Tips om bra web-butik mottages!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

jomen hur mycket kan det kosta, det borde ju vara billigare på landsbyggden eftersom allt (hårdvara) i princip är dyrare i sthlm.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• kakapo
      Användare
      • August 2003
      • 60

Eheim professionell II 2028 på aquaristic.net ligger på 1495.- plus frakt. Köper man två sådana sparar man nästan 1400:- ex frakt.
      / André

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

citat:Ursprungligen skickat av deelay

jomen hur mycket kan det kosta, det borde ju vara billigare på landsbyggden eftersom allt (hårdvara) i princip är dyrare i sthlm.
        Nej tyvärr de zooaffärer som mot förmodan har ett Eheim 2028 hemma (ca 14 dagars leverans) tar lätt upp mot 3000 och mer.
        (Sen vet jag inte om allt utanför tullarna är landsbygd ?)

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

men det e väll utan filtermaterial?det fanns där jag kollade med o då kostade det ca 1500 och med 1900.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Helt jävla otroligt!!!

fick i veckan reda på lite om vad som försigår på Svenska marknaden!!!
            Fakta: Om andra ÅF retar sig på att någon på svenska marknaden HAR låga priser, går dessa på GENERALAGENTEN och klagar för att få upp priserna på en produkt, för att det tycker att det är för billigt!!!!!

Vad är det för ett jävla sätt?????

Inte undra på att folk går och handlar utomlands...!!!

Nä - fy fan va dålig stil (om någon handlare ser detta), det ÄR en fri marknad, och man sätter de priser man tycker är lämpliga...om NI som gnäller inte tycker att detta är tillräckligt, så gilla läget......gnäll inte utan försök hänga med!!!

Tänk om alla skulle agera lika DÅ är det MONOPOL, inge jag vill ha iallafall!

Ni slåss på ilka villkor, har ni butik på dyra gatan, får ni väl konkurera på det sätt ni kan, dvs service eller specialprodukter eller vad ni vill MEN gnäll fan inte om det är billigt.....

Duktigt arg!!!

Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Webbutiker:

Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

www.akvarieshopen.com (flödströms, fast verkar inte funka nu?)
              Dessa har jag handlat hos, och det har fungerat ypperligt. Det har varit lätt att få mailkontakt, justera ordrar m.m. Förrutom när
              Harald Lukasch var inlagt på sjukhus... då var det kaos på aquraistic.net i vintras.
              Anders L

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

Helt jävla otroligt!!!

fick i veckan reda på lite om vad som försigår på Svenska marknaden!!!
                Fakta: Om andra ÅF retar sig på att någon på svenska marknaden HAR låga priser, går dessa på GENERALAGENTEN och klagar för att få upp priserna på en produkt, för att det tycker att det är för billigt!!!!!

Vad är det för ett jävla sätt?????

Inte undra på att folk går och handlar utomlands...!!!

Nä - fy fan va dålig stil (om någon handlare ser detta), det ÄR en fri marknad, och man sätter de priser man tycker är lämpliga...om NI som gnäller inte tycker att detta är tillräckligt, så gilla läget......gnäll inte utan försök hänga med!!!

Tänk om alla skulle agera lika DÅ är det MONOPOL, inge jag vill ha iallafall!

Ni slåss på ilka villkor, har ni butik på dyra gatan, får ni väl konkurera på det sätt ni kan, dvs service eller specialprodukter eller vad ni vill MEN gnäll fan inte om det är billigt.....

Duktigt arg!!!

Deathdealer
                Jag säger ju detta - att generalagenterna pressar upp priset även om Gibbon slutade med rekommenderade priser i år.
                Bojkotta svensk zoohandel!!!!!!

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Tänk på språket pojkar! [:0]
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Rätt Ola []

Tycker i.o.f.s inte att man ska bojkotta svenska handeln, MEN att utöva påtryckning på det viset...hmmmmmm!!!!

Nä - stå på er handlare....ge era kunder det dom vill ha till ett rimligt pris, och låt er inte pressas!!!

Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• joakim
                      Användare
                      • October 2004
                      • 10

Hej alla

Ursäkta om jag hoppar in sent i "den rykande frågan".

Är det inte så att handlare i Sverige får bättre priser från grossister ju mer de handlar? Självklart är det så. Om man hela
                      tiden väljer "tysklands-hållet" så blir det mindre och mindre
                      sålt i Sverige, vilket kommer innebära ännu högre priser, vilket
                      i slutänden kommer innebära konkurs.

Min rädsla då affär efter affär kommer gå under (vilket jag tror är oundvikbart) så kommer även utbudet på fisk i sig minska drastiskt, dvs vad tusan ska fylla mitt kar WHAAA. Ok, långt fram i tiden, men tror ni inte effekten blir att man slutligen får åka utomlands för att köpa fisk? Jag vill iallafall se mina parvlar innan jag köper.

