960 l sydamerikanskt paludarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin
    Användare
    • January 2025
    • 5

960 l sydamerikanskt paludarium

Hej på er!
    Jag har ett nytt spännande projekt på gång här hemma som kräver lite tankeverksamhet, och jag behöver nu lite kloka råd och råd.

För några år sedan köpte jag ett begagnat 960l i gott skick. Tiden gick då jag hade andra mer prioriterade projekt, men nu är jag äntligen på g med detta. Det ska bli ett paludarium inbyggt i vägg, den totala volymen med akvarium och terrarium kombinerat blir ca 3500 l, varav 960 då blir ren akvariedel. Jag kommer köra det som en Amazonas-biotop, troligen med svartvatten eller åtminstone åt det hållet.

Nu till ett bekymmer som jag behöver lösa innan jag lackar och tätar ihop delarna.. stagen! Det kommer bli en rejäl utmaning att scapa bort stagen för att de inte ska vara synliga i miljön och jag har nu börjat fundera på om man kan ersätta dessa på något sätt? Jag vill inte riskera att allt spricker så är det ingen som har någon tillräckligt pålitlig lösning så får de vara kvar. Men är det någon som har erfarenhet av att ersätta dessa med någon annan lösning? Svetsad stålram runt toppen? En rejäl ”glasram” inuti som hänger ihop hela vägen istället för de förstärkningar som ni bara täcker en del av fram och bakruta? Kan man göra stagen ”tjockare i höjdled” och smalare? Idag är de 150x8 mm. Rutorna är 12mm. Andra lösningar? Hade såååå gärna blivit av med stagen!!
    Bifogade filer
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1843

Jag skulle inte våga att ta bort dem. Då finns det två alternativ kvar.

Det ena är som du säger att scapa bort dem. De är ju rätt rejäla, så de tål nog att borras i. Då hade jag nog valt att borra för växter och limma på trä och rötter runtom. Inte helt ovanligt att ett träd har vält ner i vattnet i Amazonas och att det växer växter där med rötterna ner i vattnet. Går definitivt att få snyggt.

Det andra lite tråkigare alternativet är väl att bara låta dem vara kvar as is och vara jäkligt noga med att hålla dem helt rena hela tiden. Om det bara finns mycket intressant att titta på i resten av karet så kan man missa att de är där om de bara är helt rena.

Mvh
    Magnus

Kommentar

• Tellsak
      NCS Medlem

• August 2013
      • 39

Hej!
      Ta bort stagen låter jobbigt och jag tror du tillför ett riskmoment som kommer att hemsöka dig när du ska sova.

Kan du inte köra ett lager svart silicon på och trycka in tex. reptilbark, sand, grenar eller en kruka för gullranka etc. (Tänk på att om materialet ska fästa i siliconet måste materialet vara snustorrt.)
      Själva kamoufleringen kan sedan göras av växter. Borde smälta in bra efter en tid.

Ska du ha vattennivån i höjd med stagen måste du kamouflera undersida lika så annars syns de när akvariet är uppfyllt med vatten.

Om du sänker vattennivån 1 centimeter och säter en svart remsa matt fönsterfolie på 2-3cm som gömmer stagen tror jag du skulle lättare kunna täcka hela långsidans kant med någon klängväxt.

Att bygga/skapandet är 75% av nöjet tycker jag.
      Lycka till.

//Göran
      Senast redigerad av Tellsak; 19 January 2025, 22:37.
      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

Kommentar

Arbetssätt...