Tips om fisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanr

Tips om fisk?

Jag är intresserad av att skaffa lite större fiskar i mitt 375-liters akvarium och undrar om någon har några tips om fiskar att testa.

Med större fisk menar jag minst 20 cm. Jag är mest intresserad av väldigt snälla fiskar. Eftersom jag har lite siamesiska algätare så är det bra om de inte blir uppätna. De får också gärna vara ganska färggranna och inte käka upp alla växter (jag kan plantera om men bara det finns vissa växter som inte blir uppkäkade). Det är väl bra om de inte flyttar runt hela inredningen heller.

Många önskemål men förhoppningsvis har någon nåt tips.
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Har jag tipsat om förr, men chokladciklider är en idé kanske?
    1. Färgrannna... tja när de har hyfsad storlek och leker så har de lite färg: http://www.lindersson.se/images/Akva...ale_040508.jpg
    2. Rör inte växter i ngon större omfattning... om de inte är vägen för leken.
    3. Små tetror äter de... men annars är de "gentle giants".
    4. Behöver inga gigantiska kar... de rör sig värdigt
    Anders L

Kommentar

• Johanr

Verkar vara intressanta fiskar. Hur inreder man för att de ska trivas?

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

typ så här:

eller så här:

så hade/har jag det i alla fall...
        Anders L

Kommentar

• Johanr

Sjyst!
          De behöver inga grottor eller liknande för att gömma sig? Eller något speciellt att lägga rommen på?

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

En skaplig rot som är lutad mot bakrutan funkar bra.
            Anders L

Kommentar

• Johanr

Just nu har jag (förutom Siamesiska algätare) Praktbotior, pansarmalar, ancistrus och Mosaikguramis i akvariet. Bör jag ta bort dessa om jag ska ha Chokladciklider i akvariet?

Kommentar

• Johanr

...föresten... Jag läste att de gräver en del. Flyttar de på inredningen?

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Johanr

Just nu har jag (förutom Siamesiska algätare) Praktbotior, pansarmalar, ancistrus och Mosaikguramis i akvariet. Bör jag ta bort dessa om jag ska ha Chokladciklider i akvariet?
                  Bör väl funka, förrutom guramisarna som jag inte har någon uppfattning om...

Flytta på inredning i Chokladisarnas fall är att de rensar ytan under den tänkta lekroten... dvs gräver stor grop där. Men de låter resten av karet vara.
                  Anders L

Kommentar

• Johanr

Jag såg att du har en scalar tillsammans med chokladcikliden. Jag har själv en Scalar som jag tänkte skänka bort men det kanske inte behövs. Fungerar Scalarer tillsammans med Chokladciklider?

Kommentar

• Johanr

...he... ytterligare frågor...
                      Trivs chokladerna bäst i stim eller kan man ha bara ett par?

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Endast ett par!
                        Men man bör börja med en grupp (ca 6 st) ungfiskar så ett par kan finna varandra.
                        Anders L

Kommentar

• Johanr

Vet du var man köper Chokladciklider? Brukar akvarieleasing ha sådana, eller säljer du?

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Johanr

Vet du var man köper Chokladciklider? Brukar akvarieleasing ha sådana, eller säljer du?
                            Nää.. mina leker en gång i månaden men käkar upp kaviaren....
                            De är rätt vanliga, akvarieaffärerna tar hem ett gäng om du frågar....
                            Anders L

Kommentar

• Johanr

Jag ringde runt till akvarieaffärerna som jag känner till. Det var en viss förvirring kring namnet Chokladciklid. Jag trodde att Hypselecara Temporalis var det rätta namnet på Chokladcikliden men jag fick en hel rad med andra namn. Crassum, Crassa (eller nåt) bla. Vad är det rätta namnet på de Chokladciklider alla här pratar om?

Kommentar

Arbetssätt...