Nitrit, problem?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tumla
    NCS Medlem

• April 2018
    • 25

Nitrit, problem?

Jag har haft igång mitt akvarie i 1 vecka och 2 dagar nu.

i onsdags stoppade jag i 6st Malawi ciklider. Har bytt 100l vatten på fredagen. 150l i söndags och igår när jag kollade var nitriten det högsta jag har mätt.

kommer byta 150l idag och kanske behöver göra så några dagar i rad så nitriten blir bra igen.

var hos nol akvariehobby i söndags och pratade med dom om problemet. Har även läst här om andra som har problem med nitrit. Att det är så till en början och att man helt enkelt får byta vattnet när det behövs och att det till slut blir stabilt.

jag har matat fiskarna för mycket. Inte så att det har samlats mat i botten men jag har gett dom små portioner flera gånger om dagen tills jag har tyckt att dom inte är lika på att äta maten.

Så nu matar jag dom med mindre. Har gett dom mat 2 gånger små portioner.
    men hur lite mat kan man ge dom?

Jag la i lite salt sist, men vet inte hur mycket salt man kan ta ha i riktigt. Jag har för mig att han i nol sa att jag kunde ha i 1dl men är osäker på om jag hörde rätt eller inte. Så jag la inte i så mycket salt.
    Kan jag ha i 1dl salt till mitt 350l akvarie?

jag har inte sett några tecken av nitrit förgiftning när jag läser om sådana tecken.
    mina fiskar simmar runt som vanligt och är väldigt sugna på att äta.
    Dom ser inte trötta och slöa ut.

har dock sett 1 fisk gnida sig mot sanden lite, är det ett tecken?

jag har använt ett dropp test för att mäta nitriten för stickorna verkar inte vara så säkra vad jag har läst/hört.
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 351

Ursprungligen postat av Tumla
    Jag har haft igång mitt akvarie i 1 vecka och 2 dagar nu.

i onsdags stoppade jag i 6st Malawi ciklider. Har bytt 100l vatten på fredagen. 150l i söndags och igår när jag kollade var nitriten det högsta jag har mätt.

kommer byta 150l idag och kanske behöver göra så några dagar i rad så nitriten blir bra igen.

var hos nol akvariehobby i söndags och pratade med dom om problemet. Har även läst här om andra som har problem med nitrit. Att det är så till en början och att man helt enkelt får byta vattnet när det behövs och att det till slut blir stabilt.

jag har matat fiskarna för mycket. Inte så att det har samlats mat i botten men jag har gett dom små portioner flera gånger om dagen tills jag har tyckt att dom inte är lika på att äta maten.

Så nu matar jag dom med mindre. Har gett dom mat 2 gånger små portioner.
    men hur lite mat kan man ge dom?

Jag la i lite salt sist, men vet inte hur mycket salt man kan ta ha i riktigt. Jag har för mig att han i nol sa att jag kunde ha i 1dl men är osäker på om jag hörde rätt eller inte. Så jag la inte i så mycket salt.
    Kan jag ha i 1dl salt till mitt 350l akvarie?

jag har inte sett några tecken av nitrit förgiftning när jag läser om sådana tecken.
    mina fiskar simmar runt som vanligt och är väldigt sugna på att äta.
    Dom ser inte trötta och slöa ut.

har dock sett 1 fisk gnida sig mot sanden lite, är det ett tecken?

jag har använt ett dropp test för att mäta nitriten för stickorna verkar inte vara så säkra vad jag har läst/hört.
    Är det från början friska välnärda fiskar klarar de sig utan problem en vecka utan att du matar.

Så ge extremt lite en gång per dag nu i början.

Byt vattenoch låt tiden ha sin gång.

Kommentar

• Tumla
      NCS Medlem

• April 2018
      • 25

Ah va skönt då behöver jag inte må lite dåligt över att jag tycker dom verkar så hungriga

tusen tack för hjälpen.

Kommentar

• Mathias-D
        NCS Medlem

• January 2003
        • 520

Instämmer, Du kommer inte svälta dina fiskar. Så gå ner på matning till max 1 gång per dag Och hoppa över nån dag. Fortsätt med vattenbyte. Rid ut stormen så Biomassan i filter och akvarium hinner ikapp med belastningen.
        Ang salt så är regeln 1/dl per 100l vatten för medicinering men då får man tänka på att saltet kvarstår vid avdunstning så det får räknas bort.
        men med mängden vattenbyten du gör nu kan det ses som onödigt, men salt är ju ganska billigt så kör någon halvdos för gott samvete kanske?

Kommentar

• Throplad
          Användare
          • February 2025
          • 1

Salt kan hjälpa till att minska nitritförgiftning eftersom det minskar upptaget av nitrit i fiskarnas blod. En vanlig rekommendation är 1 gram salt per liter vatten, vilket skulle vara ca 350 gram för ditt 350L akvarium. 1 dl salt väger ungefär 120 gram, så om de sa 1 dl är det en ganska låg dos och helt okej. Men du kan också börja försiktigt med 1 tesked per 10 liter och öka vid behov.

Kommentar

• Tumla
            NCS Medlem

• April 2018
            • 25

Ja jag försöker vara lugn hemma nu
            men lite stressad är man allt över att det är så höga halter av nitrit.
            men byter vatten varje dag nu tills det är bra värden igen.
            Ska blanda i lite salt idag igen när jag byter vattnet. Kör på 1dl för att vara på den säkra sidan

Det känns så fel att ha i salt i vattnet på något sätt.

tack för svaren

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1850

Det där med vattenbyte vid nitrit är ett dubbeleggat svärd. Visst, du kommer att tillfälligt lösa den akuta situationen. Men i slutändan måste ditt filter klara av den mängd nitrit som produceras i karet.

Jag föredrar att mata extremt lite och bara om nitrit är under 0,2. Vattenbyte gör jag bara om nitrit går över 0,4.

Mvh
              Magnus

Kommentar

• Tumla
                NCS Medlem

• April 2018
                • 25

Jag läste någon stans att bakteriens inte bor i vattnet så att säga utan att dom hamnar i filtret.
                Så det skulle inte vara så farligt att byta vatten.

På skalan jag har är 0,3mg/l orange och det blir orange när jag kollar.

kommer byta vatten tills värdena är bra igen. Sedan hoppas jag att jag inte behöver byta så ofta.

Bättre att byta vatten än att fiskarna dör.

nu när jag gör vatten byten så tätt inpå. Ska jag komplettera med lite mer bakterier?

jag har fyllt på med 70ml två gången totalt. Med en veckas mellanrum.

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1850

Ursprungligen postat av Tumla
                  Jag läste någon stans att bakteriens inte bor i vattnet så att säga utan att dom hamnar i filtret.
                  Så det skulle inte vara så farligt att byta vatten.
                  Det är helt korrekt att bakterierna är i filtret och inte i vattnet. Det jag menar är att deras mat är i vattnet och att vattenbyte förlänger tiden tills filtret är moget nog att ta hand om den amoniak/nitrit som bildas.

Mvh
                  Magnus

Kommentar

• Tumla
                    NCS Medlem

• April 2018
                    • 25

Aah ok nu hänger jag med

Kommentar

Arbetssätt...