Akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • June 2004
    • 74

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

    Den vita är filtervadd?
    Japp. Det vita är finare filtervadd! Ska plocka ur den Vet du hur välsorterad Djurshopen i Falköping är?

    Kommentar

    • PeterS

      #32

      Jag har äntligen för några dagar sedan fått tag på ett nitrit test (Sera).

      Och när jag tittar på deras färgskala så noterar jag att dom har två rader med värden en för NO2-N och en för NO2 utan någon förklaring på vad det är, så jag får väl anta att värden är direkt kopplade till varandra.

      Vidare så är det lägsta väde den kan mäta för NO2 '<0,3mg/l' och enligt dom så är värden upp till 0,9mg/l tolererbara utan omedelbar åtgärd.
      Motsvarande värden för raden med NO2-N är '<0,1mg/l' resp. 0,3mg/l.

      Vilket leder till min fråga, behöver Daniel verkligen göra så hiskeligt många vattenbyten?
      Är det inte bättre att avvakta och låta vattnet stabilisera sig?

      Har han nitrit så innebär ju det i varje fall att bakterierna som omvandlar ammonium till nitrit finns. Och har han dessutom mätbara nitrat nivåer så betyder det att nitrit->nitrat bakterierna håller på att etablera sig.

      Tilläggas kan att mitt eget nystartade var i förrgår upp på 16,5mg/l+ NO2 (5,0mg/l+ NO2-N) enligt Seras test. Då gjorde jag ett 25% vattenbyte och tillsatte nitrivec (vilket jag har gjort sedan start) och idag så är värdet nere på <0,3mg/l utan vidare åtgärder.

      MvH
      /PeterS

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        Daniel behöver inte göra "hiskeliga?" mängder vattenbyten om hans fiskar inte mår dåligt av värdena.

        Är fiskarna livliga och äter så är troligen inte nitriten akut skadligt...men om de verkar loja och sega, samt står på botten och flämtar så är det riktigt akut.

        Jag kan endast bedöma av de ord Daniel skriver och då ger jag råd efter det också.

        Sedan är inte alltid mätinstrumenten pålitliga så det är alltid bra att observera fiskarnas beteende...

        Kommentar

        • danielm71
          Användare
          • June 2004
          • 74

          #34
          Ska åka och hämta lite gammalt urklämt filtervatten idag och köpa lite nitrivec också och köra i. Bör jag göra rent filtret trots att jag tillsätter ny bakteriekultur i eller hur ska jag göra? Ska jag tillsätta det och samtidigt göra vattenbyte eller hur gör jag lämpligast? Kan jag följa dina råd Tricella med tillägget att jag slänger i det urkramade filtervattnet?

          *Rengöring av allt filtermaterial.
          *Eventuell rengöring av sand/grus.
          *Gör ett vattenbyte nu på ca 60%-70% direkt.

          **Tillsätt filtervatten**
          ** Tillsätt Nitravec/Biostart**


          *Gör sedan ca 2st 40% vattenbyten/vecka i ca 3 veckor. Sedan en gång i veckan.
          *Tillsätt biostart (även i filtermaterialet första gångerna eller i närhet av insug) och vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.


          Är detta ok?

          Kommentar

          • PeterS

            #35
            citat:När är det för sent? Lite drygt en vecka nu med pendlande värden mellan 0-0,2. Har de sista dagarna bytt 30-40% dagligen. Bytte 50 % nu ikväll och fick dessutom vatten över hela rummet + på tapeter oh golv.
            Med 'hiskeliga mängder' syftade jag inte direkt till ditt inlägg Tricella utan menade ovanstående.

            Enligt det test som jag har så borde inte värden mellan 0-0,2 mg/l NO2(skillnaden kan inte ens mätas med mitt test) vara anledning till några åtgärder först vid värden uppåt 0,9mg/l ska man fundera på att göra några vattenbyten.

            Bara så jag inte missuppfattas.
            I ett kar som har varit igång ett tag så ska nitrit värdet vara i princip 0 och är det inte det så bör man väl se över vad som är fel.

            Men vid uppstart under en period så är det inte 0 och under den tiden så bör man väl inte störa för mycket, om inte fiskarna verkar må väldigt dåligt.

            Om man i det läget gör allt för att få bort all nitrit så får ju inte nitrit->nitrat bakterierna någon chans att etablera sig.

            Att fiskarna kliar sig kan ju bero på andra anledningar som t ex klor, som han själv också tror, i vattnet och det blir ju inte bättre av att man byter vattnet ofta.

            Det är iofs konstigt att värdet pendlar.

