110 liter sydamerika - Min resa i att lyckas föda upp apistogramma och corydoras

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MR Jet
    Användare
    • December 2024
    • 1

110 liter sydamerika - Min resa i att lyckas föda upp apistogramma och corydoras

Hej Hej! Tänkte starta denna tråden för att dela med mig av mitt akvarium, hur det går och för att ni kanske kan ge mig lite tips!

Jag hade akvarium hela min uppväxt men tappade tyvärr intresset i många år. Men nu har jag äntligen hittat tillbaka och då jag är mest intresserad av fiskar från sydamerika, så har jag valt att skapa ett sydamerikanskt biotop (När det kommer till fiskarna iallafall) och då det roligaste med fiskar, enligt mig är när de leker och se ynglen växa upp så har jag försökt att skapa en miljö där fiskarna ska trivas så bra som möjligt.

Jag har ett 110-liters akvarium med 2 Apistogramma cacatuoides, 3 Corydoras aeneus, 7 neontetror och några guppyyngel. Det har varit igång sedan i somras men cikliderna och pansarmalarna har bott här sen september. Det är inrett som en djungel med växter, rötter och stenar men det finns fortfarande gott om simyta för fiskarna. Jag byter cirka 25-30% vatten per vecka, matar med huvudsakligen frysfoder men också levande ibland, jag ser även till att det alltid finns eklöv och alkottar på botten för att sänka PH värdet lite extra. Allt verkar fungera bra – cikliderna har lekt var 4 vecka sedan jag köpte dem, pansarmalarna har lagt ägg efter alla tre senaste vattenbytena och för någon dag sedan såg jag till och med neon tetrorna leka, vilket var helt nytt för mig och väldigt kul att få se även om jag inte har nån tanke på att föda upp just dem.

Det hade varit kul att få några cacatuoides-yngel att växa upp i karet. Just nu klarar de sig ungefär en vecka innan de försvinner helt. Jag vet att både pansarmalarna och neontetrorna gärna tar yngel om de får chansen, men hon är ändå rätt duktig på att försvara dem. Hannen har inte varit något hot mot ynglen alls, oftast håller han sig på avstånd, men ibland hjälper han även till. Senaste gången hon hade yngel märkte jag att hon blivit bättre på det än tidigare och därför vill jag vara beredd inför nästa kull så att jag kanske kan lyckas föda upp några yngel. Jag vill göra detta så enkelt som möjligt för mig utan att behöva starta upp fler akvarium i nuläget, skulle jag lyckas föda upp några yngel så är det mycket möjligt att jag även startar upp ett 40 liters akvarium där jag antingen kan flytta paret eller låta ynglen växa upp i.

När hon har yngel har jag tidigare bytt cirka 10 liter vatten per dag utöver mina vanliga vattenbyten och matat med smulat flingfoder upplöst i vatten, men det verkar inte räcka eftersom alla ändå försvinner efter en vecka. Jag har läst att man kan ge hårdkokt äggula utspädd i vatten, någon som vet om det funkar? Om inte, har ni tips på någon bra mat man kan köpa som ynglen kan äta? Jag vill helst inte föda upp nykläckt artemia själv, utan köper hellre något att mata med.

Eftersom mina corydoras också leker för fullt så har jag blivit sugen på att försöka även föda upp några av dem. Jag är rätt säker på att jag har två honor och en hane, varje lek blir det cirka 30-40 ägg varav uppskattningsvis cirka 80% av äggen är befruktade. Förvånansvärt nog så har inga fiskar rört corydoras äggen under tidigare lekar så jag har endast låtit de kläckas utan att göra något alls, därav har jag lutat åt att att vänta någon dag så att äggen är nära att kläckas och sedan föda upp Corydoras ägg/yngel i en stor håv i akvariet med extra små hål så de inte finns en chans att de åker ut ur håven, för att sedan flytta ynglen till en yngelbox när de har vuxit till sig lite. Tror ni att det kan fungera? Tror ni att några av de tidigare kullarna med corydoras yngel kan ha överlevt eller bör de alla ätits upp när de blivit yngel?

Då jag endast gör detta av intresse och inte för att tjäna pengar vill jag endast att några av cacatoiudes och corydoras ynglen överlever till vuxen ålder, jag har inte som mål eller plats nog att alla eller ens majoriteten ska överleva. Skulle fler än förväntat överleva så kanske jag väljer att sälja till butik eller privatpersoner för en liten slant.

Jag tar gärna alla tips jag kan få, eller om ni bara vill kommentera något så går det också bra!

Här är några bilder från senaste kullen:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av MR Jet; 03 December 2024, 22:06.
Arbetssätt...