen. Akta er!
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Den var bra....MEN min *FRU sa samma sak på kvällen[]

Deathdealer

Kommentar

• jowa
                      Användare
                      • February 2004
                      • 194

Körde dagligen över mitt 720L med en diskborste när brunalgerna växte som mest, suverän grej som inte tog mycket tid i anspråk

Funkar nog bäst på brunalger och andra typer som inte sitter så hårt fast.
                      http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

hmmmmm...låter sundare med diskborste!!!
                        Ska testa detta!

Deathdealer

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Jag har provat diskborste...men då får man ha skyddskläder på sig då det sprätter skit överallt.

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

Tricella.....min tanke var att slippa förstöra bygget i karet.....och därför TANDBORSTE!!! *S*
                            Undvik tandkräm...luktar fantastiskt gott i karet....men fiskarna bleknar!!!

Deathdealer

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Kommentar

Arbetssätt...