jag har byggd en bakgrund till 1000 l och jag undra hur har ni andra placerat utblås i en hemmabygd bakgrund visa görna med bildar tacksam for svar
hur placera utblås
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Jag tror inte att 40 minuter är tillräckligt med tid för att rätt folk skall svara. Ta det lugnt så skall du se att någon svarar så småningom.
MVH
MagnusKommentar
-
jag tackar för svaret magnus men jag är 50+så jag har lite brått200l 1000l på g
<b>
Min Zoon</b>Kommentar
-
Det beror ju på hur du vill ha det. I mitt Malawi har jag ett ytterfilter som pumpar 1050 l/h och ett powerhead som pumpar 1500 l/h. Utblåset för ytterfiltret sitter 4 cm under ytan och är riktat något uppåt. Det ger bra fart på vattenytan men inte så att det skvätter. Den andra sitter också fyra cm under ytan men är riktad horisontellt. Den ger också bra fart på ytan utan stänk.Kommentar
-
hej på er!
Nu kommer ett inlägg som väl får dom flesta av er att hoppa högt!
Jag har gjort så att jag satt mitt utblås precis vid ytan (lite över) och visst låter det dvs det PORLAR - om det inte är så att man har karet i sovrummet, och är extremt lättväkt, så måste detta bara vara ypperligt för genomluftningen och strömmen du får vid ytan!?!?!? Jag för min del älskar ljudet av vatten och om detta är det optimala för genomluftning....så kan det väl knappast vara fel!
Sen är det ju en del av våra fiskar som lever i den zonen av sjön där det går vågor.....så :-)
Min åsikt, kanske någon annan som håller med (men det flesta föredrar säkert ett tyst kar)
Tack för ordet!
Deathdealer a.k Stefan Larsén"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
jag har köppt 2 st ocean runner 2500 som jag tänkte att styra med dimmer jag har 14 discus osh tänkar att kompletere med passande fisk i ett 1000l sä jag tänkar inte att köra fullt ut200l 1000l på g
<b>
Min Zoon</b>Kommentar
-
Om du tittar på min zoon så kan du se hur jag har mina. Jag har 4st utblås riktade från hörnen (två i vardera hörn) mot mitten så att strålarna möts en bit innanför frontrutan. När de krockar (inte helt) där så skapas ett turbulent vatten som fiskarna gillar...Kommentar
-
hej stefan larsèn jag gillar din lösning vad har du för kapasitet på pumpar jag gik till din hemsida men hittar inte till dina kar200l 1000l på g
<b>
Min Zoon</b>Kommentar
-
Tricella & Co...
Jag tänkte sätta mina utblås som Tricella, med undantaget att mitt ena filter skjuter vattnet längs baksidan av karet, och det andra mer mot mitten för att vattnet skall cirkulera ordentligt.....kan det vara nåt tro???
Får din lösning (Tricella) vattnet att föra slam/skräp mot insugen??
Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tricella
När de krockar (inte helt) där så skapas ett turbulent vatten som fiskarna gillar...Kommentar
-
oj sorry Janne!!!
Jag håller på att bygga min "kar-sida" *S*
I mitt nuvarande 220L har jag ett Fluval204, men i det nya 570L kommer jag köra med 2st Fluval 404......Jag har som tidigare ingen erfarenhet av Ehiem, men dessa verkar helt super, speciellt de lite större modellerna! Min filosofi är att överdimensionera filtret...KAN inte vara skadligt alls!
Vänligen Stefan
Ps. På min profil, ser du hur karet ser ut...kanske inte mycket för världen....men fiskarna stortrivs!"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
-
citat:Får din lösning (Tricella) vattnet att föra slam/skräp mot insugen??
De två innersta på var sida är riktade så att de möts ca 10cm framför frontrutan...de två yttersta pekar lite utåt, för att ta hand om "döda hörn" och detta gör att vattnet från dessa skapar den rundgång som jag fått. Det fungerar riktigt fint med filtreringen nu och fiskarna leker som bara "attan".
Det är absolut inte säkert att detta är den bästa lösningen, men den fungerar riktigt bra för mig och min 375:a.Kommentar
-
super - ska testa detta i det nya....funkar det -SUPER!!!
Stefan a.k Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
-
Det kan nog vara skillnad om man tänker använda två utblås...då måste man nog rikta dom lite annorlunda för att få till den där 8:an.Kommentar
Kommentar