Uaru eller Oscar i 375-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanr

    Uaru eller Oscar i 375-liter

    Jag har fått lite tips om Chokladciklider och är sugen på att eventuellt köpa några till mitt 375-liters akvarium. Tänkte bara fråga lite om Oscar och Uaru innan jag bestämmer mig.
    Jag har läst litegrann om ovanstående ciklider och det verkar som om 375 liter är för litet för någon av dessa arter. Stämmer det?
  • smurfen
    Användare
    • August 2004
    • 14

    #2
    hej
    jag har själv ett 500 liters och har tänkt på oscars innan.Jag tycker dock att dessa fiskar är lite för stora för att ha i akvarium överhuvudtaget.Detta tycker jag eftersom det knappt finns några speciellt djupa akvarium.
    Hur stora akvarium tycker ni andra att man skall ha för att göra dessa underbara fiskar rättvisa?
    Funderar på att starta upp ett nytt inom en snar framtid.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      chokladciklider, flaggciklider, scalare, aeuquidens-arter passar bra i 375L.

      Oscar och Uaru blir rejäla biffar efter ett par år.
      fish r friend

      Kommentar

      • ossism
        Användare
        • August 2003
        • 108

        #4
        jag har haft oscars i tusen liter (hona+hane). jag tycker att dom hade det bra. burken mätte 150*120*65. jag tycker att gränsen går nånstans där. me man ska inte hänga upp sig på liter. jag har 3 tuppkamshanar i 1200liter och det funkar med nöd och näppe.
        1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

        Kommentar

        • Roberth

          #5
          Ska också starta upp ett 375L. Valet står mellan uaru, oscar eller choklad ciklid. Tänkte byta upp mig till 720L senare. Vad tror ni går bäst i 375an? Vilka kan man ha som par och vilka behöver man ha flera av? Vilka är roligast/intressantast?

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            Uaru är sociala djur, så där bör du inrikta dig på åtminstone 5-6 st.
            De blir stora så 720 är nog läge för framgent isåntfall, men de är fredliga så på så sätt tar de inte utrymme vad gäller revir.

            Uarun tycker jag är intressant på så sätt att de är liksom majestätiska när de går i trupp och betar av rötter och inredning men de är ändå noga med hierarkin i gruppen så det blir lite nyp ibland. Så är dom riktigt vackra ochså med sina stora karakteristiskt röda lysande ögon. Har inte haft mina så länge men jag gillar dom skarpt!

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Tobias
              Användare
              • June 2004
              • 95

              #7
              Har aldrig haft chokladciklider så jag kan inte i ärlighetens namn säga vilken art som är roligast.
              Jag har haft Uarus länge och kan inte riktigt tänka mig att inte ha dem. Av sydamerikanska ciklider så är nog Uarus det närmsta du kommer till stimfisk. När de parar ihop sig så kan det dock bli lite problem med revir så då är ett 720-liters akvarium nödvändigt. En av mina fiskar var nio månader när han parade ihop sig med en äldre hona, så det behöver inte dröja länge innan det blir utrymmes problem.

              Skaffar du dig Uarus så tror jag dock inte att du kommer att ångra dig.
              På väg tillbaka in i hobbyn.

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Jag har chokladciklider, och måste säga att det är en av mina allra största favoriter när det gäller ciklider. De är lugna, mycket vackra, och får med åldern en kraftig lodrät panna, och långa vimpelliknande fenor. Ögonen är knallröda, och kroppen glänser lätt i grönt. De är även ganska lättodlade, och bra föräldrar, förutsatt att man har ett par som trivs ihop.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Roberth

                  #9
                  Tack för inläggen. Någon mer som har något intressant att komma med? Något om oscars kanske?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...