Troffar som växer långsamt (eller är jag för otålig?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • April 2005
    • 71

Troffar som växer långsamt (eller är jag för otålig?)

Hej!

jag köpte i början på september 2024 20 st Tropheus Ilangi ungdjur. Ca 4-6 cm. En dog första veckan men sedan har 19 st simmat och varit glada i akvariet. (900l) Akvastabil Fusion 200 *75 *64. (2 stora Fluval ytterfilter + vågmaskin (sen saltvattenstiden) ger rejäl rörelse- kan ej köra max)

Jag matar dem med vegetabiliskt frysfoder 2ggr/dag och vegetabiliska pellets 1 gång/dag. 1 gång per vecka får de någon form av protein.

De är superfina och nu kanske 6-9 cm... Är inte det riktigt uselt tillväxt? Ni som har troffar, hur fort växer era och tror ni det hämmar dem att vara 19st själva i ett 900l? Eller är det för lite köttprotein som ger den dåliga tillväxten? Eller skall jag bara ta det lugnt? (De visa härliga troffebeteenden och betar alger, bråkar utspritt i gruppen och jag uppfattar att alla mår bra. Men de växer så långsamt?)

Hoppas någon med erfarenhet kan säga vilken tillväxt jag bör räkna med och om något uppenbart kan göras för att öka tillväxten?

mvh/Peter
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • Mathias-D
    NCS Medlem

• January 2003
    • 520

Här skulle en bild från inköp och en bild från idag säkert varit hjälpsamt. Troffar växer ju allt annat än fort och tittar man på dom flera gånger om dagen så kanske man stirrar sig blind på att det inte händer något. Du verkar mata på bra och gör säkert vattenbyten ofta så Jag har egentligen inga supertips att ge men är det någon som har så är jag också sugen på att veta.

Kommentar

• riktlinjer
      Användare
      • August 2013
      • 351

Ursprungligen postat av Fildur
      Hej!

jag köpte i början på september 2024 20 st Tropheus Ilangi ungdjur. Ca 4-6 cm. En dog första veckan men sedan har 19 st simmat och varit glada i akvariet. (900l) Akvastabil Fusion 200 *75 *64. (2 stora Fluval ytterfilter + vågmaskin (sen saltvattenstiden) ger rejäl rörelse- kan ej köra max)

Jag matar dem med vegetabiliskt frysfoder 2ggr/dag och vegetabiliska pellets 1 gång/dag. 1 gång per vecka får de någon form av protein.

De är superfina och nu kanske 6-9 cm... Är inte det riktigt uselt tillväxt? Ni som har troffar, hur fort växer era och tror ni det hämmar dem att vara 19st själva i ett 900l? Eller är det för lite köttprotein som ger den dåliga tillväxten? Eller skall jag bara ta det lugnt? (De visa härliga troffebeteenden och betar alger, bråkar utspritt i gruppen och jag uppfattar att alla mår bra. Men de växer så långsamt?)

Hoppas någon med erfarenhet kan säga vilken tillväxt jag bör räkna med och om något uppenbart kan göras för att öka tillväxten?

mvh/Peter
      Varför vill du öka tillväxten?

Sedan är det nog gränsfall på få djur till den volymen, men är det rätt inrett, du fått tag på rätt individer så går det nog bra.

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1850

Jag tänker att för kraftig ström och vågmaskin kanske gör att de bränner mer energi än nödvändigt på att simma på bekostnad av tillväxt.

Men jag är ingen troffe expert.

Mvh
        Magnus

Kommentar

• Fildur
          Användare
          • April 2005
          • 71

Hej och tack för alla svar!!

Jag tittade nu på film från dagen efter inköp + idag och jag har försökt lagt ut filmerna men de är för stora. Återkommer och försöker att lyckas med detta, då blir det ju helt klart tydligare.

Varför jag vill öka tillväxten (om den nu ej är bra) är inte något ändamål i sig, utan att jag vill få stora friska djur som har nått sin fulla potential förr eller senare. Om jag gör något fel tänker jag att mina djur som fullvuxna ej blev så stora och fina som de kunde ha blivit. Men om det tar X eller Y månader (år) har absolut ingen roll. Fast jag vill att de skall kunna nå sin fulla potential.

Mycket intressant med "för" kraftig ström. Jag kommer senast från "saltvattensträsket" så du kan ha helt rätt i detta. Jag tror att det är lugnt men ej säker (kör den bara på 40% och är riktad mot ytan så det är bra syresättning men ej tokigt (tänker jag). Jag skall försöka få film på detta också!

Stort stort tack för alla svar och jag återkommer med bilder från 4:e sptember och nu. (om jag lyckas)

Kommentar

• Fildur
            Användare
            • April 2005
            • 71

Har lagt upp filmerna på youtube och får se om det fungerar att skriva in adresserna nu.

Den gamla filmen är från 4:e september 2024. Jag tog bort konstigt prat på den och det är därför det blev musik... Ber om ursäkt för det och dra ner ljudet!

Nästa film är från igår. (26:e februari 2025)

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Filmerna kanske är för dåliga för att dra någon slutsats om tillväxten är ok eller ej? (Jag skyller på usel kameragubbe, de är finare i verkligheten! Men snälla tänk på storleksökning osv osv och inte på min bristfälliga kompetens i filmande :-)

Kommentar

• riktlinjer
              Användare
              • August 2013
              • 351

Ursprungligen postat av Fildur
              Hej och tack för alla svar!!

Jag tittade nu på film från dagen efter inköp + idag och jag har försökt lagt ut filmerna men de är för stora. Återkommer och försöker att lyckas med detta, då blir det ju helt klart tydligare.

Varför jag vill öka tillväxten (om den nu ej är bra) är inte något ändamål i sig, utan att jag vill få stora friska djur som har nått sin fulla potential förr eller senare. Om jag gör något fel tänker jag att mina djur som fullvuxna ej blev så stora och fina som de kunde ha blivit. Men om det tar X eller Y månader (år) har absolut ingen roll. Fast jag vill att de skall kunna nå sin fulla potential.

Mycket intressant med "för" kraftig ström. Jag kommer senast från "saltvattensträsket" så du kan ha helt rätt i detta. Jag tror att det är lugnt men ej säker (kör den bara på 40% och är riktad mot ytan så det är bra syresättning men ej tokigt (tänker jag). Jag skall försöka få film på detta också!

Stort stort tack för alla svar och jag återkommer med bilder från 4:e sptember och nu. (om jag lyckas)
              I princip enda anledningen att broilermata och få fiskar att bli gigantiska snabbt är vid odling för att kunna sälja vuxna fiskar snabbare. Vill du ha friska snygga fiskar så mata normalt, de kommer växa med tiden.

Kommentar

• Mathias-D
                NCS Medlem

• January 2003
                • 520

Tycker dom ser ut att vara i bra storlek och hälsosamma

Kommentar

Arbetssätt...