Extra ytterfilter till Juwel Vision 260

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WR
    Användare
    • March 2025
    • 2

Extra ytterfilter till Juwel Vision 260

Hej,

Jag lade upp en tråd tidigare som togs bort av misstag.

Söker ett extra ytterfilter till mitt akvarie som är ett juwel vision 260 och söker rekommendationer för det som ni är nöjda med.

Akvariet ska vara inriktat mot Sydamerika. Förmodligen scalarer, alternativt heros efasciarus och blue electric acara.

Akvariet är bestyckat med Eheim 2075 proffesional och flödet är 1250 l/h. Filtret har fungerat bra, men tillbehören har inte varit flexibla med tillbehören. Akvariet är urjackat på baksidan för teknikprylar t.ex insugsrör och utblås, vilket innebär att strilrör och utblås blir placerade 5 cm från gaveln på akvariet och utblåsets underkant hamnar över vattenytan.
    Jag har hittat delar för att lösa mina önskemål. Önskar därför att det nya filtret ska vara flexibelt med tillbehören samt går att justera flödet.

Någon nämnde tidigare att det går att bestycka filtret med en kulventil för att strypa filtret. Finns det risk för att motorn i filtret blir överbelastat och slits ut? Kan det eventuellt bli ett övertryck i filtret så att packningarna inte orkar hålla emot trycket och ett läckage uppstår? Hur är era erfarenheter kring detta?

Hälsningar
    Robin

• riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 353

Det går ju att hitta strilrör etc på tex ebay, kolla att anslutning stämmer mot dina slangar. Det behöver ju inte vara samma tillverkare som filtret.

Sätt dubbla utblås eller längre strilrör om du tycker det blir för kraftig strömning just vid utblåset. Men lite strömmande vatten dödar inte skalarer, de lever ju i floder.

Kommentar

• WR
      Användare
      • March 2025
      • 2

Ursprungligen postat av riktlinjer
      Det går ju att hitta strilrör etc på tex ebay, kolla att anslutning stämmer mot dina slangar. Det behöver ju inte vara samma tillverkare som filtret.

Sätt dubbla utblås eller längre strilrör om du tycker det blir för kraftig strömning just vid utblåset. Men lite strömmande vatten dödar inte skalarer, de lever ju i floder.
      Jag har hittat nya anslutningar som ska fungera mot befintlig pump. Ska testa och se om det blir bra.

Tidigare har man hört att de ska ha lugnare vatten, men det kanske fungerar bra med lite mer flöde.

Funderar på ett Aquael Ultramax 1500. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag har själv haft ett Aquael Unimax 500 för väldigt många år sedan som fungerade väldigt bra.

Kommentar

• riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 353

De behöver delar som är stillsammare där de kan vila, men de lever i floder...

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1851

Ursprungligen postat av WR

Någon nämnde tidigare att det går att bestycka filtret med en kulventil för att strypa filtret. Finns det risk för att motorn i filtret blir överbelastat och slits ut? Kan det eventuellt bli ett övertryck i filtret så att packningarna inte orkar hålla emot trycket och ett läckage uppstår? Hur är era erfarenheter kring detta?
          Det går utmärkt att strypa filter på trycksidan. Om man skulle få för sig att strypa på sugsidan riskerar det att slita ut impellern pga kavitation.

Magnetrotor filter har inte kapacitet att öka trycket särskilt mycket vid strypning.

Strypning på trycksidan innebär att strömförbrukningen minskar nästan linjärt med flödet.

Men jag håller med ovanstående talare kring strilrör. Man kan inte dra slutsatser kring hur strömt det är i akvariet baserat på omsättningshastighet per timme. Det är stor skillnad på en powerhead som drar runt akvariets volym 10 ggr I timmen och ytterfilter med strilrör och samma omsättningshastighet.

Mvh
          Magnus

Kommentar

Arbetssätt...