fåning lösning - men funkar om alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #16
    Penicillinet Ery-Max smaksatt med svarta vinbär får akvariet att lukta fantastiskt gott! Att Cyanobakterierna dör är en bonus.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #17
      Hur får man död på Cyanobakterier annars?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #18
        Lite ytterligare tips på just Cyanobakterier (riktigt OT eftersom denna tråd handlade om vanliga alger).

        Mörkläggning i 3 dagar.

        TetraMedica Fungistop.

        TetraMedica General Tonic.

        Om man har växtakvarium så man kan effektivt konkurrera ut Cyanobakterierna kan man öka kvävehalten med KNO3.

        Vända ner Cyanobakterierna i gruset (det är väl främst effektivt om man även har växter som kan konkurrera och kan dra nytta av kvävet Cyanobakterierna fångar in från luften och släpper ut i bottnen).

        Låta dom vara - en latmansversion av att vända ner dom i gruset.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #19
          Jag lånar tråden lite...

          defdac, om det med penicillinet vart seriöst så är jag intresserad. Har cyano-invasion i mitt tanganyika-akvarium och det är inte vackert. Just typiskt att det skall hända nu när alla revir är perfekt upplagda mellan invånarna.

          Om det nu funkar:
          Kan man ha fisk i när man kör behandlingen?

          Har du upplevt några andra bieffekter förutom att det luktar gott (kanske smakar gott också) ?


          Funkar det så skall jag prova det, men man är ju lite skeptisk. Fram tills nu har jag provat att ta bort det med händerna vilket e ett jäkla arbete.

          Om jag mörklägger, klarar sig mina Vallisneria då eller är det läge att ta ut dom o ha dem i en spann så länge?

          Att använda tandborsten är en rolig idé, dock är jag väl mest intresserad av att FÅ alger i mina akvarier så det är ju på andra hållet hemma hos mig
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

            #20
            Tricella: Tvättar bara med borsten under vatten efter ha gjort samma iakttagelse som du
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

              #21
              Om du orkar kan du vända ner Cyanon i gruset. Det kommer dina Vallis att gilla.

              Men för att svara på din fråga så är Erythromycin (penicillinet heter så, och det finns olika läkemedel som innehåller det, bl a "EryMax") extremt effektivt. 2-3 mg/liger är doseringen, vänta någon/ett par dagar och gör stort vattenbyte och upprepa doseringen.

              Dessverre brukar man få tillbaks dom rackarna om man inte rätar upp kvävebalansen i karet vilket starkt ljus+växter rubbat. Växterna sänker kvävehalten så mycket att bara Cyanobakterier kan överleva. Vänder du ner slemmet i gruset dör det och du får ner kväve i bottnen, som dina Vallis kommer gilla och i större utsträckning kunna konkurrera.

              Att ta ur Cyanon förvärrar bara läget kan man säga. Vattnet är redan tokrent och gör du mer vattenbyten och suger ut slemmet så blir det aldrig något godis för växter och andra alger att knapra på. Cyanon är överlag ganska bra överlevare och klarar fantastiskt låga näringsnivåer. Speciellt av kväve eftersom dom (illaluktande kolonibildande Cyanobakterierna) kan fixera kväve från luften.

              Ett annat trick är således att bara låta dom vara. Låta dom tokblomma och dö. Ju mer Cyano som dör desto mer kväve kommer ner i systemet och andra epifyter får en chans.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...