Trimac/"Flower horn"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragonfly2Rock
    Användare
    • July 2004
    • 20

I butiken stod det att det var en "Flowerhorn" så det är väll vad han är. Hade vart mycket roligare om han var någon ren art. Han är iaf jäkligt cool, kollar allt man gör i rummet och följer efter en hela tiden. Sitter man och läser en bok kan han sitta och spana på en hur länge som helst utan att röra sig. Han är även en rackare på hoppa, håller man en bit räkmix en 10cm över ytan så tar han satts och hoppar upp och tar den hur handen .

Tråkigt med Trisse Anli, han var en supercool fisk.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Dragonfly2Rock: Jag förstår hur du känner det, precis som Daniel nämner så har även jag hybrider (är nu bekräftat) och jag hoppades givetvis i början att det skulle vara en ren art. Men allt eftersom tiden har gått så inser man att det kanske inte spelar så stor roll, och idag så är dessa hybrider de roligaste fiskarna jag har, mycket tackvare samma typ av beteende som du beskriver.

Jag har tidigare varit extremt anti mot Flowerhorns och hybrider och har inte förståt vad som kan få en att betala så mycket för en fisk som inte har några som helst naturliga beteendet, allt är tillverkat. Men nu idag så förstår jag, är fiskarna tillräckligt personliga så spelar det ingen roll att man inte kan läsa sig till vad för föda de ska äta, hur deras biotop ska se ut, att man inte får några naturliga förklaringar till varför de beter sig som de gör osv. De är bara så roliga att ha i karet att man inte bryr sig längre.

Enda nackdelen är väl att man tvingas stå ut med en del negativa kommentarer då man postar bilder på seriösa ciklidsidor.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

citat:nån slags lågkvalitativ hybrid/FH-pryl
        Hur vet man det? Ser man det på ungfisk, jag menar, många av dessa fiskar blommar ju ut först på ålderns höst och blir bara vackrare och vackrare till skilnad från mycket annan fisk.

FI, hur vet du att det är en "hybrid"?

Om man får yngel efter flowerhorn i sitt akvarium, vad har man då? Hybrid? Är inte dessa fiskar helt enkelt hemmaodling på lek av flowerhorn (har jag fattat det rätt att avkomman efter flowerhorn inte nödvändigtvis är flowerhorn?).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:nån slags lågkvalitativ hybrid/FH-pryl
          Hur vet man det? Ser man det på ungfisk, jag menar, många av dessa fiskar blommar ju ut först på ålderns höst och blir bara vackrare och vackrare till skilnad från mycket annan fisk.
          avlång i kroppen, näbbliknande mun, avsaknad av markerade flowers, inga pearls, fel ögonfärg (om man antar att det skall föreställa en ZZ/LH eller trimac) inget rött på bröstet ... the list goes on.

citat:
          Det kan han såklart inte veta 100% men allt pekar på det.

citat:
          Om man får yngel efter flowerhorn i sitt akvarium, vad har man då? Hybrid? Är inte dessa fiskar helt enkelt hemmaodling på lek av flowerhorn (har jag fattat det rätt att avkomman efter flowerhorn inte nödvändigtvis är flowerhorn?).
          Det beror på om avkomman följer rasens standard. Korsar jag en Pudel med en Schäfer får jag en korsning, inte en ny ras(standard) förrens efter många generationer av stabil avkomma då ja kan kalla den Schudel. Tar ja sen min Champion Schudel å korsar med en kanarieöisk gatukorsning får jag inga nya Schudlar, jag får korsningar.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Jag kom i kontakt med en som hade pysslat med centralare väldigt länge och som dessutom hade odlat bl.a. Amphilophus lyonsi som mina fiskar liknar. Han sa att de liknade lyonsin på många sätt men det var för många saker som inte stämde för att det skulle röra sig om en ren art, bl.a. så var huvudformen felaktig och fiskarna följde inte den utvecklingen de borde från yngel till könsmogen ungfisk då det gäller förändring i kroppsform och utseende. Han lät väldigt kunnig så jag litar på honom.

Vilken typ av korsning det är lär jag däremot förmodligen aldrig får något svar på, en gissning är lyonsi-trimaculatum men jag tycker mig även se en del Vieja i dem pga just den skumma huvudformen. Klurigt värre.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

avsaknad av markerade flowers, inga pearls
              Dum fråga kanske men vad är flowers och pearls? Är det typ de svarta sidofläckarna?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Dragonfly2Rock
                Användare
                • July 2004
                • 20

FI: Också jag har aldrig gillat hybrider och korsningar men min firre är f*n den coolaste fisk jag haft så det spelar ingen roll. Det är bara att det skulle va kul och veta vad det är man har, om det är en trimac/midas,midas/lyonsi,lyonsi/trimac eller något dyligt. Du nämner även att dessa fiskar kan vara dyra, det är något jag inte har tänkt på. Jag fick iaf pröjsa 98kr för min, är det billigt eller dyrt?

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Korsar jag en Pudel med en Schäfer får jag en korsning, inte en ny ras(standard)
                  Det fattar jag också, men korsar du en schäfer med en schäfer så får du en schäfer. Vad händer om du får yngel av SAMMA flowerhornras. Blir då alla yngel SAMMA flowerhornras som föräldrarna?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

flowers är svarta fläckarna, de skall vara markerade av turkosa iriserade fjäll (som min T har) pearls är en turkos iriserande prick på varje fjäll (som min T har)

tyvärr suger min kamera å ja har inget extra ljus men nog ser man hur huvudblomman är markerad, hur bröstet är rött, och att han har pärlor. Det är drag man försökt få fram till max tillsammans med KOK, hög i kroppen (Trisse var kanon i kroppen, men inte huvudet, T har varken huvud eller kropp) och kort ansikte/nos. Trisse å T var/är lite långa i nosen för att vara perfekta Trimacs.
                    fish r friend

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Priset spelar ingen roll väl? Jag bjöd 400 spänn för min Trimac å han var värd varenda öre...
                      98 spänn låter som ett kap för en spännade fisk, hybrid eller inte!!
                      Skall bli skitkul att få se kommande bilder när den växer upp... ,
                      Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

Ola: ok, jo, men tyvärr är inte några FH-stammar tillräckligt stabila för att ge 100% bra avkomma. Ca 1% av avkomman från en stabil ras FH tas ut av seriösa odlare. Resten har "fel" utseende.

Sen har vi problemet att få tag på FH-honor ... odlare av erkända stammar släpper aldrig ifrån sig honor, så det som händer är att en del som köper en fin FH korsar den med hona av midas/trimac (inte lyonsi då den är extremt ovanlig även i staterna) och vips så har vi sån fisk som denna tråden handlar om. Vilka kan vara rätt ok i utseende och säkert underbara i beteende, men FH är de inte. De är hybrider.
                        fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

En bra FH får man ge ca 200-2000 dollar för.
                          fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

citatdlare av erkända stammar släpper aldrig ifrån sig honor
                            Där störtdök mitt redan minimala intresse för flowerhorn... [xx(]
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Dragonfly2Rock
                              Användare
                              • July 2004
                              • 20

Det syns inte på bilderna jag tog men min fisks flowers är markarede med turkosa fjäll runtom.

Kommentar

• Dragonfly2Rock
                                Användare
                                • July 2004
                                • 20

Har kollat och han har även pearls, inte så starka och klara men de finns där.

Kommentar

Arbetssätt...