            MvH
            /PeterS

            Kommentar

            • danielm71
              Användare
              • June 2004
              • 74

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av PeterS

              Med 'hiskeliga mängder' syftade jag inte direkt till ditt inlägg Tricella utan menade ovanstående.

              Enligt det test som jag har så borde inte värden mellan 0-0,2 mg/l NO2(skillnaden kan inte ens mätas med mitt test) vara anledning till några åtgärder först vid värden uppåt 0,9mg/l ska man fundera på att göra några vattenbyten.

              Bara så jag inte missuppfattas.
              I ett kar som har varit igång ett tag så ska nitrit värdet vara i princip 0 och är det inte det så bör man väl se över vad som är fel.

              Men vid uppstart under en period så är det inte 0 och under den tiden så bör man väl inte störa för mycket, om inte fiskarna verkar må väldigt dåligt.

              Om man i det läget gör allt för att få bort all nitrit så får ju inte nitrit->nitrat bakterierna någon chans att etablera sig.

              Att fiskarna kliar sig kan ju bero på andra anledningar som t ex klor, som han själv också tror, i vattnet och det blir ju inte bättre av att man byter vattnet ofta.

              Det är iofs konstigt att värdet pendlar.

              MvH
              /PeterS
              I mitt test (JBL) står det att vid 0,1 mg/l är det dags att sätta in åtgärder. De rekommenderar där 50% vattenbyte. Jag är också tveksam till för täta vattenbyten men när värdet aldrig sjunker har man ju inget val. Man vill ju helst inte ha fiskdöd! Värdet pendlar troligen pga vattenbytena...

              Kommentar

              • PeterS

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av danielm71


                I mitt test (JBL) står det att vid 0,1 mg/l är det dags att sätta in åtgärder. De rekommenderar där 50% vattenbyte. Jag är också tveksam till för täta vattenbyten men när värdet aldrig sjunker har man ju inget val. Man vill ju helst inte ha fiskdöd! Värdet pendlar troligen pga vattenbytena...
                Saxat ifrån http://www.jbl.de/uk/aqua/uk_25370.html

                citat:
                Normally, ammonium and nitrite should not be allowed to enrich above concentrations of 0.2 mg/litre (ppm). If they do, the bacteria balance may be disturbed.
                Like ammonia, nitrite is highly toxic to fish; depending on sensitivity, concentrations between 0.5 and 1 mg/litre (ppm) may be lethal. In general, saltwater fish and young fish tend to be more sensitive than adult fish.
                Vilket verkar indikera att dom tycker att nivåer upp till 0,2mg/l är ok under normala omständigheter
                Nu har ju inte du 'normala omständigheter' utan du håller ju på att starta upp bakteriekulturen.

                Som jag tycker så skall du inte ta i med för drastiska åtgärder så länge inte fiskarna verkar må väldigt dåligt.

                Och i det läget, om fiskarna verkar må dåligt, gör ett ordentligt vattenbyte och tillsätt någon biostarter. Se bara till att den inte är alltför gammal.

                Lycka till

                MvH
                /PeterS

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  citat:Kan jag följa dina råd Tricella med tillägget att jag slänger i det urkramade filtervattnet?
                  Prova först med att tillsätta det urkramade filtervattnet...och lite nitrivec. Gör detta gärna i närhet av insug så att det mesta åker in i filtermaterialet på en gång (urkramade filtervattnet).

                  Kolla på fiskarna hur de verkar må och gör ett vattenbyte på ca 30%. Låt sedan akvariet vara och kolla av värden samt fiskar utan att göra vattenbyte under några dagar.

                  Vid akuta symptom som jag beskrivit tidigare så bör du snabbt göra de råd jag gett dig (kanske inte rengöring av sand då det är sista utvägen att göra en storstädning).

                  Kommentar

                  • danielm71
                    Användare
                    • June 2004
                    • 74

                    #39
                    Slängde i urkramade filtervattnet i går kväll + Nitrivec. Kollade i morses och då var det uppe i 0,2 men jag tror jag gör så nu att jag låter det stå ett par dagar (utan mätningar och kollar bara på fisken?!) och låter det nå en topp för att sedan förhoppningsvis sjunka?. Fiskarna verkar vara vid god vigör än så länge. Är det första tecknet på förgiftning att de tjippar efter luft vid vattenytan? Bytte inte 30 igår (skulle kanske ha gjort det?!) men bytte ju 50 i förrgår. Ska låta det stå några dar och "gotta till sig nu". Jag tror att man blir lite väl hispig när man håller på med testerna hela tiden och värdet inte rör sig. Tror också att det där med vattenbyten varje dag blir en ond cirkel. Hoppas nu att det vänder! 0,2 fortfarande i kväll så det stiger ju inte i alla fall!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Vattenbyte varje dag skall du bara göra under en kort period då det brukar räcka för att vränga tillbaka till bättre värden. Du gör nog helt rätt nu med att avvakta så att det kan bygga upp en bakterieflora...

