Tips om bra web-butik mottages!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

Om man handlar i en "webbshop" spelar det väl ingen roll varifrån paketet avsänds ifrån (Tyskland eller Sverige).[?]
    Det är zooäffärerna som har obefintlig serviceanda och en kunskapnivå som är skrämmande låg.

Kommentar

• Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

citat:Om man handlar i en "webbshop" spelar det väl ingen roll varifrån paketet avsänds ifrån (Tyskland eller Sverige).
      Det tycker jag, om en webbshop lägger ner i tyskland spelar inte mig så jätte stor roll...Men om dom bra i sverige lägger ner är lite tråkigare (pwss & Akvarielagunen är 2st som är bra)

Om du handlar ifrån tyskland så går juh pengarna till tyskland _inte_ sverige!

citat:Gibbons rekommenderade utpris (2003) för en Tunze 4002 var 4200 SEK !!!!!!
      Den finns för 2500:- på en svensk lista...Och då är inte dom billigaste hör man med dom billigaste i sverige så får man säkert ner priset ännu mer...Så egentligen spelar det inte så stor roll att Gibbons rek pris är 4200:-..

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

sorry jag glömde en vital sak.....
        Tänk efter noga nu...titta bara här på forumet...ta te.x filter inner eller ytter, och se hur många som vill ha olika fabrikat, storlekar m.m
        Om du som handlare ska göra alla till lags.....ja det funkar inte i praktiken...vilket enormt lager man måste hålla dvs ligga ute med PENGAR för vår skull, om man har en handlare som har ett hyftsat bra utbud....ja då har han betalat ENORMA pengar för inköp.....

Så - kan ni har förståelse när ni kommer in i en butik, frågar efter något unikt, och vill ha detta SAMMA dag...sen bli sur för att handlaren INTE har just er specifika produkt, slänger er ut på nätet köper det från utlandet (web-shop) som INTE behjöver hålla en enda produkt på lager (teoretiskt) och beställer!
        En värre är ju OM handlaren verkligen köpt in produkten....ca 10st...ligger ute med pengar, lager och lokal...inte tala om personal....FÖR att serva oss....och när vi väl dyker upp så gnäller VI?!?!?!? VA!!!!!

Jämnför priser med nätet och gnäller....skärpning vänner!!!!

*s*s*

Detta lär väl väcka kännslor!!!!

Mycket VÄNLIGA hälsning

Stefan a.k. Deathdealer

Ps. Säg att vi skulle gå ihop och köpa ett filter , ytter....kan ni inte skriva vilket filter ni vill ha...så ska vi se hur det skulle gå!
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Messier
          Användare
          • January 2004
          • 35

Nja...jag gnäller inte så mkt om priserna i Sverige..förstår att det kostar att ta in via importörer...ta bara Dennerle PH controller som Stoby Akv, vill ha 5060 för...kan köpas i Tyskland för 319 euro.Det handlar ju till syvende og sidst om ekonomi för den enskilde.Jag har inte råd att lägga ut hur mkt som helst bara för det är i Sverige..Kan jag hitta ngt bra o billigt utomlands beställer jag där och får pengar över till annat..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

Om du handlar ifrån tyskland så går juh pengarna till tyskland _inte_ sverige!

Och ???????????[xx(]

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • October 2002
              • 405

Zoohandlare är inte zoohandlare för att "vara akvarister till lags" dom är zoohandlare för att tjäna pengar(gäller även grossister).
              Så länge inställningen är att det är bättre att lägga sina pengar i Sverige(luktar unken nationalism)än i Tyskland oavsett prisskillnad så kommer service och kunnande samt prisnivåer att bli än mer skrämmande.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Jag har inte sakt att man ska handla i sverige oavsett pris!
                Men så länge Tunze som både du och jag gillar säljs i sverige för en bra bit under Tunze's rekommenderade utpris så tycker inte jag att det är nån idé att klaga..

Sen tycker jag att det är bättre att det blir fler jobb i sverige än i tyskland..

