Flytande räkmix?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

Flytande räkmix?

Irriterar mig allt mer på att mina räkmixer flyter, eller som bäst har neutral flytkraft. Jag misstänker det beror på att jag använder ägg i mixen, och att mixern helt enkelt vispar äggvitan 'fluffig', så det blir luft i mixen. Det tar ju ett bra tag för mixern att finfördela äggskalet, trots allt.

Ni andra som använder ägg, får ni också flytande/neutrala räkmixer?
    Ni som inte använder ägg, sjunker era mixer?
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Jag kör inte ägg och min mix sjunker, åtminstone efter någon minut när den tinat.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Jag använder ägg...men endast utan skal. Jag blandar det tillsammans med ärtorna som jag mixat. Jag lägger i dem endast en kort stund före innan jag är klar med ärtorna...

Min räkmix dyker...

Kommentar

• Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

Räkmixen jag köper, Åleds, flyter så länge den e fryst. Men "smular" man den mellan fingrarna när man matar så tinas den upp snabbare och eftersom den då finfördelas mera sjunker den hyfsat..

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Kör förvisso inte med ägg,utan med vanlig gelantin som bindemedel och då måste mixen vara bra ljummen när jag har i gelantinet.Är mixen för kall när gelatinet mixas ner flyter den vid matning.Föredrar detta för att jag tror att det skitar ner mindre då.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Min räkmix utan ägg eller gelatin flyter i 10 sekunder om den är fryst, sedan dyker den.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Jag brukar ha i gelatinet när räkmixen är fingervarm och lite till...gelatinet flyter ut bäst och blandar sig enklast när mixen är uppvärmd.

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Ja, det låter ju som om det nog är äggen som är "skurken" då.

Nästa runda skall jag mortla äggskalet i förväg, och ha i ägget i sista stund, få se om det hjälper.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Varför använder du ägg Mike?

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

skitarc räkmixen ner mycket....
                    Frugan jobbar kväll resten av veckan, och hade funderingar på att sätta en sats.......

Deathdealer

Ps. är det någon som har råd kring mixen om ni tittar på de fiskar jag har dvs mer eller mindre räkor...ärtor....oxfilé? *S*
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

Kanske för mycket vatten i mixen.Is flyter ju ;-D. Jag tillsatte LITE vatten förr men nu för tiden kör jag helt utan. Den sjunker direkt....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

skitarc räkmixen ner mycket....
                        Frugan jobbar kväll resten av veckan, och hade funderingar på att sätta en sats.......
                        Jag satte en sats i förrgår (min 1sta) och jag gjorde den simplaste sorten med bara 500g räkor och 500g ärtor, samt gelatin som bindmedel.

Nej det skitar inte ner speciellt mycket. Om du har en bra mixer så går det på en timma. Jag följde råden i detta forumet och mixade räkorna till en fin puré. Sedan gjorde jag likadant med ärtorna(tillsamans med räkorna) tills det blev en grönaktig puré.

En sak jag hade svårt att hitta var hur man ska blanda Gelatinet. Överallt står det: gör som det står på förpackningen och det är ju lätt när det står: 3/4 tsk till 1msk vatten. Perfekt. Då vet man exakt hur mycket man ska ha till räkmixen eller? 3/4 till 1msk vatten, jamen till hur mycket gelé räcker det? Jag vill ha exempel som tex. till 1l saft behöver du 10msk Gelatin blandat med 2dl vatten för att få en bra gelé.

Nog om det.

Jag blandade min Gelatin (efter att letat här och funderat) enligt följande: 4tsk gelatin till 1dl vatten. I med pulvret och vatten i en kastrull och låt det dra en minut eller så. Sen på med plattan tills det smälter.
                        Under tiden hällde jag över räkmixen från beredaren (eftersom man inte bör mickra den behållaren) till en bunke som jag mickrade i någon minut (så den blev ljumen). Sedan hällde jag i det i beredaren igen. Samtidigt som jag lät mixern gå på ganska låga varv tillsatte jag gelatinet för att avslutningsvis köra på max så att det blandades ordentligt.

Portionerandet:

Att lägga räkmix i fryspåsar funkade inte för mig, kladdigt och bökigt. Istället tog jag en plåt där jag plaserade ut plastfolie och en rejäl klick med räkmix i mitten. Plattade ut mixen till lagom tjocklek för att sedan vika över plasten (som ett litet paket). Tänk på att inte få för mycket veck i plasten.
                        In med det i kylen en stund (tills gelatinet hårdnat). Sedan tog jag ut det ur kylen och gjorde rutor i varje kaka (med plasten på) med baksidan på en kniv. Sedan är det bara att frysa det och bryta av portionerna.

Min räkmix sjunker direkt. Jag skulle gärna vilja att den flöt en liten stund, kanske lite vatten löser detta?

Se inte denna posten som någon kritik på hur ni andra gör, detta funkade för mig. Men till alla er som postat era recept (och använder gelatin) skriv ner hur ni blandar det för er mängd räkmix!
                        MVH

/ Richard
                        http://www.ornemark.com

Kommentar

• Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

Jag räknade ut att ett pkt gelatinpulver,13tsk, ska blandas med 13msk vatten.
                          Den mängd använder jag till ca. 2kg. smet.

citat:Att lägga räkmix i fryspåsar funkade inte för mig, kladdigt och bökigt.
                          Ett tips: Rulla ner kanterna på påsarna medan du fyller dom så slipper du kladdet......
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Varför använder du ägg Mike?
                            För att höja mixens protein och fetthalt. Skalet är väldigt rent & lättlösligt kalciumkarbonat.

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

citat:Kanske för mycket vatten i mixen.Is flyter ju ;-D. Jag tillsatte LITE vatten förr men nu för tiden kör jag helt utan. Den sjunker direkt....
                              Jag har inget vatten bortsett från den dl som jag använder till gelatinet (tror jag kör ca 0.5 dl, följer ciklidboken).

Min beredare blir varm så när mixen körts i tio minuter med förtinade räkor och ärtor (0,5 kg vardera) så är den fingervarm.

Jag mixar i gelatinet direkt i beredaren och plattar ut det i påsar som läggs i frysen.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...