L 80 Jordbruksverkets Nya regler för dig som håller djur för sällskap och hobby

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    NCS Medlem

• January 2003
    • 521

L 80 Jordbruksverkets Nya regler för dig som håller djur för sällskap och hobby

Detta är tråden som ni här på Nordiska ciklidsällskapet kan lägga kommentarer ang. Jordbruksverkets Nya regler som håller på att tas fram.

Förslaget finns att läsa här: https://jordbruksverket.se/djur/nya-...-sallskapsdjur

Läs igenom förslaget och Kommentera gärna om ni har några åsikter. Det är era åsikter som kommer styra framtiden för Akvariehobbyn och NCS förväntas lägga fram sitt svar på förslaget och vi vill gärna ha våra medlemmars åsikter!

Jag lägger här in en text som SARF har postat på andra sociala medier:

Förslaget på ny L80 är här.
    Ryktet sprider sig nog snabbt, så vi vill vara snabba och informera.

L80 är det regelverk som i stor utsträckning påverkar HUR vi får hålla akvariefiskar, och förslaget tas fram av Jordbruksverket. De har fört dialog med föreningar och organisationer under stor del av arbetet, tyvärr har detta inte haft fullt så tydlig effekt som vi hoppats och flera problematiska paragrafer kvarstår.

Så vad händer nu?
    Vi i Sarf kommer sammanställa tydliga och välarbetade kommentarer, med stöd av bland annat forskare och biologer, till alla de paragrafer vi anser ogenomtänkta eller problematiska och skicka dem till ansvariga.

Du som privatperson eller som företräder förening har rätt att kommentera själv - men med hobbyns bästa i sikte så är ett, eller ett fåtal, välarbetade svar det bästa. Därför vill vi uppmana dig som vill vara med och kommentera att kontakta oss, och bidra till vårt svar.

Ett annat bra sätt att göra skillnad och stötta är att gå med i en akvarieförening!

Snälla, dela detta i relevanta akvarieforum.
    /Styrelsen i Sarf
    (Sarf = Sveriges akvarieföreningars riksförbund)

• tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1852

Tja, när det gäller akvariefiskar så är skillnaden från gamla L80 inte särskilt stor. Dessutom går vi alltsomoftast under radarn. Fiskar är ju i bästa fall tredjeklassens husdjur. Jag har aldrig hört om någon akvarist som råkat ut för inspektion av jordbruksverket eller fått föreläggande eller djurförbud pga missförhållande.

Det mesta i förslaget kan jag tycka är minst sagt i underkant. Jag kan tex helt lagligt hålla ett jättestim av 12 cm stora snabbsimmande fiskar i mitt 54 liters akvarium. Själv anser jag det vara rent djurplågeri och skulle aldrig komma på tanken.

Nej, vi har kommit milt undan jämfört med andra djurslag. Tex så måste man ha ett terrarium på 50×150×60 för en enda inaktiv ödla som är 10 cm lång, 3 kvm bur för en råtta och 10 kvm för en kanin. Det är på allvar fullständigt orimligt.

Det jag kan tycka är tråkigt är att det blir förbjudet att mata med levande mygglarver. Tråkigt, men inte på något sätt ett fullständigt dråpslag som kommer att döda hobbyn för alltid som det är för många andra djurslag.

orimligt och ologiskt är förslaget i många avseende. Själv matar jag mina fiskar idag med levande vinglösa bananflugor. Detta blir förbjudet om förslaget går igenom pga bananflugornas förmodade lidande. Men jag kommer fortsatt att kunna använda klisterfällor för att bekämpa "vilda" bananflugor i mitt hem. Altså en metod som gör att de inte kan röra sig och söka mat. De sitter fast och sakta svälter ihjäl. Det är minst sagt ologiskt, men inte någon show stopper. Jag får helt enkelt börja mata med black worms eller kräftdjur istället. Maskar, artemia, märkräftor och moina lider tydligen inte av att bli ätna av fiskar. LOL!!

mvh
    Magnus
    Senast redigerad av tropfrog; 14 March 2025, 00:58.

Kommentar

Arbetssätt...