If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jepp,det är sant!!! En stor VF hona som länge (flera månader) var lekmogen.Dock tog det ett bra tag att få hanarna till lekmognad. 19 st blev det,men en var död! En annan hona av Nkonde gav 15 st (en död) ,en annan på 12 st och de andra ner till sju st,som sagt.Är mer än nöjd med det!
Vet att andra har fått stora kullar av Nkonde...
Hur är det med Ilangi`n,hur stora kullar ger dom?
Var nära på att köpa en "begagnad" VF-grupp billigt men backade pga att de inte gav större kullar än en till fyra stycken...Tycker jag verkar konstigt! Det är ju i princip samma fisk.
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
Vad jag har hört så är kullar ganska varierande (nu verkar det mer som mycket varierande). "Normala" kullar, efter vad jag hört och själv sett, ligger på ca 6-8 yngel.
Att få så många som 17-20st är ju riktigt bra...det är verkligen att gratulera. Det trodde inte jag var möjligt faktiskt.
2 utav mina T.brichardi "red cheek" honor lyckades med konststycket att ha 20 yngel var vid ett tillfälle. Dessa honor var VF och extremt stora. Mina T.brichardi "kabimba" canary cheek ger därimot mindre kullar, runt 4-8 brukar vara normalt, fast rekordet hos en hona är 10 st.
Jag har märkt att tillgången och innehållet i fodret har gjort att antalet yngel per kull har ökat. När jag började att köra igång min teori i praktiken (läs min artikel i ciklidbladet nr 2/04)så fick honorna en bättre grundkondition när jag ökade på med mer räkor i mixen. Även efter att honorna har spottat är de i bättre kondition och de är snart tillbaka i lekkondition igen.
Antalet yngel hos canary cheeken ökade kraftigt från 2-4 till 4-8 och likadant med red cheeken.
Kommentar