Nytt Malawi akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tumla
    NCS Medlem

• April 2018
    • 20

Nytt Malawi akvarium

Hej
    jag har precis skaffat mitt första akvarium. Det slutade med att jag bestämde mig för att ha Malawi ciklider.

har lagt i kalksand och stenar fyllt på med vatten.
    tvöttade stenarna för lite troligtvis. Tvättade dom noggrant en gång bara. Provade tvätta en omgång 3 gånger men var lika mjölkigt då.

fick sagt att kalksten tvättar man aldrig helt rent och tänkte då att det räckte med en tvätt.

när jag har läst här verkar det som att det va på tok för lite.

har fyllt på med vattnen igår så det är såklart mjöligt.

Om jag inte gör något utan låter det vara. Kommer fiskarna då att göra det grumligt när dom gräver? Hur länge kommer det vara så?

till Skillnad emot ifall jag byter vattnet och gör rent sanden mer.

hade velat få in dom första fiskarna till helgen men börjar tänka att så nog inte blir fallet.
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 348

Låt det tuffa på med dina filter igång tills det klarnar lite, då kan du börja stoppa i fisk.

Gräver de lite kommer det kunna bli lite disigt men har du ett fungerande filtersystem kommer det knappt märkas.

Kommentar

• Tumla
      NCS Medlem

• April 2018
      • 20

Ah ok då kommer jag låta det vara. Om jag får vänta lite längre att stoppa in fisk.
      Är det inte hela världen.
      Tack för svaret.

Kommentar

• riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 348

Ursprungligen postat av Tumla
        Ah ok då kommer jag låta det vara. Om jag får vänta lite längre att stoppa in fisk.
        Är det inte hela världen.
        Tack för svaret.
        Dammet/mjölkighet är sällan farligt för fiskarna, men du kommer ju inte se dem... Och ser du dem inte kanske du inte märker om de börjar bli dåliga etc.

Kommentar

• Tumla
          NCS Medlem

• April 2018
          • 20

Ursprungligen postat av riktlinjer

Dammet/mjölkighet är sällan farligt för fiskarna, men du kommer ju inte se dem... Och ser du dem inte kanske du inte märker om de börjar bli dåliga etc.
          ne precis och lite tråkigt att inte se dom.
          men det tog typ 24 timmar sedan va det klart.

så det ska inte vara några problem att hämta dom första fiskarna på fredag

Har lite beslutsångest över vilka jag ska välja bara

Kommentar

• Tumla
            NCS Medlem

• April 2018
            • 20

Jag mätte pH igår för första gången. Det låg på 8,3. Vilket jag tror är ett bra värde. Dom ska ju ha mellan 7,5-8,5. Men om pH ändras så sänks det väl ist för höjs?

jag har ingen bikarbonat i. Borde jag lägga i 50g / 50l trots att pH är bra?

Kommentar

• Tumla
              NCS Medlem

• April 2018
              • 20

Jag har 4st växter i akvariet. Som alla nu är mer vita än gröna pga allt kalt. Jag provade tvätta av dom med en disksvamp. Men det funkade inte så värst bra.

ska prova med en pensel efter jobbet idag.
              har någon något annat tips på hur man kan få rent bladen bättre?

Kommentar

• riktlinjer
                Användare
                • August 2013
                • 348

Jag mätte pH igår för första gången. Det låg på 8,3. Vilket jag tror är ett bra värde. Dom ska ju ha mellan 7,5-8,5. Men om pH ändras så sänks det väl ist för höjs?

jag har ingen bikarbonat i. Borde jag lägga i 50g / 50l trots att pH är bra?
                Mest troligt så sänks pH när vattnet smutsas ner. Men med regelbundna vattenbyten blir det sällan problem.

Och det är givetvis möjligt att buffra vattnet med bikarbonat så det blir stabilare, beror lite på vilka parametrar ditt vatten har, fiskmängd och hur du byter vatten.
                Av de som har Tanganyika eller Malawi och inte bor i områden med väldigt idealiskt vatten finns det flera som tillsätter bikarbonat.

Kommentar

• Tumla
                  NCS Medlem

• April 2018
                  • 20

Mest troligt så sänks pH när vattnet smutsas ner. Men med regelbundna vattenbyten blir det sällan problem.

