Hej, Vet ej om det var rätt skriva här. Men någon som vet man kan ha biltema saltsten i akvarium? Såg dom hade 20kg för 119kr ")
Salttabletter i akvarium
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej, Jag flyttade ditt Inlägg till ett nytt ämne. Jag valde rubriken tablett istället för sten. Har jag fel så får du skriva så ändrar jag.
Vad är du ute efter med att använda saltet? För att fiskarna "vill" ha salt , mot/ vid Sjukdomar eller någon typ av vattenrening?
Antar det är denna som avses:
Salttabletter, 20 kg
Artnr. 36-0089
Används i mjukvattenfilter/avhärdningsfilter för att omvandla hårt kalkrikt vatten till mjukt kalkfattigt. Tillverkat enligt EN 14805 och EN 973 vilket garanterar kvalitet och renhet samt därmed minimering av driftstörning.
Saltet används i mjukvattenfilter/avhärdningsfilter för regenerering av den filtermassa som har till uppgift att byta kalcium- och magnesiumjoner mot natriumjoner. Hårt vatten innehåller oftast höga halter av kalk som skapar problem och slitage av hushållsprodukter, såsom kaffebryggare, diskmaskiner, tvättmaskiner, värmepannor, varmvattenberedare med mera. Orsaken är att när kalk värms upp sker det kalkutfällning som bildar en beläggning, även kallat "pannsten". Andra problem med hårt vatten är att klädtvätt kräver en stor mängd tvättmedel och att du får en hård och sträv tvätt. Tvål, schampo och diskmedel löddrar mindre.
Kan även användas i pooler med inbyggd saltgenerator.Senast redigerad av Mathias-D; 31 December 2024, 15:23. -
Normal sett så innehåller salttabletter för mjukgöring av vatten vanligt koksalt (natriumklorid). Om du har fiskar som naturligt förkommer i bräckt vatten kan det vara ett billigt sätt att höja salthalten. Men i naturen finns många andra salter så därför rekommenderar jag nog ändå produkter för ändamålet, dvs salt till saltvattensakvarium.
Om dina fiskar kommer ifrån sötvatten så skall de inte ha salt I vattnet enligt min åsikt. I vissa fall använder folk salt för att hjälpa sötvattensfiskar som har problem med osmosregleringen. Det är ingen medicin, det bara förskjuter det oundvikliga slutet. Lite som morfin åt cancerpatienter. Salt är dessutom "beroendeframkallande" för fisken, lite som morfin. Det är avsevärt lättare att vänja in fiskarna vid lite högre salthalt än lägre. Oftast ser man stressreaktioner hos fiskarna när man slutar, I värsta fall kan de dra på sig njurskador och sjukdomar. Det är detta faktum som säljarna av akvariesalt lever på. Inte att det är bra för fisken att börja, men att det är så himla svårt att sluta. Därför anser jag att man bör undvika salt I största möjliga mån till sötvattensfiskar.
I vissa specifika fall när man har problem med parasiter som inte löses med enbart mediciner så kan saltdopp användas för att ta bort deras slemlager som hindrar medicinen att komma åt parasiterna. Detta är mycket stressande för fisken och det allra sista man bör göra för att rädda en värdefull fisk, men endast om man vet vad man gör. Om inte, ta hjälp av någon som gjort det innan.
Sen finns det ett fåtal mjukvattenssalt som istället för natriumklorid istället innehåller kalimklorid. Kalium är ett ämne som visserligen är ett viktigt näringsämne för växter men har potential att påverka fiskarna negativt på cellnivå i de nivåer som blir när man försöker att använda det för att uppnå de kloridnivåer som skulle kunna hjälpa fiskar vid sjukdomsfall. Om produkten innehåller detta så avråder jag och det strängaste att använda produkten.
Sen finns det ju massor av andra salter, några bra i vissa fall, andra direkt giftiga. Men ingen av dem används i mjukvattenfilter.
Mvh
MagnusKommentar
Kommentar