Akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • June 2004
    • 74

    Akut hjälp!

    Är det dags för ett akut vattenbyte vid 0,1 mg nitrit/liter? Mätte nyss och hade då detta värde..
  • einar

    #2
    Jag skulle nog byta vatten...
    0,1 mg/l är om jag inte minns helt fel det högsta värde som fisk normalt kan klara en längre tid..

    Kommentar

    • danielm71
      Användare
      • June 2004
      • 74

      #3
      Bytte 40-50% i söndags därefter 10-20% i måndags och i morses lika mycket. Mätte värdet nu i kväll. Fortfarande 0,1 mg/liter.Ska jag byta mer än 50 % eller fortsätta med dagliga små vattenbyten?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag skulle föreslå att du börjar med lite större vattenbyten (40-50%) två gånger per dag under ca tre dagar och att du även tillsätter någon biostarter. Hur reagerar fiskarna?

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          håller med förgående talare...(Tricella)
          Det funkade utmärkt för mig.....och sålänge du byter vatten och fisken är pigg......!!!!
          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Funkar nitrittesten? Jag hade ett test som lurade mig en gång och den visade nitrit i destvatten tom...
            Anders L

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Det händer väl att nitritnivåerna på kranvattnet blir ganska höga också någon gång? Kan ju vara idé att mäta i kranen innan man börjar stressa fisken för mycket.

              Tony Englund

              Kommentar

              • danielm71
                Användare
                • June 2004
                • 74

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Funkar nitrittesten? Jag hade ett test som lurade mig en gång och den visade nitrit i destvatten tom...
                Tror att det ska funka men ska köra ett test på kranvattnet så får vi se. Körde i och för sig samma test förra veckan och då visade de 0 så det bör ju funka...

                Kommentar

                • danielm71
                  Användare
                  • June 2004
                  • 74

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Jag skulle föreslå att du börjar med lite större vattenbyten (40-50%) två gånger per dag under ca tre dagar och att du även tillsätter någon biostarter. Hur reagerar fiskarna?
                  Har inte sett någon nämnvärd reaktion hos fisken. Ingen som har avlidit eller så så jag tror att det är lungt än så länge, men man vill ju helst inte ha högre nitritnivåer!

                  Är biostartern ett måste?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det är inget måste, men det kan hjälpa för att stabilisera värden snabbare vid nitrit.

                    Kommentar

                    • danielm71
                      Användare
                      • June 2004
                      • 74

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                      Det är inget måste, men det kan hjälpa för att stabilisera värden snabbare vid nitrit.
                      Körde i lite biostart och bytte vatten igår. Mätte i morses och då var det 0,2. Bytte vatten i morses 30-40% igen och slängde i en ny kapsel så får vi se i eftermiddag! Har inte matat på 4 dagar och bara tre gånger sedan starten så jag tycker att jag har varit försiktig. Känns som att det kanske är fiskdöd på gång men de verkar i och för sig pigga men man vet ju aldrig.

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

                        #12
                        Har du testat Hobby Nitritkiller? Jag kvävde min topp med en dos nitritkiller (25 dropper per 50l) på 48 timmar (litet kar iofs). Inget vatten byte eller nåt bara en dos Killer. Andra har säkert sämre erfarenheter än jag när det gäller Hobbys produkter men denna funkade kanon för mig. Det karet har tickat på som en klocka efter det.

                        Kanske ska nämna att jag hade inga fiskar i karet när toppen kom.
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • danielm71
                          Användare
                          • June 2004
                          • 74

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av roccster

                          Har du testat Hobby Nitritkiller?
                          Nej! Körde med Bactozym. Mätte nu i eftermiddags och då hade värdet stigit till 0,4 *suck* trots täta vattenbyten och ingen matning..

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Om det gått för långt med höga nitritvärden så dör fisken vad man än gör då fiskens syreupptagningsförmåga försämrats.

                            citat:Vad är Nitrit?