Och det är givetvis möjligt att buffra vattnet med bikarbonat så det blir stabilare, beror lite på vilka parametrar ditt vatten har, fiskmängd och hur du byter vatten.
                  Av de som har Tanganyika eller Malawi och inte bor i områden med väldigt idealiskt vatten finns det flera som tillsätter bikarbonat.
                  Jag kollade upp vattenkvalitén i kommunen. I Herrljunga där jag bor har vi 8ph och 7 dh.
                  så pH är ju iaf bra. Dh verkar högt också och ju högre det är ju mer co2 och kalk är i. Så med lite tur kanske jag inte behöver ha i någon bikarbonat.

jag har tänkt att byta 100l i veckan. Fyller då
                  upp allt i en 200l tunna (fyller bara 100l) och sätter i en doppvärmare för att få
                  upp värmen till samma som i akvariet.

Kommentar

• riktlinjer
                    Användare
                    • August 2013
                    • 348

Jag kollade upp vattenkvalitén i kommunen. I Herrljunga där jag bor har vi 8ph och 7 dh.
                    så pH är ju iaf bra. Dh verkar högt också och ju högre det är ju mer co2 och kalk är i. Så med lite tur kanske jag inte behöver ha i någon bikarbonat.

jag har tänkt att byta 100l i veckan. Fyller då
                    upp allt i en 200l tunna (fyller bara 100l) och sätter i en doppvärmare för att få
                    upp värmen till samma som i akvariet.
                    Låter som du har bra utgångsvatten för dina fiskar. Du behöver nog inte buffra vattnet, eller väldigt lite om du vill pyssla.

Mitt personliga tips, gör allting så enkelt/smidigt du kan från början. Vattenbyte som du kommer göra en eller kanske två gånger i veckan ska vara enkelt och smidigt.
                    Jag har satt ett rör på en tving, där jag kan justera djup och vinkel på röret. Tvingen klämmer jag fast i en tvärförstärkning (som även täckglas ligger på) så justerar jag in vinkel och djup på röret så jag kan tömma vatten riskfritt utan att doppvärmare eller streamerpumpar går torra. Innebär att jag om det råkar vara mycket kan starta tömning av akvariet, åka iväg och handla under tiden utan att vara orolig för olyckor.
                    Tillbaka startar jag fyllning, använder Julas enkla kolfilter (osäker om det verkligen behövs men minskar risken om det bytts till nya kopparrör i husets central). Då jag bara byter ~25% åt gången så fyller jag bara på med kallt. Blir inte för stor chock för fiskarna.

Kommentar

• Tumla
                      NCS Medlem

• April 2018
                      • 20

Låter som du har bra utgångsvatten för dina fiskar. Du behöver nog inte buffra vattnet, eller väldigt lite om du vill pyssla.

Mitt personliga tips, gör allting så enkelt/smidigt du kan från början. Vattenbyte som du kommer göra en eller kanske två gånger i veckan ska vara enkelt och smidigt.
                      Jag har satt ett rör på en tving, där jag kan justera djup och vinkel på röret. Tvingen klämmer jag fast i en tvärförstärkning (som även täckglas ligger på) så justerar jag in vinkel och djup på röret så jag kan tömma vatten riskfritt utan att doppvärmare eller streamerpumpar går torra. Innebär att jag om det råkar vara mycket kan starta tömning av akvariet, åka iväg och handla under tiden utan att vara orolig för olyckor.
                      Tillbaka startar jag fyllning, använder Julas enkla kolfilter (osäker om det verkligen behövs men minskar risken om det bytts till nya kopparrör i husets central). Då jag bara byter ~25% åt gången så fyller jag bara på med kallt. Blir inte för stor chock för fiskarna.
                      Oj det lät spännande att lämna vattenbytet så
                      det kommer jag nog inte våga

men det låter smidigt. Jag har tänkt att byta vattnet med en liten vattenpump som jag har.
                      jag vill gärna det ska bli så lite skillnader som möjligt. Så man i framtiden sedan kan ha lite mer krävande fiskar ifall man skulle vilja.

Stort tack för all hjälp.
                      idag åker jag till nol och ska titta mer på vilka fiskar jag vill ha

Kommentar

Arbetssätt...