Termometer-"stickers" dåliga...?!?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

Jag rekommenderar en elektronisk Tunze tempstyrenhet funkar kanon styr både värmare och kylare snygg och lättavläst.
    Jaa..."Tricella" mfl. den ÄR dyr.[]

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

Tillägg. Att jag rekommenderar Tunzes "termometer" beror på att man tröttnar jäv..gt fort på att "krypa och kravla" omkring för att avläsa en självhäftande termometer eller att jaga runt efter lossnande termometrar i karet (som alltid har fel vinkel för avläsning eller skyms av annat), för att inte tala om att kalibrera termostatstyrda doppvärmare.

Kommentar

• Hank
        Användare
        • April 2002
        • 1321

Vadå krypa och kravla?
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

citat:Ursprungligen skickat av Hank

Vadå krypa och kravla?
          Ja..jag tycker alltid att det "lyser" för lite eller för myvket på dom ofta får man (i alla fall jag) anstränga mig för att få en "vinkel" där dom blir lätta att avläsa.

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

[/quote]
            Mjaa... jag håller mig till Tunze i alla fall....

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

citat:Jag rekommenderar en elektronisk Tunze tempstyrenhet funkar kanon styr både värmare och kylare snygg och lättavläst.
              Hahaha! Du tycks tro att det är bra att slänga ut pengar i onödan på allt...jag försöker iallafall vara lite selektiv i de prylar jag anser vara värda att betala högre summor för. En temp som är avsedd för inne/ute bruk fungerar kanon...varför då betala en massa onödiga kronor bara för att Tunze är ett "fixmärke" för vissa till synes självutnämnda avancerade akvarister. Det verkar som om du tänker "allt som kostar rejält med pengar är det enda man kan ha i akvarium...vare sig det är en pump eller en klämma på luftslangen.

Tunze har många riktigt bra prylar...men tror du inte att de rider lite på sitt kända rykte och höjer priser på prylar som nästan inte har existensberättigande.

Ok..jag har fattat din åsikt och ditt tänkande när det gäller akvarieprylar, men du behöver inte göra det som någon sorts "rik mot fattig" grej för då är du helt fel ute.
              Jag anser bara att det inte är nödvändigt att fläska ut sådana belopp på saker som har marginell betydelse för min hobby.

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

Jag gillar min stektermometer.
                Den varnar för hög temp och så kan jag ha den när jag friterar, steker julskinka och kokar knäck också

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

citat:Jag rekommenderar en elektronisk Tunze tempstyrenhet funkar kanon styr både värmare och kylare snygg och lättavläst.
                  Hahaha! Du tycks tro att det är bra att slänga ut pengar i onödan på allt...jag försöker iallafall vara lite selektiv i de prylar jag anser vara värda att betala högre summor för. En temp som är avsedd för inne/ute bruk fungerar kanon...varför då betala en massa onödiga kronor bara för att Tunze är ett "fixmärke" för vissa till synes självutnämnda avancerade akvarister. Det verkar som om du tänker "allt som kostar rejält med pengar är det enda man kan ha i akvarium...vare sig det är en pump eller en klämma på luftslangen.

Tunze har många riktigt bra prylar...men tror du inte att de rider lite på sitt kända rykte och höjer priser på prylar som nästan inte har existensberättigande.

Ok..jag har fattat din åsikt och ditt tänkande när det gäller akvarieprylar, men du behöver inte göra det som någon sorts "rik mot fattig" grej för då är du helt fel ute.
                  Jag anser bara att det inte är nödvändigt att fläska ut sådana belopp på saker som har marginell betydelse för min hobby.
                  Att jag har just Tunze "termometer" beror i första hand på att den passar bland övriga Tunze mätare på väggen (alltså inte i första hand för att det är en Tunze utan för rent estetiska skäl). Men den ÄR bra.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jaja...vi kan tjata om detta i evigheter känns det som. Jag vet också att Tunze är bra, riktigt bra, men det jag ifrågasätter är om det är nödvändigt på varje liten akvariepryl. För dig är det tydligen det och då är det klart att du skall skaffa Tunze.

Att det är av estetiska skäl spelar ingen roll, tycker du det är värt pengarna så är det värt pengarna...

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • August 2002
                      • 330

"marginell betydelse" skriver tricella,just det.själv så används varken värmare eller termometer av någon sort till kar som står på boningsplanet hos mig,dom flesta ciklider klarar sig riktigt bra utan har jag märkt.

Kommentar

• Uffeman
                        Användare
                        • February 2004
                        • 234

Fantastiskt vad mycket prestige det verkar vara i denna hobbyn för vissa...

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

citat:Ursprungligen skickat av Ulf P

Fantastiskt vad mycket prestige det verkar vara i denna hobbyn för vissa...

[?][?][?]

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

[quote]citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Självklart lever dom på sitt rykte och det är "nördar" som jag som håller igång dom.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Hehehe...bs...det finns många "nördar" som du!

Prylarna är som sagt bra, en del nyttiga en del kanske onödiga...men kvalitet kostar också...

Hur som helst så är vi nog överens om att de s k "stickers" som man sätter på rutan är ren skit (de flesta iallafall).

Jag har nu haft min nya termometer en stund nu och det känns väldigt betryggande. Inte en dag över 29grader...och just nu 27,8. Förut var jag smått stressad då den ständigt visade 30grader+!

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • October 2002
                                • 405

"En bra och lättavläst temometer är det viktigaste akvarietillbehöret"
                                citat ur "Nordstedts Akvariebok" från 1949, vet inte om jag håller med men det är tänkvärt.
                                Lycka till med Din "Tricella"

Kommentar

Arbetssätt...