Ny setup och beslutsångest

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelk
    NCS Medlem

• May 2020
    • 15

Ny setup och beslutsångest

Hej,

Jag har nyligen satt upp ett 450L Juwel (150 cm) med lite stenar och snäckskal:

Det enda jag lyckats få tag på hitills är 2st Neo. Leleupi och 2st Syn. Petricola. Efter bara några dagar så var Leleupi igång så nu finns det även ett tiotal yngel där i.

Jag har lite svårt att bestämma hur jag ska gå vidare med resterande arter och skulle vilja bolla lite, de två alternativen jag tänker mig är:

Ursprungside:
    • En eller två grupper Alt. Calvus/Compressiceps. De jag kan få tag på i nuläget är bara 3-4 cm stora men jag tänker att dem kan agera lite som snäcklekare och sedan så småningom flytta till stenarna om dem vill. Har även några större skal som funkar till fullvuxna fiskar.
    • ~10-15st Cyp Leptosoma. Har alltid velat testa dessa men aldrig haft tillräckligt stor tank.
    • eventuellt nån fler art kanske någon julle eller hästnos
    Läser att många blir lite besviken på Leptosomas i ett mindre kar som detta så därför har jag börjat sväva iväg åt ett annal håll nämligen:

Rov/Kaos-ide
    • en grupp Lep. Attenuatus/Kendalli. Kendalli är en gammal bucket-list fisk. Frågan är om jag har utrymmet? Attenuatus verkar ju vara lite mindre så skulle kanske passa bättre?
    • en grupp prinsessor. Hoppas på att dessa tar över och även går lite högre upp i karet.
    • en grupp Alt. Calvus/Compressiceps
    • eventuellt någon tuffare snäcklekare tex Lep. Boulengerii
    Rov-iden är lockande men känns riskabel. Nån som provat liknande?

Som vanligt med bara ett kar så vill man för mycket och risken för fisksoppa är överhängande!

Klicka på bilden för större version

Namn: 450L.jpg
Visningar: 1142
Storlek: 138,9 KB
ID: 766041

• Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Jag har haft två sorters Leptosoma i 450 liters kar. Skulle säga att du kan undvika jumbo-varianter och gå på en vanlig. Har just nu ett gäng tillsammans med ett 20 tal Calvus och det funkar fint. Tycker det är snyggt också.

Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

En vild idé som kan funka är Tropheus duboisi, en hane och en eller ett par honor. Brukar kunna funka med så fina gömställen som du har.
      Christian Alfredsson

Kommentar

• Mjoelk
        NCS Medlem

• May 2020
        • 15

Vad roligt att det fungerar, har alltid gillat Altos utseende och beteende.

Tropheus-spåret låter också väldigt Intressant, Det ska jag undersöka vidare! Vore ju kul om det funkade att samla på sig yngel och kanske ha en stor grupp en vacker dag. Men hur blir det med maten? tänkte nog mata med mestadels fryst cyklops och NLS om jag lyckas få tag på det.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ett par ytterligare kommentarer:
          1. Altolamprologus calvus eller A. compressiceps tillsammans med en grupp prinsessor låter intressant. Problemet med prinsessona är ju att de massförökar sig. Det vore intressant att få höra om Altolamprologus skulle kunna fungera dämpande.
          2. Har du funderat på Paracyprichromis nigripinnis? Den är i mitt tycke intressantare än C. leptosoma.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mjoelk
            NCS Medlem

• May 2020
            • 15

Det var lite tanken med ide nummer 2 att det skulle uppstå nån slags balans tillslut och att alla arter skulle vara så tuffa att dem klarade sig tillsammans. Här kanske man skulle behöva börja med stora Altos från början innan prinsessorna kommer på plats?

Nigripinnis har jag fått för mig ska vara dyra men det kanske inte stämmer?

Skulle kunna vara ett alternativ men då antar jag att jag skulle behöva komplettera med lite mer skrevor och överhäng för att det skulle bli riktigt bra.

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4179

Maten blir tyvärr problem med Tropheus. Skippa dem.
              Christian Alfredsson

Kommentar

• riktlinjer
                Användare
                • August 2013
                • 343

Ursprungligen postat av Mjoelk
                Hej,

Jag har nyligen satt upp ett 450L Juwel (150 cm) med lite stenar och snäckskal:

Det enda jag lyckats få tag på hitills är 2st Neo. Leleupi och 2st Syn. Petricola. Efter bara några dagar så var Leleupi igång så nu finns det även ett tiotal yngel där i.