                      Håll bara ett vakande öga på fiskarna. Mina fiskar var inte uppe vid ytan och tjippade utan låg nere på botten ganska orörliga med häftig andning. Andningen är så pass häftig att man tror dom skall få hjärtattack(iallafall var mina yngel på detta sätt i yngelkaret).

                      Kommentar

                      • danielm71
                        Användare
                        • June 2004
                        • 74

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                        Vattenbyte varje dag skall du bara göra under en kort period då det brukar räcka för att vränga tillbaka till bättre värden. Du gör nog helt rätt nu med att avvakta så att det kan bygga upp en bakterieflora...

                        Håll bara ett vakande öga på fiskarna. Mina fiskar var inte uppe vid ytan och tjippade utan låg nere på botten ganska orörliga med häftig andning. Andningen är så pass häftig att man tror dom skall få hjärtattack(iallafall var mina yngel på detta sätt i yngelkaret).
                        Hur viktigt är det egentligen i detta läge att slänga i bikarbonat vid nästa vattenbyte (om några dagar)? Har inte haft i något alls utan bara koncentrerat mig på nitriten...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Det beror på din nuvarande Ph nivå och dina arter i akvariet. Troligen så behöver du inte lägga i bikarbonat under denna period då du har gjort vattenbyten oftare än normalt.

                          Det kan vara bra att mäta de olika vattenvärdena så man vet vart det ligger...sedan bestämma åtgärder.

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

                            #43
                            Jag har aldrig testat nitrit, korkat kanske. Men så länge fiskarna käkar,är livliga och inte andas häftigt så borde det väl vara rätt okej.

                            Jag har inte sett hur dina fiskar ser ut att må Daniel, men så länge de ser ut att må bra skulle jag köra på som vanligt. Det enda test jag har än så länge är PH.

                            Vad det gäller djurshopen i Falköping så är dom nog rätt välsorterade. Men vill man ha expert hjälp för Malawisar så skall man åka till Djurmagasinet i Jönköping. Snacka med Micke eller Andreas. Andreas är grymt duktig. Jag köpte grovkorning ppi 10 filtermatta där till mina innerfilter. Cikulationen är kanon fast det har gått månader sedan jag rengjorde. Med det gamla filtret fick jag göra rent varannan vecka.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • danielm71
                              Användare
                              • June 2004
                              • 74

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

                              Jag har aldrig testat nitrit, korkat kanske. Men så länge fiskarna käkar,är livliga och inte andas häftigt så borde det väl vara rätt okej.

                              Jag har inte sett hur dina fiskar ser ut att må Daniel, men så länge de ser ut att må bra skulle jag köra på som vanligt. Det enda test jag har än så länge är PH.

                              Vad det gäller djurshopen i Falköping så är dom nog rätt välsorterade. Men vill man ha expert hjälp för Malawisar så skall man åka till Djurmagasinet i Jönköping. Snacka med Micke eller Andreas. Andreas är grymt duktig. Jag köpte grovkorning pp1 10 filtermatta där till mina innerfilter. Cikulationen är kanon fast det har gått månader sedan jag rengjorde. Med det gamla filtret fick jag göra rent varannan vecka.
                              Jag var i Falköping i onsdags. Himla trevlig och kunnig kille. Han bjöd mig på lite urkramat filtervatten också! Upplever att de alltid är lite stressade nere i Jönköping. De springer fram och tillbaka och alla har inte helt koll på läget. När jag skulle köpa nitrittest så var jag inte riktigt uppmärksam utan de plockade fram ett permanenttest för ph/kh som jag fick med mig hem istället. Skulle väl i och för sig köpt det med men, men. Blev även rekommenderad Bactozym mot nitriten av Andreas (tror jag för Micke vet jag vem det är men bacozymen var precis kass. Gav ingen förbättring över huvudtaget. Upplever att de är relativt dyra på tillbehör dessutom! Nu blev det här kanske lite off topic men ändå....

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

                                #45
                                Dom är 4 anställda där. Micke och Andreas som kan akvarie och sen är det en annan kille och Mickes fru. Den andre killen är inte något vidare på fiskar.

                                Jag håller med om att de är rätt dyra på vissa tillbehör. Men akvariumen är billiga och filtermatta har dom.
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...