Cool gubbe på fotot...ser ut som om du köpslår, "Deathdealer".
Akut hjälp!
Kollaps
X
-
-
*asg* Tricella!!!
Det är en bild som vi skulle ha för vår företagspresentation, vi fick sitta och snacka med fotografen, och plötsligt ringer mobilen!!! MITT verktyg No1..
Sen blev det ingen presentation - utan en hemsida *S*
Köpslår gör man jämt!!! *S*
Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av deathdealer
1 vecka efter jag fått i fisken, började mina värden stiga....
Nästan på dagen *s*...efter det att fisken kommit i karet, började värdet
Vill bara veta hur lång tid det tog innan det började gå ner.
Kommentar
-
Kommentar
-
opsssss....sorry...vad jag skriver osaman h ä ng ande!!!''
ca 3 veckor!!!
Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
danielm71 - hände mig med!!!!
Släckte ljuset i karet 4 dagar...bortblåst!
-
Death: gott då vet jag
Kommer skicka i mycket fisk på en gång så det är bra att veta vad jag har att vänta mig.
Kommentar
-
roccster!
Jag satte i 16 firrar efter 1 vecka....
Nervöst var det....men bara regelbundna vattenbyten....fixar det sig säkert!
Mass goooood LUCK!
Deathdealer "en massa glad amatör""- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
-
citat:Ursprungligen skickat av danielm71
Läge just nu: Nitrit 0,1 mg/l Dock har vattnet i karet blivit grumligt (kanske av bactozymen)?
Det bör klarna upp av sig själv efter en eller ett par dagar utan åtgärd.
Själv har jag kört med Nitrivec under ca 10 dagar vid uppstart av båda mina kar utan vattenbyten innan nitritet har gått ner, med avsikt att få igång bakteriefloran så fort som möjligt.
Mitt första ett 220l sällskapsakvarium med mycket växter gick hur bra som helst ingen fiskdöd.
Blev lite orolig när jag började surfa på nätet efter att ha startat det och läste om bakteriecykeln, hade ingen aning om det innan.
Mitt andra ett 300l Malawi är snart färdig cyklat(?) och hittills har det inte varit några problem, har iofs hållit rätt så lågt pH för attt slippa så mycket av de giftigare ammonium varianterna ( ca pH 7.5).
I båda har jag matat som vanligt under hela tiden.
/PeterSKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av deathdealer
danielm71 - hände mig med!!!!
Släckte ljuset i karet 4 dagar...bortblåst!
DeathdealerKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tricella
Om det gått för långt med höga nitritvärden så dör fisken vad man än gör då fiskens syreupptagningsförmåga försämrats.
Kommentar
-
Så länge de rör sig och inte bara står efter botten och flämtar så har de åtminstone hopp...
Det brukar gå ganska fort från stillastående flåsning till död...händer över natten.
Om jag vore du så skulle jag ta ur all filtermaterial och rengöra det...prova att eventuellt köra utan en stund eller återinstallera det rengjort. Tillsätt "biostart" eller "nitrivec" vid varje vattenbyte...
Om du tror att kloret haft inverkan genom att du gjort många täta vattenbyten så kanske du kan använda dig av t ex dessa:
Vattenberedningsmedel
Filterstart/Biostart
Har du fler akvarium?
Och du...även om det är jobbigt nu så ge inte upp!!
Man lär sig av allt man gör med akvarium och denna erfarenhet kan verka som ett hårt slag, men du tjänar på det som akvarist.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tricella
Har du fler akvarium?
Och du...även om det är jobbigt nu så ge inte upp!!
Man lär sig av allt man gör med akvarium och denna erfarenhet kan verka som ett hårt slag, men du tjänar på det som akvarist.
Mitt Eheim är ett 2224 pro..Kommentar
-
Den vita är filtervadd?
Jag tycker du skall plocka ur den. Egentligen är det ju så att du verkar ha obalans i bakteriefloran i karet så jag tycker du skall rengöra och sedan hjälpa de "goda" bakterierna genom att tillsätta biostart och vattenberedningsmedel. När väl balansen kommit igång så flyter det ofta på utan att man behöver göra några speciella justeringar eller rengöringar. Det tar lite tid att få rätt balans.
*Rengöring av allt filtermaterial.
*Eventuell rengöring av sand/grus.
*Gör ett vattenbyte nu på ca 60%-70% direkt.
*Gör sedan ca 2st 40% vattenbyten/vecka i ca 3 veckor. Sedan en gång i veckan.
*Tillsätt biostart (även i filtermaterialet första gångerna eller i närhet av insug) och vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.Kommentar
-
danielm71, nu känner jag att när det börjar blir lite mer "bökigt" än jag är van vid *L*, så får jag lov att backa med mina råd *S*
Tricella´s uppmaningar är super, funkat för mig när jag startade upp MEN, du skrev klor...längre upp på sida. Jag fyller ALLTID via duschmunstycket under högsta tryck, för att lufta ut ev. klorgas i vattnet....det hjälper mig iallafall, för jag fick aldrig mina fiskar att reagera så!!!
Hoppas att det fixar sig!
Ps. Glöm inte bikarbonaten :-)"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
Kommentar