Jag har lite svårt att bestämma hur jag ska gå vidare med resterande arter och skulle vilja bolla lite, de två alternativen jag tänker mig är:

Ursprungside:
                • En eller två grupper Alt. Calvus/Compressiceps. De jag kan få tag på i nuläget är bara 3-4 cm stora men jag tänker att dem kan agera lite som snäcklekare och sedan så småningom flytta till stenarna om dem vill. Har även några större skal som funkar till fullvuxna fiskar.
                • ~10-15st Cyp Leptosoma. Har alltid velat testa dessa men aldrig haft tillräckligt stor tank.
                • eventuellt nån fler art kanske någon julle eller hästnos
                Läser att många blir lite besviken på Leptosomas i ett mindre kar som detta så därför har jag börjat sväva iväg åt ett annal håll nämligen:

Rov/Kaos-ide
                • en grupp Lep. Attenuatus/Kendalli. Kendalli är en gammal bucket-list fisk. Frågan är om jag har utrymmet? Attenuatus verkar ju vara lite mindre så skulle kanske passa bättre?
                • en grupp prinsessor. Hoppas på att dessa tar över och även går lite högre upp i karet.
                • en grupp Alt. Calvus/Compressiceps
                • eventuellt någon tuffare snäcklekare tex Lep. Boulengerii
                Rov-iden är lockande men känns riskabel. Nån som provat liknande?

Som vanligt med bara ett kar så vill man för mycket och risken för fisksoppa är överhängande!

Klicka på bilden för större version

Namn: 450L.jpg
Visningar: 1143
Storlek: 138,9 KB
ID: 766041

Hmm, varför inte stanna i nuläget. Låt Leleupi gå ett år, se vad som händer.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

• April 2002
                  • 4179

Då blir det kanske så här

Bifogade filer
                  Christian Alfredsson

Kommentar

• Mjoelk
                    NCS Medlem

• May 2020
                    • 15

Tanken har slagit mig, det är ganska rofyllt med bara några enstaka fiskar i ett stort akvarium. Kanske hade klarat av det om jag haft fler akvarium att leka med ????

Kommentar

• Mjoelk
                      NCS Medlem

• May 2020
                      • 15

Nu har jag lagt en beställning på 4+8 P. nigripinnis Blue Neon och 2+4 A. Compressiceps Kantalampa. Små fiskar dock men kul att följa uippväxten med! Kommer troligen komplettera med någon till art vid senare tillfälle!

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4179

Tror det kommer bli jättebra. Kul att du köpte ganska många av varje. Ser fram emot foton.
                        Christian Alfredsson

Kommentar

• Mjoelk
                          NCS Medlem

• May 2020
                          • 15

Ja man får passa på när det är långt mellan köpen! Bara hålla tummarna att det kommer fram något också, leverans nästa vecka…

Kommentar

• Mjoelk
                            NCS Medlem

• May 2020
                            • 15

Igår hämtade jag fiskarna. Än så länge har dem inte utforskat mer än en tredjedel av karets längd. I andra hörnet är det Leleupiyngel så kanske har med det att göra...

Kul att äntligen få lite rörelse i karet!

Klicka på bilden för större version  Namn: WhatsApp Bild 2024-08-30 kl. 07.46.19_0ddfaf3e.jpg Visningar: 0 Storlek: 345,7 KB ID: 766071
                            Hyffsad storlek på Nigripinnis-gänget.

Klicka på bilden för större version  Namn: WhatsApp Bild 2024-08-30 kl. 07.45.20_d3a3f23b.jpg Visningar: 0 Storlek: 219,0 KB ID: 766070
                            Största och finast hittils ~7-8 cm.

Klicka på bilden för större version  Namn: WhatsApp Bild 2024-08-30 kl. 07.46.19_ad43fbd3.jpg Visningar: 0 Storlek: 230,4 KB ID: 766072
                            Compressiceps väldigt små men kommer bli desto roligare att följa utvecklingen. Sist jag hade dessa köpte jag dem som fullvuxna.

Klicka på bilden för större version  Namn: WhatsApp Bild 2024-08-30 kl. 07.46.18_4033bf24.jpg Visningar: 0 Storlek: 209,5 KB ID: 766073
                            Framtida revir?

Klicka på bilden för större version  Namn: WhatsApp Bild 2024-08-30 kl. 07.46.18_b3d22a03.jpg Visningar: 0 Storlek: 347,6 KB ID: 766074
                            Följde med 2st Ancistrus också.

Klicka på bilden för större version  Namn: 450L2.jpg Visningar: 0 Storlek: 135,9 KB ID: 766075
                            Växer på bra med växterna, kanske får bli en rensning om det tar över. Lotusen har jag inte planterat med mening utan den låg kvar i substratet sen tidigare. Lyckades aldrig få den att växa bra då men nu verkar den trivas.
                            Senast redigerad av Mjoelk; 30 August 2024, 08:04.

Kommentar

• björnsitsen
                              Användare
                              • October 2023
                              • 3

Väldigt snygga fiskar både Nigripinnis och Compressiceps!

Kommentar

Arbetssätt...