Jag tror iofs som någon sa innan att ciklidister?!?!? inte är zoohandelns största kundkrets då man köper fisk av varandra, gör egen mat, sköter fiskarna så de inte blir sjuka osv. Nä jag tror med att det är guppy, platy, molly-folk de håvar pengar på.

Jag ska inte heller sitta o hyckla, utan jag skulle nog också köpa i Tyskland om jag ser att prisskillnaderna är rasande stora, MEN innerst inne vet man nog att snart är den zoologiska handeln i Sverige slut.

Ytterligare en sak som förundrar lite är ju att pwss och akvakompis som inte ens är handlare i sig utan verkar köra någon slags "side-business", dvs de har annat o göra om dagarna om man ser på deras öppettider. Klart de kan hålla lägre priser då eftersom de inte har ett jota hemma... "varan levereras ofta 7-10 dagar efter lagd order". Skrattretande att Gibbon och de övriga patrasket ens säljer till sådana.

Tack för ordet
                      Joakim
                      Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

Kommentar

• Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

Skit i Tyskland, åk till Polen istället... =)
                        Att akvarier å annat e förhållandevis dyrt i Sverige beror nog mest på just Gibbon, Simontorp, Imazo mfl. Dyra grossister som lägger på för mycket!!
                        Många olika akvarier som tillverkas i Polen finns även här till försäljning. Men varför skall det då skilja ibland upp till 100% i pris?
                        Lönesnacket duger inte, samma killa som gör dom..
                        Frakten och lagerkostnad kostar visserligen, men till viss det tror jag att det läggs på bara för att hålla "Svenska-priser".

Vad gäller PWSS och Akvakompis mfl. så är det kanske även tack vare dom som priserna endå hålls nere litegranna. Min akvariebutik har inte mera hemma på lager av dom dyrare varorna, akvarier mm. Men om jag endå är ute på nätet så klart jag kollar vad det kostar i Tyskland/Polen. "Side-business"? Jag vet många akvariebutiker som inte heller har öppet hela dagarna och inte alla, utan mera kvällar/helger. Men vad som är felet med det förstår jag inte...

Kommentar

• joakim
                          Användare
                          • October 2004
                          • 10

Om en handlare köper akvarier från Polen så är det ju massvis med saker som spelar in för att de har högre pris här i Sverige.

Exempelvis lager, lön (jo detta spelar en jäklar stor roll), garantier (jag är övertygad om att en svensk handlare löser eventuella problem bra mycket bättre in en polsk bärplockare som förmodligen enbart kan prata polska iallafall. Samma killar gör akvarierna ja, men du menar alltså att de svenska handlarna ska vända pengar bara? DÅ förstår jag du främjar affärer som har öppettider mellan typ 17.00-17.05 kvällstid varannan fredag (ok, lite ironi).

Jag tror inte enbart det är Gibbons och de andras fel utan det svenska skatte/moms systemet.

Jag tror iofs som dig Torsten att endel av påslagen inte alltid är legitima, men jag tror samtidigt inte jag blir blåst.

Vad det gäller PWSS och Akvakompis så tycker iallafall jag att det är helfel att de ens får köpa av gibbon o de andra (ok jag har inet de andra i huvudet). Företag såsom dessa kommer förmodligen enbart påskynda döendet av den vanliga zoologiska handeln, tyvärr.

Prispress är inte alltid bra.

/Joakim

Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

Kommentar

• oveb
                            Användare
                            • July 2004
                            • 125

Jag köpte nyligen ett Eheim P2 2028 på Akvarieleasing, de var billigare än både pwss och akvakompis.

Mellanskillanden emot Tyskland hade aldrig räckt till frakten heller, tokroligt tycker jag. Dit går man gärna och handlar diskus när det behovet pockar på

Min blog

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Varför är du så emot PWSS och Akvakompis? De konkurrerar på ett helt annat sätt via onlineförsäljning och har nästan ingen lagerhållning.

Som du skriver så låter du som i början på 80-talet när de flesta industrier blev tvungna att ändra sin uppfattning om lagerhållning av sina produkter och slimma hela företaget efter de nya krav som ställdes.

Att det kommer in nya aktörer på marknaden, som är seriösa, ser jag bara som bra då det kan pressa priser för oss konsumenter.
                              Detta är affärsbranschens absoluta spelregler där det gäller att anpassa sig efter rådande situationer på marknaden. Jag vill inte se butiker som "stödmatas" via något sorts monopol upprättat av stora grossister.
                              Jag har betalat för mycket i de butiker jag handlat genom åren och de mådde inte direkt dåligt av att ha sina priser och påslag då...jag mår inte speciellt dåligt att leta butiker som motsvarar mina krav på prisbild och service nu heller.