Kommentar

• Messier
                  Användare
                  • January 2004
                  • 35

Nja..det stör ju inte mig....å andra sidan har vi gott om tyska turister här...åtminstone i Skåne ,så "handelsbalansen" kanske klarar sig ändå....Skall vi diskutera det här med pengar till utlandet...ta då bara alla charterresor...där går det väl pengar utrikes..men man kan inte tänka så....vi måste få ha en fri handel över gränserna...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Att man tyr sig till de som är närmast en, t.ex ens familj före okända eller ens närområde före andra territorium är en av de mest grundläggande instinkterna. Detta har varit absolut nödvändigt för mänsklighetens utveckling och samarbetsförmåga.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

Tjenixen gubbs!

Min enda tanke med mitt inlägg var ENBART för att vi som akvarister ska få det bättre i det långa loppet...ifrågasätt gärna priser, prata med era leverantörer MEN gör något! Det är bättre om vi har möjlighet att köpa våra prudukter på den inhemska marknaden (den kan vem som hellst räkna ut) men det är väldigt bra för konkuransen med butiker som håller rimliga priser.

Det enda man bör ha i åtanke (vilket jag själv gärna glömmer då man är i köptagen), är att ALLA kan inte ha ett fullt utbud i sin butik! Web-shoppar är superbra, det kan vara ett sätt för ett företag att utöka sin marknad...men bli inte förbannade på era butiksägare om dom INTE har just din produkt på hylla....mycket är speciellt och framförallt kostsamt att ha på hylla, men pruta, förklara din situation om du är butiken trogen, så tror jag att de går dig tillmötes...iallafall en bit!

Vore fortfarande förbaskart tråkigt om flertalet av våra butiker fick slå igen.....

Släpp tråden som jag startade, och kom med tips om bra butiker istället, web eller vanliga, i Sverige och utomlands!!!

Massa trevliga ciklidhälsningar

Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

Tjenixen gubbs!

Min enda tanke med mitt inlägg var ENBART för att vi som akvarister ska få det bättre i det långa loppet...ifrågasätt gärna priser, prata med era leverantörer MEN gör något! Det är bättre om vi har möjlighet att köpa våra prudukter på den inhemska marknaden (den kan vem som hellst räkna ut) men det är väldigt bra för konkuransen med butiker som håller rimliga priser.

Det enda man bör ha i åtanke (vilket jag själv gärna glömmer då man är i köptagen), är att ALLA kan inte ha ett fullt utbud i sin butik! Web-shoppar är superbra, det kan vara ett sätt för ett företag att utöka sin marknad...men bli inte förbannade på era butiksägare om dom INTE har just din produkt på hylla....mycket är speciellt och framförallt kostsamt att ha på hylla, men pruta, förklara din situation om du är butiken trogen, så tror jag att de går dig tillmötes...iallafall en bit!

Vore fortfarande förbaskart tråkigt om flertalet av våra butiker fick slå igen.....

Släpp tråden som jag startade, och kom med tips om bra butiker istället, web eller vanliga, i Sverige och utomlands!!!

Massa trevliga ciklidhälsningar

Deathdealer
                        Jo men man blir j...gt trött på att alltid behöva beställa det man vill ha.
                        Att få tag på en så enkel sak som en drivaxel till en Turbelle 3000/2
                        tog 8 veckor när jag beställde hos min lokale handlare. Det tar ca 2 veckor att beställa från Tyskland. Att man sedan bemöts av okunnighet,oförståelse och en attityd som visar att man upplevs som en besvärlig kund för att man inte vill ha Fluvalfilter och Svärdbärare gör att man snabbt tröttnar.
                        Jag vill dock påpeka att detta INTE gäller Akvarielagret i Bromma. Men att behöva köra 60 mil för ett akvarietillbehör är lite i överkant för mig.
                        Jag har besökt måååånga zooaffärer i Sverige tyvärr är det bara Akvarielagret som har haft den service och kunskap som jag förväntar mig när det gäller tillbehör. Men bor man långt från Stockholm är det kört om man vill uppleva kunskap och Service känsla.
                        Vore bra om någon kunde rekommendera en affär (ej webbshop) där det går att köpa Tunzes sortiment utan att behöva beställa,jag väntar nyfiket på svar.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Man får också betala för Akvarielagrets service och kunnande bs...
                          De är väl inte nämnda runt om i olika forum som en prisvärd eller billig akvariebutik...däremot ofta pga kunskap och sortiment.

