Ludna Uaru ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buling
    Användare
    • December 2003
    • 17

Ludna Uaru ägg

Hejsan!

Jag har ett par Uaru som leker regelbundet, ungefär en gång i veckan. Båda är duktiga föräldrar och vaktar kakan noga. Problemet är att äggen alltid möglar efter ett par dagar.

Jag har provat i lite olika ph, mellan 6 och 7,7, men inget tycks påverka. Ingen nitrit, nitrat < 10, vattenbyten en gång i veckan. Jag har inte haft några problem med sjukdom/svamp så länge jag kan minnas (mer än 2år) och andra ciklider har lekt framgångsrikt i samma vatten.

För att de ska leka höjer jag temperaturen till 27 grader, kan det vara orsaken? Jag har tyvär aldrig sett dem leka eftersom de alltid passar på när jag är på jobbet (blyga?), kan det vara två honor? De enivsas med att leka på en mörk rot så det är svårt att se om äggen är befruktade eller inte.

Någon som har lyckats kanske kan berätta sina vattenvärden vid tillfället.

• Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Kolla noga att det inte är två honor (genitalpapillen). Det är den troligaste orsaken. Kör i Scheels lösning (metylenblått och euflavin) eller antimögelmedel nästa gång om det är en hona och en hane. Efter detta få du nog fundera på att byta hanen, fast kanske sänka pH och kH toklågt först. Hur gamla är de? Jag har varit med om hanar som lekt innan de haft spermier, och då blir det ju inget.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Buling
      Användare
      • December 2003
      • 17

Tack för tipsen,
      genitalpapillen är bara synlig på en av dem, men är det en garanti för att det inte är två honor? Har sett blåciklid honor leka där bara en av dem hade röret ute.
      De är inköpta för ca 1 år sedan och hade fortfarande ung fisks mönster. Båda har helt bytt till vuxen färger och är runt 20cm så det känns inte som de skulle vara omogna.

Att byta ut hanen ser jag som en omöjlighet eftersom det inte går att få tag i annat än yngel här i sundsvall, och att frakta en vuxen fisk längre sträckor ska visst inte gå. :/

Ska göra ett försök med antimögelmedel.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

De kan ju rent vara otajmade och att firren utan genitalpapill är en hane som inte avger spermier. Det borde de få rätt till slut kan man tycka. Var uppmärksam på könen hursomhelst.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...