Om en butik har väldigt bra service och brett sortiment så väljer jag att stödja denna butik om priserna är närliggande övrig konkurrens...annars riktar jag mina blickar åt annat håll.
                              Butiken, vare sig det är "stationär" eller online, måste lyssna på sina kunder och rätta sitt sortiment och sin prisbild efter kundernas önskemål, annars kommer de att självdö. Det är INTE kundernas fel!

Jag förstår inte denna aggression gentemot t ex PWSS och Akvakompis då de arbetar efter ett nytänkande och en modell som passar dom...och som det tycks...även passar kunderna också.
                              Nej ska Zoohandeln i Sverige överleva så får de nog sluta gnälla och hitta nya öppningar istället för att klanka ned på rådande konkurrens.

Apropå Imazo, Akvarie Teknik, Simontorp och Gibbon...de säljer till alla som vill köpa...de rättar sig efter rådande situation och väljer sin strategi därefter. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men om de skulle börja säga nej till order ifrån Online butiker som du tycks önska så blir det inte gynnsamt för kunderna och absolut inte speciellt lagligt.

Kommentar

• oveb
                                Användare
                                • July 2004
                                • 125

citat:Ursprungligen skickat av joakim

Om en handlare köper akvarier från Polen så är det ju massvis med saker som spelar in för att de har högre pris här i Sverige.

Exempelvis lager, lön (jo detta spelar en jäklar stor roll), garantier (jag är övertygad om att en svensk handlare löser eventuella problem bra mycket bättre in en polsk bärplockare som förmodligen enbart kan prata polska iallafall. Samma killar gör akvarierna ja, men du menar alltså att de svenska handlarna ska vända pengar bara? DÅ förstår jag du främjar affärer som har öppettider mellan typ 17.00-17.05 kvällstid varannan fredag (ok, lite ironi).

Jag tror inte enbart det är Gibbons och de andras fel utan det svenska skatte/moms systemet.

Jag tror iofs som dig Torsten att endel av påslagen inte alltid är legitima, men jag tror samtidigt inte jag blir blåst.

Vad det gäller PWSS och Akvakompis så tycker iallafall jag att det är helfel att de ens får köpa av gibbon o de andra (ok jag har inet de andra i huvudet). Företag såsom dessa kommer förmodligen enbart påskynda döendet av den vanliga zoologiska handeln, tyvärr.

Prispress är inte alltid bra.

/Joakim
                                Nu är du väl rejält ute och cyklar ändå, skriv gärna lite mer info i din profil annars kan man ju nästan tro att du jobbar i butik !

Det finns lagar som reglerar den typen av kartellbildning som du verkar förspråka.

Gibbon och andra MÅSTE sälja till pwss och akvakompis, de är antagligen åxå rätt glada för att få göra det åxå eftersom det på kort sikt innebär att de överlever. Det löjliga i sammanhanget är ju hur extremt mycket de lägger på för det pyttelilla dom gör.

I många fall så tar de bara emot ordern och lyfter sedan direkt luren och får tillverkaren att skicka det direkt till affären !!

Hur mycket lager och personalkostnader blir det för det samtalet ??

Om jag fick önska (utopi) så skulle fler butiker besvära sig lite extra med inköpen, dvs handla direkt av tillverkarna. Det skulle helt klart bli ett merarbete för dom men om dom tar bara hälften av det som ex Gibbon tar så hamnar ju iallafall pengarna hos någon som faktiskt utför något vettigt.

Då skulle deras volym öka markant och även täckningsbidraget skulle öka. Dessutom skulle kunderna ha råd att handla lite mer/bättre pryttlar.

Exempelvis så säljs varannat kar i USA med ph-controller sägs det !

Jag tror att vi skulle handla för ungefär lika mycket pengar , vi skulle "bara" vara gladare akvarister med snyggare kar. Handlaren skulle nog åxå bli glad för priset skulle kunna bli hyggligt konkurrenskraftigt emot de rena Internetbutikerna. Dessutom så skulle de då få sälja dom produkter du VILL sälja, idag handlar de ofta det som deras leverantör tillhandahåller även om de vet att det är sämre än en konkurrerande produkt.

Någon intelligent människa här på ciklid.se sa angående butikerna att "Om dom skiter i mig så skiter jag i dom".

Jag beställde förresten ett UV-C-filter på Akvakompis i går kväll, idag fick jag veta att det fanns på lager och skulle skickas omgående.

Så nog har de ett visst lager allt.

Min blog

Kommentar

Arbetssätt...