Sedan undrar jag om man kan begära att zoohandlare skall hålla reservdelar till Tunze. Det säljs troligtvis lika många Tropheus på Djurmagasinet som det säljs Tunze i alla Zoobutiker.

Du talar emot dig själv lite när du är förbannad på Zoohandlare som inte kan skaffa fram, eller ha inne, en drivaxel till din Tunze samtidigt som du skrivit detta...

citat: Zoohandlare är inte zoohandlare för att "vara akvarister till lags" dom är zoohandlare för att tjäna pengar(gäller även grossister).
                          En vanlig Zoohandlare tjänar inte pengar på Tunze eller Tropheus...de tjänar sina pengar på Guppy, Platy och Fluval. Vi ciklidister och/eller avancerade akvarister är inte den bästa kunden direkt.

En nätaffär som de i Tyskland kan ju ha ett enormt sortiment då de knappast lagerför alla artiklar utan beställer efter varje order. Troligtvis är det en av anledningarna varför vi svenskar får vänta en stund på försändningarna...
                          En Zoohandlare i em mellanstor/liten stad kan ju givetvis inte hålla samma sortiment. Akvarielagret har ju Stockholm som kundunderlag och det är en enorm skillnad.

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Man får också betala för Akvarielagrets service och kunnande bs...
                            De är väl inte nämnda runt om i olika forum som en prisvärd eller billig akvariebutik...däremot ofta pga kunskap och sortiment.

Sedan undrar jag om man kan begära att zoohandlare skall hålla reservdelar till Tunze. Det säljs troligtvis lika många Tropheus på Djurmagasinet som det säljs Tunze i alla Zoobutiker.

Du talar emot dig själv lite när du är förbannad på Zoohandlare som inte kan skaffa fram, eller ha inne, en drivaxel till din Tunze samtidigt som du skrivit detta...

citat: Zoohandlare är inte zoohandlare för att "vara akvarister till lags" dom är zoohandlare för att tjäna pengar(gäller även grossister).
                            En vanlig Zoohandlare tjänar inte pengar på Tunze eller Tropheus...de tjänar sina pengar på Guppy, Platy och Fluval. Vi ciklidister och/eller avancerade akvarister är inte den bästa kunden direkt.

En nätaffär som de i Tyskland kan ju ha ett enormt sortiment då de knappast lagerför alla artiklar utan beställer efter varje order. Troligtvis är det en av anledningarna varför vi svenskar får vänta en stund på försändningarna...
                            En Zoohandlare i em mellanstor/liten stad kan ju givetvis inte hålla samma sortiment. Akvarielagret har ju Stockholm som kundunderlag och det är en enorm skillnad.
                            Visst jag håller med, Du har rätt i det Du skriver. Problemet är att vi är för få och det innäbär att man får vända sig till utlänska webbbutiker. (och visst Akvarielagret ÄR dyra)

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • August 2004
                              • 33

Oj!

varr ett tag sedan jag var inloggad...

Allt gick bra med mitt köp och jag tackar för tipsen! Det var inte min avsikt att skapa debatt, utan främst var jag ute efter att handla så förmånligt som möjligt.

Jag tycker förövrigt att konkurrens alltid är bra. EU innebär att fri handel mellan medlemsländerna skall underlättas(tyvärr fick vi inte valutan vilket hade gjort mitt köp ännu lättare..), vilket skall gynna oss konsumenter genom lägre priser. Ta vara på möjligheten!

Om din lokala handlare inte kan hålla de låga priserna som finns i Tyskland, då får han satsa på hög servicenivå(den servicekänsla jag upplevt har varit medioker..)

Tack för tipsen om web-butikerna en engång!

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • October 2002
                                • 405

Den är i allmänhet sämre än medioker. Men handlarna bryr sig inte, tjänar för lite pengar på seriösa akvarister.

Kommentar

Arbetssätt...