960 l sydamerikanskt paludarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin
    Användare
    • January 2025
    • 5

960 l sydamerikanskt paludarium

Hej på er!
    Jag har ett nytt spännande projekt på gång här hemma som kräver lite tankeverksamhet, och jag behöver nu lite kloka råd och råd.

För några år sedan köpte jag ett begagnat 960l i gott skick. Tiden gick då jag hade andra mer prioriterade projekt, men nu är jag äntligen på g med detta. Det ska bli ett paludarium inbyggt i vägg, den totala volymen med akvarium och terrarium kombinerat blir ca 3500 l, varav 960 då blir ren akvariedel. Jag kommer köra det som en Amazonas-biotop, troligen med svartvatten eller åtminstone åt det hållet.

Nu till ett bekymmer som jag behöver lösa innan jag lackar och tätar ihop delarna.. stagen! Det kommer bli en rejäl utmaning att scapa bort stagen för att de inte ska vara synliga i miljön och jag har nu börjat fundera på om man kan ersätta dessa på något sätt? Jag vill inte riskera att allt spricker så är det ingen som har någon tillräckligt pålitlig lösning så får de vara kvar. Men är det någon som har erfarenhet av att ersätta dessa med någon annan lösning? Svetsad stålram runt toppen? En rejäl ”glasram” inuti som hänger ihop hela vägen istället för de förstärkningar som ni bara täcker en del av fram och bakruta? Kan man göra stagen ”tjockare i höjdled” och smalare? Idag är de 150x8 mm. Rutorna är 12mm. Andra lösningar? Hade såååå gärna blivit av med stagen!!
    Bifogade filer
Arbetssätt...