Tips om fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #16
    Hypselecara temporalis är det... Hypselecara Coryphaenoides är mera ovanlig.
    Anders L

    Kommentar

    • Johanr

      #17
      Ingen som känner till någon odlare i Stockholm som säljer F1?
      Alla jag pratade med köpte från Tjeckien och av svaren att dömma verkar de vara rätt hårt avlade.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Synonymer till det korrekta Hypselecara temporalis är Heros temporalis, Cichlasoma temporale, Acara crassa, Cichlasoma crassum, Heros goeldii, Cichlasoma hellabrunni. Crassa/crassum men även hellabrunni kan man råka på i affärerna. Båda är mer "klassiska" namn på chokladcikliden hos akvarister.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Johanr

          #19
          Alla dessa namn för en och samma fisk! Fascinerande!
          Blir det inte rätt rörigt för akvarister om alla fiskar har så många namn?

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Johanr

            Ingen som känner till någon odlare i Stockholm som säljer F1?
            Alla jag pratade med köpte från Tjeckien och av svaren att dömma verkar de vara rätt hårt avlade.
            japp, sönderavlade exemplar finns det gott om tyvärr, eller hur Daniel å gosatta ?
            Min hona har en bukfena som är lite kort... men annars ser de rätt ok ut. Kommer säkert från Tjeckien de oxå...
            Anders L

            Kommentar

            • Johanr

              #21
              Pratade nyligen med Christer på Akvarielagret som hävdade att han hittills inte sett några ciklider som "avlats sönder". Han hävdade att om Chokladcikliderna blir missbildade så beror det på externa faktorer såsom mat, vattenkvalitet och liknande. Kan det stämma?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                citatratade nyligen med Christer på Akvarielagret som hävdade att han hittills inte sett några ciklider som "avlats sönder". Han hävdade att om Chokladcikliderna blir missbildade så beror det på externa faktorer såsom mat, vattenkvalitet och liknande. Kan det stämma?
                Sanning med modifikation. Jag har skrivit en liten text på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=680
                citat:Alla dessa namn för en och samma fisk! Fascinerande!
                Blir det inte rätt rörigt för akvarister om alla fiskar har så många namn?
                Det beror (oftast) på att fisken beskrivits flera gånger men att man senare insett/ansett att de hör till samma art. Hos chokladcikliden är alla yngre synonymer förutom Cichlasoma temporale som är en ny kombination (numera ogiltig). Endast ett namn är giltigt, de andra är sk. synonymer (de är INTE likvärdiga). Se http://www.fishbase.se/Nomenclature/...ame=temporalis



                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Johanr

                  #23
                  Japp! Då är man stolt ägare av fem små, fina Chokladciklider. Jag fick inte tag på några F1 så det fick bli Tjeckiskodlade.
                  Fina är de i alla fall!

                  Nu är det ytterligare en deltagare i jakten på Chokladciklidkungen!

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #24
                    Hehe... the race is on!
                    Hade glömt bort mitt 2-åriga par ett tag, var tvungen ut å studera dom i garaget (renoverar)... de blir större faktiskt, fast det går saktare nu. Tänkte ett tag att jag skull göra mig av med dom (måste down siza kar antalet), men det kan jag inte ju... de är ju verkligen majestätiska när de sakta glider runt bokgrenarna.
                    Anders L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...