Mesonauta insignis / festivus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    Mesonauta insignis / festivus ?

    Finns båda arterna i handeln och hur skiljer man dem åt? Vilken är den vanliga flaggcikliden?

    /Hasse
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

    #2
    M festivus är den vanliga flaggcikliden , insignis finns ibland att köpa och brukar kosta dubbelt så mycket som festivus .
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Ja, det var väl det jag trodde. Har för mig att M. insignis blir lite orangeaktig på bröstet/buken, eller hur? Tror jag sett en bild på det...

      /Hasse

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

        #4
        Ja , insignis har mer färg (orage/gul och blå) som vuxen , vet inte om det finns nån skillnad på unga flaggciklider .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Henrik Giertsen
          NCS Medlem
          • August 2004
          • 70

          #5
          Så mitt første innlegg på dette forum. Jeg har imidlertid selv nytt godt av all den kunnskap som vises her.

          I slekten Mesonauta er det flere forskjellige arter, bl.a. Insignis.
          Insignis kjennes best igjen på en klar og kraftig gul farge på så og si hele buken. Videre så har skjellene på ryggen en markert kant. Denne kanten på hvert skjell gjør at fisken får ett nettmønster på ryggen. Fangststed hvor Alf & Co fanget dem er P.Inirida. Det er meget vannskelig å skille Insignis fra både spesielt festivum og Mirificus før de farger ut. Eneste måten er å ha bilder av fisken med "stress" stripene godt synlig. Dette må så sammenlignes med "stress" stripene på den fisken en ser på.
          Jeg hadde selv Insignis for ca. 10 år siden, og det er en fantastisk flott fisk. Er det noen som har denne fisken nå og dretter av den, så...
          Hilsen
          Henrik Giertsen - Oslo
          Henrik Giertsen

          Kommentar

          Arbetssätt...