                            När ammonium bryts ned bildas som nästa nedbrytningsprocess nitrit. Om nitrithalten stiger i dammen blir läget allvarligt för fisken.

                            Nitrit angriper fiskens slemskikt och fisken visar symtom på irriterat skinn genom att ex.vis skrubba sig mot stenar, hoppa högt och simma snabbt alldeles under ytan. Symtomen är lätt att förväxla med parasitangrepp. Nitrit har också allvarliga konsekvenser för fiskens blod. Blodet blir brunaktigt. Nitrit förstör de röda blodkropparna i fisken. Vid snabba åtgärder kan fisken tillfriskna.

                            Om du vid testning upptäcker nitrithalter mer än ca 0.1 mg/liter vatten hjälper bara snabba stora vattenbyten och tillsats av nedbrytningsbakterier ex.vis Mikro start och Bio stabil.

                            Nitrit bryts i normala fall snabbt ned av syrekrävande nitrobacter bakterier till nitrat som växterna använder som näring.
                            Källa:
                            Börjar bli vår i damm och trädgård För mer information. Kicka på bilden. Låt ljuset lysa upp trädgården Ljusglober i flera storlekar Ljusglober-Klicka här! Vatten i trädgården – möjligheterna är … Läs mer




                            citat:Vad är nitritförgiftning?

                            Nitrit angriper fiskens slemskikt och fisken visar symtom på irriterat skinn genom att tex.skrubba sig mot stenar, hoppa högt och simma snabbt alldeles under ytan.
                            Symptomen är lätt att förväxla med parasitangrepp.
                            Nitrit har också allvarliga konsekvenser för fiskens blod.
                            Nitrit förstör de röda blodkropparna i fisken.

                            Förgiftningen beror på att nitriten tas upp via gälarna och kommer ut i blodet. Där förstörs hemoglobinet, de röda blodkropparna. Dessa ombildas då till methemoglobin som saknar den röda färgen och inte kan transportera syre.

                            Eftersom syretransporten i blodet minskar så kommer fiskarna att kvävas, oavsett hur mycket syre som finns i vattnet.
                            De första säkra symptomen på nitritförgiftning är att fiskarna snappar efter luft i ytan. Detta kan ske under normala förhållanden också, men nu är frekvensen en helt annan. Till slut står alla fiskarna vid ytan.

                            Om och när förgiftningen passerar detta stadium så sjunker fiskarna ned mot bottnen av utmattning.
                            Mata inte fiskarna om du misstänker nitritförgiftning,
                            Om nitrithalten är för hög, mata inte förrän nitriten är normal.
                            Byt 30% av vattnet, då ska fiskarna må bättre.
                            Tillsätt nedbrytningsbakterier, Tex. Sera Nitrivec
                            Om det inte hjälper, byt 50% av vattnet.

                            Ser du att det är akut och fiskar är döda, byt större delen av vatten, öka cirkulationen om det går, för att öka syremängden i vattnet, till du ser att fiskarna är normala.
                            Och du får göra en omstart av ditt akvarium/damm.
                            Glöm inte att använda vattenberedningsmedel.
                            Källa:

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #15
                              Tjnixen....
                              Jag använde(er) JBL Nitrit NO2, och bara så att du vet så startade jag upp mit kar, 1 vecka efter jag fått i fisken, började mina värden stiga....vattenbyten...vattenbyte igen...men inget hjälpte...2ggr /dag..ca 20-30%....nitriten steg, och efter ca 2 veckor var det lätt uppe i 1,0!!!
                              Tokpanik, men satte till starter i filtret....
                              Fortsatte med vattenbyte, och mycket "stöd" från gubbsen!

                              Nästan på dagen *s*...efter det att fisken kommit i karet, började värdet
                              gå ner...den KNALLRÖDA testen började blekna...phuuuu!

                              Jag hade tokhybris....men sen vart det iallafall putsväck!!!!

                              Jag tror fortfarande att det löser sig, och så länge du fortsätter med vattenbyten varje dag...dör inte fisken!

                              Deathdealer[8D]
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...