Antal moduler och filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle Claeson
    NCS Medlem

    • May 2015
    • 8

    Antal moduler och filter

    Hejsan!

    Funderar på att köra igång med akvarie igen då jag nu fått mer plats hemma.
    Tanken är att skaffa ett 900 liters med måtten 200*75*60, 75 djupt.
    Jag har tänkt att sätta en svart film på utsidan av akvariet och sen fylla upp hyfsat med BTN moduler i karet. Men jag har lite svårt att se framför mig hur många som behövs. Tänkte ha insug till ytterfilter i en modul och utblås i en annan där dessa sitter i varsin ända av akvariet.
    Kikar just nu på modulerna C, E, A, G, T av basalt/gneis. Räcker dessa eller kommer det uppfattas som glest tror ni?
    Är det bättre att insug och utblås i samma modul? Eller spelar det ingen roll?

    Slänger även in en fråga gällande filter, kikar i nuläget på Eheim 2080 Professionel 3 1200XL, räcker detta eller kommer det bli för dåligt tryck i akvariet?

    Tack på förhand!
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 343

    #2
    Ursprungligen postat av Olle Claeson
    Hejsan!

    Funderar på att köra igång med akvarie igen då jag nu fått mer plats hemma.
    Tanken är att skaffa ett 900 liters med måtten 200*75*60, 75 djupt.
    Jag har tänkt att sätta en svart film på utsidan av akvariet och sen fylla upp hyfsat med BTN moduler i karet. Men jag har lite svårt att se framför mig hur många som behövs. Tänkte ha insug till ytterfilter i en modul och utblås i en annan där dessa sitter i varsin ända av akvariet.
    Kikar just nu på modulerna C, E, A, G, T av basalt/gneis. Räcker dessa eller kommer det uppfattas som glest tror ni?
    Är det bättre att insug och utblås i samma modul? Eller spelar det ingen roll?

    Slänger även in en fråga gällande filter, kikar i nuläget på Eheim 2080 Professionel 3 1200XL, räcker detta eller kommer det bli för dåligt tryck i akvariet?

    Tack på förhand!

    Har nog två sådana i mitt 250*85*80

    Ett inlopp i bottenhål med en sil i vänster hörn, och ett utlopp vid ytan. Motsvarande i höger hörn för andra filtret.

    Om det filtret räcker för de fiskar du tänkt dig beror på vad för fiskar. Jag har 4 streamerpumpar också för att få lite vattenrörelse. Men har petrochromis och simocromis som lever i bränningszonen och strömt vatten.

    Kommentar

    • Olle Claeson
      NCS Medlem

      • May 2015
      • 8

      #3
      Hallå!

      Har du två stycken sånna filter menar du?

      Just nu lutar det åt Tanganyika, men lite lugnare mindre fiskar. Tex Xenotilapia, Julidochromis och Cyprichromis. Hade hoppats att ett sånt filter hade räckt, men det kanske är tunt?

      Någon uppfattning om antalet moduler?

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 343

        #4
        Ursprungligen postat av Olle Claeson
        Hallå!

        Har du två stycken sånna filter menar du?

        Just nu lutar det åt Tanganyika, men lite lugnare mindre fiskar. Tex Xenotilapia, Julidochromis och Cyprichromis. Hade hoppats att ett sånt filter hade räckt, men det kanske är tunt?

        Någon uppfattning om antalet moduler?
        Jag har två filter men för lite mindre fiskmängd duger ett filter utmärkt.

        Har haft ett akvarium med moduler fastlimmade, även filter i en del moduler och för mig aldrig mer... Så ingen aning om antal moduler

        Kommentar

        • Olle Claeson
          NCS Medlem

          • May 2015
          • 8

          #5
          Varför har du det aldrig igen? För svårt att ändra om i akvariet eller andra problem?
          Har du bara enkelfärgad bakgrund eller kör du helt utan?

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • August 2013
            • 343

            #6
            Ursprungligen postat av Olle Claeson
            Varför har du det aldrig igen? För svårt att ändra om i akvariet eller andra problem?
            Har du bara enkelfärgad bakgrund eller kör du helt utan?
            Jäkla bök när man ska håva upp någon fisk med massa fastlimmade moduler så det blir gömslen man inte kommer åt så bra.

            Jäkla bök när väl filtren i moduler behöver rengöras.

            Om man vill dekorera om så är det tömning av akvarie, skära bort moduler, skrapa bort silikon från glas etc som gäller.

            Har nu målat baksidan blå med vanlig målarfärg och sedan inredning sand och stenar.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20240917_150147780.jpg
Visningar: 988
Storlek: 276,6 KB
ID: 766107 Jag la ingen energi på bilden, enkelt bara för att visa. Speglingar i fönster, smutsigt glas etc bjuder jag på

            Kommentar

            • Olle Claeson
              NCS Medlem

              • May 2015
              • 8

              #7
              Uppskattar bilden och förklaringen! Tackar!

              Om någon annan har åsikter om moduler får dom gärna dela med sig!

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem

                • April 2002
                • 4179

                #8
                Jag köra stenar + slimline istället. Det blir då en platt limmad bergvägg. Sedan har jag stenar som skapar 3d-effekten. Kör med Rock Solid, men tror även att Back to Nature har stenar i plast nu.

                De är lite jobbiga att ta upp då de är vattenfyllda, men ska man fånga fisk kan man putta dem åt ett håll i karet och ha halva rent.

                Här är filterfack med slimline
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1601.jpg
Visningar: 1033
Storlek: 1,07 MB
ID: 766116


                Bifogade filer
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

                  • April 2002
                  • 4179

                  #9
                  Här är bild när jag limmade dit bakgrunden

                  Klicka på bilden för större version

Namn: bild.png
Visningar: 65
Storlek: 225,6 KB
ID: 766118
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

                    • April 2002
                    • 4179

                    #10
                    En bild till när jag limmar baksidan. Jag är mer nöjd med detta än när jag hade moduler limmat i ett kar.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bild.png
Visningar: 71
Storlek: 233,8 KB
ID: 766120

                    Här är video på ett kar som var jobbigt att fånga i på 1125 liter

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Här är video på akvarierummet från 2018 där du kan se några kar med platt bakgrund och sten (både vanligt och plast)

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.




                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...