mer rörelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • June 2004
    • 74

    mer rörelse!

    I all nitritbedrövelse funderar jag på hur jag kan få lite mer rörelse i karet till mina malawi. Har ett ytterfilter som sitter och spottar lite försiktigt och undrar vad jag bör komplettera med? Bör kanske tillägga att karet är på 250 liter och ytterfiltret ett Eheim 2224 pro!
  • waros
    Användare
    • February 2004
    • 172

    #2
    Sätt i ett pumphuvud. Jag har själv beställt ett AquaClear 402 för att få lite extra sprutt (utöver två ytterfilter).

    Kommentar

    • danielm71
      Användare
      • June 2004
      • 74

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av waros

      Sätt i ett pumphuvud. Jag har själv beställt ett AquaClear 402 för att få lite extra sprutt (utöver två ytterfilter).
      Vart får man tag på AquaClear 402?? Har letat men inte hittat!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Hos Akvakompis.se

        Hos PWSS

        De brukar även finnas i Zooaffärer för en liknande penning (aningen mindre billig, men utan porto och fraktkostnader).

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Herkules Zoo i Gbg tar 315:- spänn för en 402a. Jag har hittat under 300:- på nätet http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=84 tillkommer ju frakt såklart.

          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • danielm71
            Användare
            • June 2004
            • 74

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av danielm71

            citat:Ursprungligen skickat av waros

            Sätt i ett pumphuvud. Jag har själv beställt ett AquaClear 402 för att få lite extra sprutt (utöver två ytterfilter).
            Vart får man tag på AquaClear 402?? Har letat men inte hittat!
            Det blev ett Eheim aquaball pumphuvud (största modellen)..Hoppas att det ska funka lika bra?! Den var dock något dyrare..

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

              #7
              Berätta gärna hur den funkar, om den låter mycket etc. Hoppas du får den fart du behöver nu.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • danielm71
                Användare
                • June 2004
                • 74

                #8
                Den går tyst och fint..Ska jag ha den precis under vattenytan och rikta den mot motsvarande hörn eller över vattenytan? Hur ska jag rikta den? Ska man blockera luftintaget eller köra med luft?

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

                  #9
                  Beror väl lite på vad du är ute efter. Vill du bara ha mer fart i karet kan du ju sätta den under utan. Vill du ha mer syretillförsel så ska du ju ha ytan i så mycket rörelse som möjligt vilket betyder strax under ytan så den vågas mycket.

                  Är väl igentligen aldrig fel med mer syre, men det vet andra mycket bättre än jag här inne.
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    danilm71 - jag hade satt den över ytan (om det går)...porlar kanske lite mer, men duktigt bra genomlufting!!! Mina fiskar tokälskar det iallafall:-)

                    Bästa syresättningen...och nitrit ser jag inte röken av i mitt kar längre!!!
                    Nu är det bara dessa förbaskade kiselalger som verkar stortrivas....fattar inte varför!

                    Vänligen Deathdelaer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • danielm71
                      Användare
                      • June 2004
                      • 74

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                      danilm71 - jag hade satt den över ytan (om det går)...porlar kanske lite mer, men duktigt bra genomlufting!!! Mina fiskar tokälskar det iallafall:-)

                      Bästa syresättningen...och nitrit ser jag inte röken av i mitt kar längre!!!
                      Nu är det bara dessa förbaskade kiselalger som verkar stortrivas....fattar inte varför!

                      Vänligen Deathdelaer
                      Sänker genomluftningen Nitrithalten?

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #12
                        hjälper till vid nedbrytningen - jeppppp!
                        Om jag nu inte fick ett tokslag...*A*

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          [quote]citat:Ursprungligen skickat av danielm71

                          Ursprungligen skickat av deathdealer

                          danilm71 - Nu är det bara dessa förbaskade kiselalger som verkar stortrivas....fattar inte varför!

                          Vänligen Deathdelaer
                          Dom försvinner snart.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #14
                            danielm71 - bara en iaktagelse från min sida!
                            Idag startade jag min 404 i mitt nuvarande kar, för att förbereda detta inför det nya karet (bygga upp en bakteriekultur i filtret från start).

                            När detta filter rockade loss, blev det duktigt strömt i vattnet,,,,,fiskarna blev som tokiga!!!!!

                            Dom började simma in vid utblåset och såg faktiskt ut att ha riktigt roligt (om man kan skriva så om fiskar *S*)

                            Jag kommer att försöka bygga enligt Tricellas beskrivning på sin zoopet-sida..... med 2 stora ytterfilter och två cirkulationsfilter (kraftiga) för att få maximal fart på vattnet dels vid ytan för genomluftning och nere vid botten, fär att få bästa filtrering!!!

                            Deathdealer - "mer fart i karet"
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • danielm71
                              Användare
                              • June 2004
                              • 74

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                              danielm71 - bara en iaktagelse från min sida!
                              Idag startade jag min 404 i mitt nuvarande kar, för att förbereda detta inför det nya karet (bygga upp en bakteriekultur i filtret från start).

                              När detta filter rockade loss, blev det duktigt strömt i vattnet,,,,,fiskarna blev som tokiga!!!!!

                              Dom började simma in vid utblåset och såg faktiskt ut att ha riktigt roligt (om man kan skriva så om fiskar *S*)


                              Jag kommer att försöka bygga enligt Tricellas beskrivning på sin zoopet-sida..... med 2 stora ytterfilter och två cirkulationsfilter (kraftiga) för att få maximal fart på vattnet dels vid ytan för genomluftning och nere vid botten, fär att få bästa filtrering!!!

                              Deathdealer - "mer fart i karet"
                              Hmmm..Hittade ett veck på slangen till ytterfiltret idag. Undrar just hur mycket det har påverkat nitrithalten?! Nu är det fullt blås igen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...