Tips om bra web-butik mottages!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kakapo
    Användare
    • August 2003
    • 60

Har beställt lite grejjer från Aquaristic.net och måste säga att det verkar oslagbart. Priserna är ju långt under dom billigaste svenska web-butikerna och frakten är ju inte nämvärt högre heller.
    Vågar itne tänka på vad det skulle kostat hos en lokal zoo handlare.

Varför måste svenska leverantörer hålla så höga priser, är det enbart pga mindre marknad o lägre volymer?

/ André

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Tjenixen gubbs! och kakapo!
      I priset ingår lokalhyra, el, lager och personalkostnader.....och en del annat!
      En web-shop har oftast INGET lager eller ett obetydligt sådant, ofta är ägaren den som driver företaget själv ELLER med familj! Detta gör att dom inte behöver lika stora marginaler. MEN det ska tilläggas att alla web-shopar inte har samma uppbyggnad.

Sen har vi extremt besvärliga förhållanden som företagare från staten. Speciellt moms osv osv......

Ingen skulle väl bli gladare än vi om man hade bäst förhållanden i Sverige för inköp av akvarieutrustning, men tyvärr är det inte så...
      Kolla bara på andra svenska produkter som Vovlo, SAAB, Absolut osv .....produceras i Sverige, exporteras och är billigare utomlands?!?!?!?
      Vad är det för jävla matematik...

Sen precis som du skriver.....kundunderlaget ÄR ofantligt mycket större i många länder utanför Sverige....vi är bara 9 miljoner invånare.....och hur många akvarister?????

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Man kan ju inte jämföra tyska priser med svenska dom har mindre moms.
        Sedan om företaget säljer för en viss summa om året så måste dom betalar mellanskillnaden mellan svenk och tyskmoms.
        Man kan lätt pruta med en handlare om man ska göra ett större inköp.
        Så stöd svenska handlare så blir priserna bättre.
        Tänk sedan när den inköpta pumpen från tyskland går sönder och den ska skickas tillbaka.
        Hur billig blir då pumpen mot om du köpt den i svergie ??????

Kommentar

• oveb
          Användare
          • July 2004
          • 125

Schysst nick "bmwpower" !

Du får nog ta en titt tidigare i tåten...

Det lönar sig att handla i tyskland även om det strular. Man kan ju köpa 2 filter och ha ett som "eget" garantilager och ändå ha stålar kvar.
          Min blog

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Jag har läst hela tråden och 30% äts snabbt upp om man ska b etalr frakten fram och tillbaks

Kommentar

• kakapo
              Användare
              • August 2003
              • 60

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Så stöd svenska handlare så blir priserna bättre.
              Skulle gärna göra det(och det gör jag) men när det skiljer närmare 40% så är jag inte tillräckligt motiverad.
              citat:
              Tänk sedan när den inköpta pumpen från tyskland går sönder och den ska skickas tillbaka.
              Hur billig blir då pumpen mot om du köpt den i svergie ??????
              Den risken är jag villig att ta, och skulle mot förmodan någon del saknas/sönder tror jag dom skickar reservdel utan att men behöver skicka tebax alltihop. I värsta fall får man väl köpa reservdelen själv och man lär fortfarande ligga på plus.

/ André

Kommentar

• Messier
                Användare
                • January 2004
                • 35

Jag stöttar givetvis oxå svenska handlare ,men det får vara inom rimliga gränser.Man kan ju inte betala vilka priser som helst bara för att det är inom Sverige.Kan jag göra ett "klipp" i Tyskland eller Danmark så gör jag det....
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Hur tror ni svenska handlare ska kunna konkurera med tyskland när dom har lägre moms.
                  Redan där har ju dom ett ointagligt försprång mot svenska handlare.
                  Jag tycker också det kan vara dyrt att handla i sverige,men då får man tänka på att ju mindre folk köperi sverige ju dyrare blir det.
                  Sedan så är det ju fult att bara köpa vissa saker i sverige när man själv måste ha det på en gång.

Kommentar

• oveb
                    Användare
                    • July 2004
                    • 125

Jag får väl upprepa vad jag redan sagt , bmwpower !

Hade du frivilligt spenderat ca 15000:- extra under ett halvår bara för att "gynna" de lokala handlarna... Det är nämligen den ungefärliga skillnaden emellan att handla till "normala" priser över disk och vad jag betalt genom att spendera bara lite tid på undersökningar.

Skulle inte tro det !

Jag håller med dig i stort dock , handlar det om tior/få hundringar så bryr jag mig inte men när det handlar om tusenlappar så är jag helt klart lojalast emot min plånbok !

Jag lovar att göra en helt komplett redovisning av vad mitt nya kar kostat lokalt vs internet när alla delar är på plats !!

Min blog

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

oveb - helt klart realistiskt!
                      Om det är så att priserna diffar så EXTREMT mycket, är det något som är galet! Jag kan bara inte för mitt liv fatta hur handlare kan resonera som de gör om dom får detta påpekat?!?!?
                      Givetvis måste man ha ett täckningsbidrag för det man säljer....men om det är orealistiskt...hmmm?

Som jag skulles e det (och ja, jag kan referera till något då jag själv är företagare), så skulle någon komma in, så måste man se om denna kund är en potentiell storkund....De flesta av er som är här handlar säkerligen för en ansenlig summa pengar per år, och skulle någon av er komma in i en butik som jag ägde, skulle jag med alla mina till buds stående medel försöka göra er nöjda. Specialutrustning (vad det nu kan vara) som en del talat om här, behöver jag ingen stor vinst på, då kunden förmodligen kommer in och köper "förbrukningsmaterial" under hela året....rätt????

Sen ska man inte glömma det som tidigare sagts i tråden dvs att vissa produkter köper vissa inte in för samma pris som andra handlare har som utpris, men det beror säker på volymen.......

Tack för ordet!

Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

Var inne i en zooaffär i dag, man tar 310 SEK [:0] för ett 58W Aqua Star.
                        Med den prisnivån kan Ni räkna ut vad andra varor kostar.
                        Nej det är illa ställt med svensk zoohandel.

Kommentar

• Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

Eller 100:-/dm3 (10x10x10cm) blå filtermatta som en affär häromkring tog, och dom fick sålt till det priset.

Kommentar

• Messier
                            Användare
                            • January 2004
                            • 35

En annan betalde 29 dkk för dubbla storleken 10*10*20 samt 115dkk för Aqua Clear 301 hos Ciklidcentret Köbenhavn....Det ger ett annat intryck....GUBBS !!....
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Som exempel kostar Eheim 2028 professional 2 2075:- i stockholm (akvarieleasing)
                              Enligt vad jag kunde hitta så skulle det hamna på 1900:- från tyskland, personligen kan jag leva med den skillnaden och förstår inte det positiva med att vänta 14dagar för 175:-
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • October 2002
                                • 405

citat:Ursprungligen skickat av deelay

Som exempel kostar Eheim 2028 professional 2 2075:- i stockholm (akvarieleasing)
                                Enligt vad jag kunde hitta så skulle det hamna på 1900:- från tyskland, personligen kan jag leva med den skillnaden och förstår inte det positiva med att vänta 14dagar för 175:-
                                Bor man inte i Stockholm är det kanske bättre att vänta i 14 dagar än att köra 100 mil[?]

Kommentar

Arbetssätt...